Har jag rätt att släppa ut renat avloppsvatten från ett minireningsverk eller markbädd i ett gemensamt dike utan grannens godkännande? Dvs. i ett dike som ligger på (längsmed) vår gemensamma tomtgräns?

Gäller samma sak i så fall för utsläpp av dagvatten?
 
Claes Sörmland
Lite åt det hållet är det.

Leds diket t ex nedströms via grannens mark så får du träffa ett avtal om att diket ska ta emot renat avloppsvatten. Vanligen så ingår detta avtal i form av ett "grannegodkännande" i din ansökan till kommunen om avloppsanläggningen. Vill grannen inte sluta avtal så finns det en formell väg att gå och det är att inrätta en samfällighet för diket så att ni rättvist delar kostnaderna för dikets underhåll.

Gillar grannen inte konceptet med utsläpp av renat avloppsvatten i sitt dike så kan han överklaga ditt avloppstillstånd när du fått det. Du ska endast få tillstånd om du kan visa att du rena avloppsvattnet tillräckligt väl (omvänd bevisbörda) så formellt sett så borde det saknas argument mot utsläppet.

Vad gäller dagvatten så ses det som markavvattning om du bor utanför detaljplan (gissar det eftersom du planerar enskild avloppsanläggning). Är diket anlagt för markavvattning så har du rätt att använda det för detta om du nu inte ändrar dess ursprungliga funktion (t ex rejält ökat flöde så att dikets funktion ändras). Gäller det detaljplanelagt område så är ditt dagvatten avloppsvatten.

Så existerande gemensamma diken finns enbart för det syfte de ursprungligen anlades för och inte för tillförsel av nytt avloppsvatten.

Dina frågor rör sig i gränslandet mellan två lagar: Miljöbalken och Lag (1998:812) med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet.
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
Claes Sörmland skrev:
Gäller det detaljplanelagt område så är ditt dagvatten avloppsvatten.
Det där låter lite konstigt.

Man får ju normalt sett inte leda dagvatten till avloppsnätet, det skall ju oftast tas om hand av stenkista eller liknande på den egna fastigheten, eller som det ofta var förr, att man får leda ut det i kommunens dagvattenledning.
 
Claes Sörmland
Med avloppsvatten så menar jag att det juridiskt faller under miljöbalken, inte att det är hushållsavloppsvatten. D v s det är avloppsvatten men inte så nedsmutsat som till exempel BDT-avloppsvatten eller avloppsvatten med WC anslutet. Därmed så kan det släppas ut t ex i en dagvattensystem (där kommunen står för eventuell rening) eller en stenkista på tomten.
 
Claes, vi bor utanför detaljplan. Om jag förstår dig rätt så kan jag släppa ut dagvattnet i vägdiket som finns mellan min tomt och vägen utan att fråga om "lov" hos grannarna!? Ett vägdike är väl att anses anlagt för markavvattning?

Angående det renade avloppsvattnet får jag väl ansöka hos kommun och se om de kräver "grannegodkännande" eller inte. I värsta fall har jag hört att man kan ansöka om officialservitut hos Länsstyrelsen.
 
Claes Sörmland
rsa skrev:
Claes, vi bor utanför detaljplan. Om jag förstår dig rätt så kan jag släppa ut dagvattnet i vägdiket som finns mellan min tomt och vägen utan att fråga om "lov" hos grannarna!? Ett vägdike är väl att anses anlagt för markavvattning?
Om diket ligger på din fastighet så låter det rimligt att du får släppa ut dagvatten där. Men att leda vatten i rör ut från din fastighet in på någon annans fastighet lär kräva en överenskommelse med den fastighetsägaren. Vems är diket och för vilket syfte har det anlagts? Har det t ex anlagt för en väganläggning som säg Trafikverket håller i så ska nog formellt sett också de tillfrågas.

rsa skrev:
Angående det renade avloppsvattnet får jag väl ansöka hos kommun och se om de kräver "grannegodkännande" eller inte. I värsta fall har jag hört att man kan ansöka om officialservitut hos Länsstyrelsen.
Kommunens uppgift är egentligen bara att se till att ditt avloppsvatten inte skadar människors hälsa och miljö. En del av detta är att tillse att du inte försumpar mark med ditt avloppsvatten. Vanligen så begär de således handlingar som visar var utsläppet sker, juridiskt så tänker de sig en utsläppspunkt som du måste redovisa. Ligger utsläppspunkten utanför fastigheten så krävs godkännande från berörd fastighetsägare.
 
harry73
Att släppa ut vattnet i ett väggdike låter inte som en bra ide
 
harry73, varför inte? Vägdiken är väl till för att samla upp och leda bort vatten. just det här diket har rör nergrävda under en stor vall (åker) ner till ett annat stort dike/bäck. Tre oberoende entreprenörer har varit på plats och ser inga problem med den lösningen. Det är tydligen den vanligaste lösningen för enskilda avloppsanläggningar. Det är även intressant att ingen av dem har hört talas om att man måste ha tillstånd från grannen för att göra så.

