Hej,

Jag ska sätta nya golvlister. Jag har hittat färdigmålade att köpa både på Byggmax (https://www.byggmax.se/virke/lister/golvlister/trälister/golvsockel-12x95-vit-p08612096) och Bauhaus (https://www.bauhaus.se/sockel-furu-12x95x3600mm.html).

Priset skiljer dock en hel del: Byggmax 31,95kr/m och Bauhaus 52.50kr/m Eftersom det handlar om ganska mycket lister jag ska sätta upp blir det väldigt stor skillnad i pris.

Jag tycker Bauhaus generellt brukar ha rättså bra priser, så jag är lite förvånad. Finns det någon bra anledning till att Bauhaus nästan är dubbelt så dyra?
 
Jag skulle handla på Beijer eller någon annan som köper in från närbelägna hyvlerier. Bauhaus brukar ha dåligt, krokigt och dyrt virke. Byggmax dåligt torkat, dålig kvalitet, begränsat sortiment men billigt. Så var det åtminstone för ett antal år sedan. Ska man ha mycket bör man kolla runt lite och kanske diskutera priset.
 
Prova prisgarantin på Bauhaus?
 
P
Tycker Byggmax färdigmålade håller bra kvalitet. Fingerskarvat, raka och fina och så slipper man hålla på med kvistlack och grundfärg, bara att stryka 1 gång efter montering och lite latex i skarvarna. De obehandlade är dock inget vidare vad jag har sett.

har nästan bara kört med deras foder på senaste tiden. Alltid bra att låte dem torka inne om tid finns eftersom de ligger i en hall som inte är speciellt varm och torr.
 
Jag har satt mycket målad golvsockel av furu och dörrfoder från Bauhaus och det har varit av bra kvalité.
Generellt så har Byggmax sämre kvalité än Bauhaus i den bemärkelsen att man måste sortera ur en massa snett och krokigt virke.
 
Byggmax brukar vara avsevärt billigare på lister. Jag har i princip aldrig sett ngn. krokig list på byggmax.

Deras övriga virke kan det vara en del skräp med.
 
Håller med om att det inte är något fel på färdigmålade lister från Byggmax, har använt dom när jag bara behövde 15-30 meter.
Vid stora/udda dimensioner eller lite större mängd (100m+) är ett mindre hyvleri absolut bäst, jag har köpt över 500m totalt från mindre ställen och sparat många tusen på det även om man räknar in frakt/transport.
 
Det blev lister från Beijer och jag är nöjd med dem. Jag såg att man fick 10% rabatt om man hade Trygg Hansa försäkring.

Tack för alla svar!
 
Lyfter tråden lite, handlade hålkällister ifrån Byggmax och dom är lite olika i måtten, duger till detta projekt men känns B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.