Drog iväg en förfrågan till tio tolv olika firmor i norra Stockholmsområdet om ett möte för uderlag till en bergvärmeoffert. Tre fyra stycken var tom via tillverkarens egen hemsida. En (1) bemödade sig med att överhuvudtaget svara (han ringde upp inom en timma och var hemma hos oss redan nästa dag så all heder åt honom). Vad är det för jävla fasoner?
 
Nonchalant, detta + vissa hantverkare och deras firmors sätt att behandla kunder eller kommande kunder kan det läsas lite om i denna tråd. Detta är tyvärr ett mycket vanligt fenomen i byggbranschen.

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=20534
 
Inte ett dugg förvånad. Bara ännu ett tydligt tecken på att värmepumpsbranschen i sthlm är en marknad i total obalans. Kunderna är nämligen ointressanta så länge som det finns tillräckligt med jobb ändå. Jag har också försökt få offerter men det verkar som man får tjata sig till en offert och att sen få betala ett överpris för att få installationen gjord. Helt psyko!
 
Bara ännu ett tydligt tecken på att värmepumpsbranschen i sthlm är en marknad i total obalans.
Möjligen i stockholm och några orter till.
Drog iväg en förfrågan till tio tolv olika firmor i norra Stockholmsområdet om ett möte för uderlag till en bergvärmeoffert
Byggbranschen funkar inte på detta sätt. Vill du ha en offert så ringer du och talar med någon ansvarig, se till att du har alla fakta framför dig när du ringer och var ärlig och tydlig. Får firman förtroende för dig och ser en chans till att få jobbet får du garanterat en offert.

Ingen har tid till att ringa alla som mailar, skriver brev eller lämnar meddelande på telefonen. Då skulle det behövas försäljningsavdelningar eller liknande och det existerar inte i några vvs-företag vad jag vet utan det är en egen företagare, servicechef eller projektledare som har hand om värmepumpsinstallationerna bland allt annat han ska sköta och då prioriterar han hela tiden.

Det finns ingen tid till att söka kunder eller engagera sig i kunder som vill ha in offerter från 10-12 olika firmor. Chansen att få det jobbet är lika med noll och tiden som är nerlagd i offertskedet är bortkastad tid.

Tala med grannar och kompisar om de vet någon installatör som är duktig och håller vad han lovar etc. Nöjd dig med 3 företag och be att få tala med den som är ansvarig för värmepumpsinstallationer.
rogge

 
rogge_vvs skrev:
Det finns ingen tid till att söka kunder eller engagera sig i kunder som vill ha in offerter från 10-12 olika firmor. Chansen att få det jobbet är lika med noll och tiden som är nerlagd i offertskedet är bortkastad tid.

Tala med grannar och kompisar om de vet någon installatör som är duktig och håller vad han lovar etc. Nöjd dig med 3 företag och be att få tala med den som är ansvarig för värmepumpsinstallationer.
rogge
Näe det är inte så smart att berätta att man tänker prata med 10st och det har nog ingen gjort heller.

Håller med om att det är lönlöst att bara maila ut offerter (eller per snigelpost) - det gäller väl alla branscher för övrigt. Skulle aldrig i mitt liv svara på en offert utan att själv ha kvalificerat frågeställaren som seriös och en potentiell kund. När det gäller så här små belopp (dvs många kunder för leverantören) så måste rätt metod vara att maila ut om man vill det, och sedan följa upp med ett seriöst samtal. Det skadar heller inte att vara tydlig med sina urvalskriterier som kund, att vara påläst och kunna föra en dialog kring ämnet underlättar också i arbetet med att bygga ett förtroende mellan köpare och säljare.

3 st tycker jag är för lite i en första sållning, iaf om man inte nöjer sig med att lita på vad andra säger. Pratar man med 6-8st kommer man snabbt ner till en "short-list" på 2-4 st som det är intressant att ha en detaljdiskussion med.
 
"Vi står i begrepp att installera bergvärme. Vore tacksam om Ni ville kontakta mig för ett eventuellt möte och en genomgång av vad Ni anser oss behöva. Ring mig på xx-xxxxxx)"

Det är vad jag skrivit. Är man inte beredd att ens svara på en mailförfrågan så skall man inte heller ha någon kontaktadress på sin hemsida.