Vi har även ett par meter dike in på vår tomt som sedan går ihop med grannens och vägens dike. Jag fick ett förslag att släppa vattnet i det diket. Då är det på min tomt jag gör utsläppet. Vet inte om det skulle göra någon skillnad när det ändå rinner ner i det andra diket!?
 
  • Gilla
pojje
  • Laddar…
harry73
Det funkar säkert bra för vattnet, men är diket till för att avvattna vägkonstruktionen, då är det kontraproduktivt att leda till extra vattnet dit. Är det till och med (renat) avloppsvatten, då tillför man kontinuerligt näringsrikt vatten till diket som kommer att gynna växtligheten. det sätter igen diket och det kan leda till att rötter söker sig in i vägöverbyggnaden.

Att släppa det i dit eget dike som sedan kommer till det gemensamma dike låter redan mycket bättre.
 
Claes Sörmland
Det låter som att dikessystemet är alldeles utmärkt och de volymer du tillför är så små att det knappast kan hävdas kunna orsaka skada på dikena. [Edit: men det gjorde föregående inlägg...]

Ligger utsläppspunkten från avloppsanläggningen i diket på din fastighet så lär kommunen inte ställa fler frågor när du ansöker om tillstånd för avloppsanläggningen. Det skulle ju vara helt ogörligt att utreda vart allt utsläppt, avlett och utspätt avloppsvatten tar vägen som rör sig i mark och diken. Det har lagstiftaren insett och därför är fokus alltid på utsläppspunkten och vad som ligger inom vissa avstånd från denna.

Vill du lägga utsläppspunkten på grannens mark så behövs en överenskommelse/servitut för att dra rören dit.
 
harry73
Problemet med ett vägdike är också att det kan vara lite allt möjligt. Och ibland finns det inte ens diken som transporterar vattnet bort från vägområdet. All vatten ska då infiltreras i diket, och dikets enda syfte är då att se till att det bildas en vattenpöl bredvid vägen och inte på vägen. Då är det inte kul om man leder extra vatten till diket som marken rund vägen också ska ta hand om.
 
Gråvatten får man inte släppa annat en genom infiltration, dagvatten är något helt annat och kan släppas i diket det är ju endast förflyttning av naturligt förekommande vatten.
 
harry73
Dagvattnet ska man ta hand om på den egna tomten
 
Claes Sörmland
Knepigt det här med dagvattenavledning. Jag har läst på lite mer.

Dagvatten som samlats upp i ett dagvattenavloppssystem i detaljplanelagt område är avloppsvatten och måste tas hand om (Miljöbalken 9 kap. 2 § MB). En lösning som kommunerna därför använder är lokalt omhändertagande av vattnet på fastigheten, t ex genom infiltration. Kommunen slipper då att hantera en massa avloppsvatten.

Dagvatten från enstaka hus utanför detaljplanelagt område är inte att betrakta som avloppsvatten eftersom att miljöbalken 9 kap. 2 § MB inte omfattar ledning av uppsamlat dagvatten utanför detaljplanelagt område. Inte heller är det att betrakta som markavvattning (jag skrev felaktigt det ovan) om det rör sig om dagvatten från enstaka hus. Därmed så är det helt oreglerat att leda dagvatten till diken på landsbygden.

Här finns MÖDs dom som ger denna praxis:
http://www.markochmiljooverdomstolen.se/Avgoranden-fran-Mark--och-miljooverdomstolen/2014/M-2257-13/
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Dagvatten innom tätbebyggt område brukar inte tas omhand på något särskilt sätt. När vi dränerade om i tätort kopplades tak avvattningen till dagvatten nätet. Innan var det kopplat till avloppet, vilket det inte ska vara. Dräneringen kopplades till avloppet, vilket jag tycker är lite underligt i efterhand. Men det är kanske för att det varit praxis tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.