Hej! Jag undrar lite vad är dagens standard på elsidan angående mått på apparater, jag har hört så olika. 1000mm strömbrytare har jag hört, nån sa 1050mm (105cm)
2vägs uttag har jag hört 200mm och 250mm.
Sen undrar jag också om kyl/frys och allt sånt där i köken. Och hur är det med zonerna i badrum nu?

Tacksam om någon har elbasen liggandes och kan berätta!
 
Det finns lite info om kök i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/el/292902-hojd-eluttag.html
Vill du ha alla detaljer så är det SS 437 01 02 som gäller, men den kostar en tusenlapp. Dock värt att veta är att denna standard när den kom 2014 ändrade på nästan vartenda mått som går att ändra på...så de exakta måtten är inte speciellt heliga.

Rent allmänt finns ett antal standardhöjder som går att beskriva utan att gå in på detaljer:

Höjd (mm)Avsedd förBeskrivning
200Uttag allmäntDet finns i gällande standard ingen angiven höjd på uttag i allmänhet, men då uttag har satts på 200 mm tidigare bör man ju fortsätta med den.
300DM, TM, TT, Spis, UgnKopplingspunkt i underskåp i kök och tvättstuga
600Häll, TM, TTKopplingspunkt i underskåp i kök och tvättstuga när kopplingspunkter sitter inom zonen för apparaten. Man kan alternativt använda måttet 300 unde
800Fönster, HanddukstorkGanska liten användning då uttag vid fönster ska sitta i höjd med fönsterbrädan.
1000Strömställare, uttag vid matbordGäller höjden till centrum av en strömställarkombination. Här finns även en undre gräns på 830 mm till nederkant på nedersta apparaten. Därefter får man bygga på bredden.
1150Uttag arbetsbänkDenna höjd gäller inte längre, men gällde förr för uttag ovan köksbänk.
1400TM, TT, MangelFör fritt stående maskiner, tvättpelare etc.
2200Kyl, Torkskåp, SpisfläktFör ”höga” apparater.

Områden i badrum finns det. Vet inte vad du är ute efter men om det är områdesregler och vilka krav som ställs på installationen så finns en stort antal trådar i ämnet. Dessa regler har inte ändrats nämnvärt på en herrans massa år så det som beskrivs i avsnitt 701 i de gamla föreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5 gäller bra än idag. Har du några specifika frågor så är du välkommen att ställa dem.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Finns säkert pdf på internet över det
 
Elko.se har en liten installationsguide. Där finns det lite mått mm
 
Tack Bo och Richard för bra svar!
 
Mikael_L
Som el_richard skriver, så har Elkos lilla "bibel" det mesta du behöver veta om detta. Det är utdrag ur standarden, och sista versionen (2017) är uppdaterad med de senaste ändringarna i standarden.

http://www.elko.se/downloads/downloads-article2304-481.html


Den senaste utgåvan av standarden har ingen höjd för allmänuttag angiven.

Själv kör jag gärna på 200mm ög för vägguttag. Men i befintliga bostäder följer jag givetvis höjderna på befintliga uttag och brytare, alt annat ser ju knäppt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.