C
Instämmer. Problemet här är inte att värderingen är komplicerad, utan att en part inte tycker det är rättvist att dela kakan i lika stora delar, utan vill ha en lite större del till sig själv.

Å andra sidan har jag själv varit med som spekulant i en "skenförsäljning" där objektet i själva verket hela tiden varit öronmärkt till en av säljarna, och jag blir fortfarande arg när jag tänker på det. På sätt och vis är det fruktansvärt respektlöst att bjuda in en massa spekulanter till visning och budgivning under förespegling att objektet är till salu, bara för att få en marknadsmässig värdering. Dessa spekulanter får ju lägga ner massor med tid och energi utan att få någon ersättning för det.

Och ja, jag vet att en säljare säljer om och till vem man vill, så det är inte det det handlar om.
 
Redigerat:
Pasjostrom skrev:
De tre värderingarna var på:
2,0 - 2,15 msek
2,4 - 2,6 msek
2,4 - 2,7 msek
Den ena är alltså något under de andra två. Medel blir 2,375 msek, "undre snitt" blir 2,266 msek. Han har föreslagit att betala 2,092 msek.

Den ena mäklaren har tydligt skrivit att "husens skick" är med i beaktning, för de andra två är det mer otydligt då vi inte har något skriftligt.
Kanske kan vara av intresse, vilken av mäklarna gav en skriftlig värdering där det angavs att skicket är beaktat?
 
För att förtydliga lite:

Vid värderingstillfället fick mäklarna ett utskrivet papper med en lista på alla kända fel och brister. Listan inkluderade dels brister som vi alla var överens om att de skulle presenteras, men även saker som att ett av huset var "undermåligt isolerat" (från 1959) och att det skulle behöva "tilläggsisoleras för att uppnå modern åretruntstandard." samt att husen "saknar korrekt ventilation". Det är enligt mig inte något jag direkt skulle ta upp med mäklare i en verklig säljsituation innan värderingar gjorts, och jag fick inte veta att detta skulle presenteras på förhand heller så att jag kunde säga ifrån.

Vad som inte stod skriftligt var att mäklarna inte skulle beakta dessa fel och brister, det sades endast muntligen enligt han som var med vid värderingarna (samma person som nu vill köpa ut), själv var jag inte med vid värderingarna. Enligt han som var med vid värderingarna var mäklarna "rent generellt väldigt ointresserade av dessa upplysningar och ställde få/inga frågor kring saken."

Se nedan, exakt vad mäklarna skrivit i sina värderingar:

1. "Med värdeutvecklingen, läget, skicket samt brister och fel i åtanke så är jag beredd att säga att marknadspriset bör ligga kring 2 075 000 kr +/- 75 000 kr"

2. "Min bedömning av marknadsvärdet för fastigheten som den ser ut idag är ca 2,4-2,7 Mkr"

3. "Min bedömning av marknadsvärdet för er fastighet är 2 500 000kr +/- 100 000kr"
 
Solklart case, ta snittet och lägg undan alla dåliga argument som risk att behålla , risk att det är större fel mm.
 
Det låter som de muntliga instruktionerna att "mäklarna inte skulle beakta dessa fel och brister" har ställt till det lite. Jag förstår inte varför de skulle göra det? En korrekt värdering kan ju bara göras med kända fel inräknade.

Mäklare 1 verkar ju helt klart ha struntat i det och gett ett värde som huset står. Mäklare 2 antyder det, "som det ser ut idag", men mäklare 3 vet vi inte. Är det värdet i befintligt skick eller utan fel (vad det nu är)?
 
Normalt säljs ett hus i bef skick med de fel och brister som finns. Det är upp till köparen att kolla och buda/köpa. Likaså med en värdering. Säljaren kan ju vara en dement 80-åring som inte vet/ minns något. Inget att diskutera. Ut på marknaden eller fatta gemensamt beslut om värdet.
 
cpalm skrev:
Å andra sidan har jag själv varit med som spekulant i en "skenförsäljning" där objektet i själva verket hela tiden varit öronmärkt till en av säljarna, och jag blir fortfarande arg när jag tänker på det. På sätt och vis är det fruktansvärt respektlöst att bjuda in en massa spekulanter till visning och budgivning under förespegling att objektet är till salu, bara för att få en marknadsmässig värdering. Dessa spekulanter får ju lägga ner massor med tid och energi utan att få någon ersättning för det.
Det håller jag med om, och hade tyckt det varit oärligt att lägga ut hus för att få värdering. Men här tror jag det inte handlar om öronmärkt, utan kommer man inte överens, så lägger man ut och så får den bäst betalande köpa. Oavsett vem det är.