Aldrig i livet att jag accepterar att jag skall behöva be på mina bara knän för att få sätta mat på bordet till firmaägare och hans anställda. Och ja, chansen för den firman som har rogge_ vvs inställning,  är verkligen lika med noll  eftersom de tydligen inte anser att det är någon mening att ens lämna en offert.  

Menar du på fullaste allvar att den som köper in något för 150000 plus inte skall kolla upp vem som erbjuder det bästa produkten och menar du dessutom att det är kundens uppgift att övertala säljaren att överhuvudtaget erbjuda att sälja sin produkt.

Det allra mest skrämmande i rogge_vvs inlägg är uttalandet "Får firman förtroende för dig" Jag jobbar själv i ett företag som säljer tjänsteprodukter och med den inställningen skulle jag inte ha blivit långvarig i braschen. Du förstår, det är inte firman som skall ha förtroende för kunden utan precis tvärtom. Varje förfrågan skall resultera i en offert eller ett offertutkast. Får man inte jobbet så beror det enbart på att offerten var för dålig i konkurrensen och då får man försöka bättra sig.

Snacka om att inte grunda för framtiden.
 
rogge_vvs skrev:
Bara ännu ett tydligt tecken på att värmepumpsbranschen i sthlm är en marknad i total obalans.
Möjligen i stockholm och några orter till.
Drog iväg en förfrågan till tio tolv olika firmor i norra Stockholmsområdet om ett möte för uderlag till en bergvärmeoffert
Byggbranschen funkar inte på detta sätt. Vill du ha en offert så ringer du och talar med någon ansvarig, se till att du har alla fakta framför dig när du ringer och var ärlig och tydlig. Får firman förtroende för dig och ser en chans till att få jobbet får du garanterat en offert.

Ingen har tid till att ringa alla som mailar, skriver brev eller lämnar meddelande på telefonen. Då skulle det behövas försäljningsavdelningar eller liknande och det existerar inte i några vvs-företag vad jag vet utan det är en egen företagare, servicechef eller projektledare som har hand om värmepumpsinstallationerna bland allt annat han ska sköta och då prioriterar han hela tiden.

Det finns ingen tid till att söka kunder eller engagera sig i kunder som vill ha in offerter från 10-12 olika firmor. Chansen att få det jobbet är lika med noll och tiden som är nerlagd i offertskedet är bortkastad tid.

Tala med grannar och kompisar om de vet någon installatör som är duktig och håller vad han lovar etc. Nöjd dig med 3 företag och be att få tala med den som är ansvarig för värmepumpsinstallationer.
rogge
;D ;D ;D ;D,

Ovanstående kommentar är alltså om hur det fungerar hos entreprenörer i byggbranschen och högkonjukturens Sverige idag????, ni som entreprenörer har satt upp egna regler hur ett offertförfarande går till.

Vi skall som kund acceptera att fråga högst 3 och tydligt tala om detta för er så ni vet detta och sen skall ni som entreprenör fått förtroende för mig som en potentiell kund annars skiter ni överhuvudtaget att titta på jobbet eller att skicka en offert? Korrekt uppfattat?

Ja jisses, som Cohiba skriver detta är verkligen inte att grunda för framtiden.
 
Jag hittade detta gamla inlägg. Undrar om rogge_vvs har samma inställning idag?
 
  • Gilla
tclaesson
  • Laddar…
Jag är i en helt annan bransch men jag får göra likadant. Jag lägger min tid där jag anser att det lönar sig. Nu jobbar jag iofs på ett stort multinationellt företag och mitt jobb består i mångt och mycket av enbart konsultationer och offertarbete men även där måste jag prioritera. En liten upphandling som är vagt skriven hamnar helt enkelt inte lika högt på listan som en mer detaljerad. Naturligtvis får man även ta de mindre eller meddela kunden att det inte blir någon offert eller att de får handla till listpris.

Jag har inte heller tid att åka omkring och prata med alla som känner för det. Jag kan skicka ut konsulter eller ta betalt för min tid men det är det ingen som går med på trots att våra offerter är svaret på rätt komplicerade frågeställningar.

Jobbar man med avancerad teknik där man dessutom oftast har förmånen att vara mer kompetent än kunden så är det ofta så här: Jag vet vad du ska/bör ha innan du själv förstår det. Vissa har mycket svårt att acceptera detta och därför är det svårare att sälja lösningen till dem utan en massa förklarande.

