Tänkte jag startar en ny tråd då jag har en ny frågeställning.

Jag har beställt vit vattentät LED strip av typen 5050 12 V från ebay till köket. Det ingår 5 meter, men jag kommer endast att använda 3 m.

Jag hittar ingen spec för LED-stripen på ebay men en googling visar att 1 st LED verkar dra 0,24 W. 1 meter strip har 60 LED. 3 meter blir således 180 LED = 42,2 W.

Hur gör jag nu för att välja transformator? På Biltema verkar det inte finnas mer än 12 V DC 24 W, 2000 mA. Jag behöver väl minst 50 W? Köpa 2 st transformatorer från Biltema verkar meckigt - eller jag kanske tänker fel.

Fråga 1: Vilken transformator skulle ni köpt för fast installation under köksskåp?

Jag funderar på att sätta 1 meter av LED-stripen i barnrum. 60 st LED * 0,24 W = 14,4 W. Jag har ett nätaggregat liggandes, med plugg. På det står det 12V 1500 mA. Det torde således ge 18 W om jag räknat rätt. Se bild.

Fråga 2: Kan jag använda mitt befintliga nätaggregat till 1 meter LED-strip?
 
  • Nätaggregat med specifikationer: modell S018BV1200150, input 100-240V, output 12V DC 1500mA.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det borde gå med det aggregatet. OM det verkligen är 12V som stripen skall matas med.

Din tanke om att koppla in två olika aggregat för att få tillräcklig effekt går i princip inte. Du får aldrig koppla utgång till utgång från olika aggregat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.