Det är även något som TS kan ta till förhandlungsbordet. "Höru kusin Kalle, kommer vi inte överens här så lägger vi ut det till allmän försäljning. Vad säger du, skall vi ta ett medel rakt av, enklast så?"
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
C
-MH- skrev:
Det håller jag med om, och hade tyckt det varit oärligt att lägga ut hus för att få värdering. Men här tror jag det inte handlar om öronmärkt, utan kommer man inte överens, så lägger man ut och så får den bäst betalande köpa. Oavsett vem det är.
Absolut. Men - för det första är det pga jäv väldigt tveksamt om någon från säljarledet deltar i budgivningen. Därför är det nog i praktiken ett vanligt hembudsförfarande som gäller, dvs. en intressent från säljarledet deltar inte i budgivningen, men får optionen att köpa för motsvarande det vinnande budet. Vilket övriga spekulanter, av uppenbara skäl, inte informeras om i förväg.

För det andra, som någon nämnde, så har ju en delägare redan sin andel och sitter därmed i en bättre position än externa spekulanter.

Men visst, ville mest flagga för att det finns en moralisk aspekt i detta upplägg.
 
  • Gilla
Christoffer Ehn och 1 till
  • Laddar…
Tycker för det första att stor möda bör läggas vid att bevara syskonsämjan, blod är tjockare än vatten. För det andra är fastigheten värderad i befintligt skick varför A-alternativet utan avdrag känns som det mest rimliga om alla vill ge och ta lite, även B kan i någon mån vara fair. Men i båda falken utan avdrag om det inte finns okända fel som inte mäklarna haft kunskap om.
 
Jag blev precis utköpt från vårat gemensamma sommarhus.
Vi tog först in två värderingar för att få en bild av marknadsvärdet. Det visade sig dock att marknadsvärdet var rejält under vad jag ansåg huset/tomten vara värd i mina ögon och således berättade jag att jag inte ville sälja för det beloppet då huset är av större värde för mig än det belopp som räknats fram.
Istället gjorde vi upp ett värde tillsammans helt utan mäklarinblandning.
Lite knorrigt på sina håll blev det, men aldrig osämja och idag tror jag att vi båda känner att vi gjorde rätt för att komma så nära "rätt" värde som möjligt.
 
Har mäklarna fått betalt? Jag skulle inte lita på en försäljningsvärdering hur som helst. Och hur kunde ni låta den som vill köpa hålla i mäklarkontakterna???

Andra saker: Har huset ett affektionsvärde som gör att ni vill att det stannar i familjen? Kommer ni överens med varandra och vill värna relationerna, eller spelar det ingen roll? Har ni förtroende för varandra, eller finns det någon/några som misstänks utnyttja de andra och hellre vinner än kommer till ett rättvist resultat? Blir det för många nej där är det bara att sälja på den fria marknaden, med eller utan hembud.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Usch vilken jobbig situation! Hur ni än gör kommer nog nån att gå och känna sig missnöjd. Det känns som sagt fel att inte fler var med när mäklarna tittade på huset.

Vad gäller att det kan vara svårt att sälja: det handlarsom sagt om att hitta rätt köpare. Jag skulle definitivt vara intresserad om det låg här i närheten. Två hus och stort garage, underbart! Men jag inser att inte alla tycker likadant.
 
Ett affektionsvärde kan aldrig vägas in i en värdering om det sen gäller fastigheter eller annat lösöre.
T.ex ett försäkringsbolag skulle aldrig godta att ett affektionsvärde skulle medföra högre ersättning vid en ev. skada.

Friskrivningsklausul:
Vad jag förstår så är en friskrivningsklausul av intet värde, alltså bör det möjligen inte användas för att då rendera fastigheten potentiellt ett lägre värde.

En friskrivning kan tydligen inte vara generell för hela fastigheten, utan friskrivningen måste specificeras exakt för vad som ska friskrivas typ felaktig grund el.dyl.

När ett dödsbo är skiftat så finns det ingen motpart för köparen att ställa ev. krav för dolda fel, därav är det väl tveksamt varför dödsboet ska ha en friskrivning i säljkontraktet som med automatik renderar ett lägre pris. Eller någon har annan synpunkt?

Om jag varit del av dödsboet hade nog min förhandlingsbud varit att snittet av de 2 högst angivna värdena borde vara försäljningspriset utan någon som helst avdrag för kända fel.

Man ska ju vara medveten om att en värdering av en mäklare kan bli en framtida utgångspris vid ett försäljningsuppdrag. Har då mäklaren lagt ett för hög värdering så har han försvårat för sig själv att kunna sälja snabbt och lätt (=utan alltför mkt arbete).
I dagens marknadsläge sticker ofta buden upp över utgångspris, lite beroende på ort naturligtvis, men i synnerhet i Stockholmsområdet där TS tycks bo.
Finns fastigheten i detta område? :confused:
 
  • Gilla
Kefa och 1 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Ett affektionsvärde kan aldrig vägas in i en värdering om det sen gäller fastigheter eller annat lösöre.
Det kan det självklart göras. Jag i egenskap av ägare till halva fastigheten bestämmer vilket pris jag vill ha för min halva, annars säljer jag inte. Rätt enkelt när man tänker efter.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Den andra ägaren kan tvinga huset till offentlig auktione. Då får du inget betalt för ev. affektionsvärde.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.