Det är en ständig balansgång. Jag kan inte anställa x antal fler personer för att göra en massa offerter som inte leder till någonting.

Även om det är mycket IT och teknik idag så är det ändå så till slut att man kommer mycket längre med någon man pratat med och absolut längst med någon som man träffat ansikte mot ansikte. Att bara skicka ett mail är inget jag rekommenderar, speciellt inte till yrkesgrupper som inte har datorn som sitt främsta arbetsredskap. Det är i princip alltid bättre att ta en inledande kontakt via telefon och sedan följa upp via mail.

/John
 
Jag håller med rogge och john. att få en offert är ingen mänsklig rättighet. med internet går det alldeles för enkelt att maila ut förfrågan till 10-20 entreprenörer och det gör att de som får förfrågan helt enkelt sållar bort de som de inte tror kommer bli någon affär. att göra en offert kräver tid och kostar därmed firman pengar.
Självklart får du fråga hur många du vill men gör det mer personligt så firman känner att de har en seriös möjlighet att få jobbet.
Jag hade en kund som mailade ett gruppmail till 15 firmor om pris. jag såg alltså vilka mer som fått förfrågan.
Detta rörde sig om en intäkt för mig på ca 5000:-
Tack men nej tack
 
P
Styrman1 har nog ganska rätt med att det är för lätt att maila etc till många på en gång och därför svarar man inte.
Tidigare i år så letade jag precis som TS efter, i mitt fall, en jordvärme installatör. Använde www.bergvarme-info.nu. Fick ett svar.
Ringde även ett antal rörfirmor inärheten som jag trodde skulle vara intresserade.
MEN
Efter en lång diskution med en firma så skulle dom ringa tillbaka för att boka tid med mig. Inget hände. Efter en vecka så ringde jag tillbaka och undrade. Jodå dom var intresserade. Han skulle komma ut. "Ge mig veckan och hitta en tid". Veckan gick och inget hände. Jag ringde två andra annan leverantörer av samma fabrikat och dessa kom. Den första fick jag offert ganska snabbt. Den andre ringde jag efter 2veckor och undrade om dom var intresserade. "jodå, har det redan gått 2veckor???" Suck, tröttsamt.
Nu till det otroliga. Dom första som jag ringde till och som aldrig kom. Ringde nu upp och undrade till vilken adress dom skulle skicka offerten till...
På vad då??? Jag bad om dra åt........... och bad dom börja snacka med varandra
Dagen efter ringer dom upp igen. Nu en annan person.
Som undrade när han kunde komma ut och titta..... Inte många rätt där.
Ordern gick till han som kom i tid och skickade en ordentligt offert....

Så antingen finns det förmycket jobb eller så är dom för välbetalda....
 
varför använder då inte värmepumsinstallatörerna det som ett redskap till en första kontakt?

Alla tillverkare som säljer pumpar använder ett program som räknar ut vilken pump ni skall ta fram som bästa förslag till kunden.
Använd det och gör ett första utkast till kunden, sedan om de tycker att det verkar vettigt åker ni till huset och tittar vad som skall installeras.

Och att åka och ge offerter är väl något som man får räkna med om ni skall sälja något?
Eller så får ni göra som mäklare vid värderingar på hus, ta en avgift.

Om sedan kunden handlar av dig så drar du av offertavgiften.


Då kommer ni "slippa" att åka till folk och visa er och kan sitta på kammaren och tycka folk är jobbiga som vill veta pris och vad som är bäst för just deras fastighet. Tänk på att det är du som är leverantör av en tjänst som är proffset, annars hade kunden köpt produkten redan och inte rådfrågat er vad som är det optimala för huset.

Jag tror nog att du själv gärna vill veta vad det är du köper som kostar 150 000:-. Eller kollar du bara på tex en bil som kostar 150 000:- i en katalog och sedan köper den??? Bara för att den har en säljande text och är så bra och kan både det ena och det andra.

Nej det är nog många företag som behöver tänka om när det gäller kundvård inom energi & byggsektorn.



Peter som väntar på offert från ett företag som behöver läsa om kundvård.

styrman1 skrev:
Jag håller med rogge och john. att få en offert är ingen mänsklig rättighet. med internet går det alldeles för enkelt att maila ut förfrågan till 10-20 entreprenörer och det gör att de som får förfrågan helt enkelt sållar bort de som de inte tror kommer bli någon affär. att göra en offert kräver tid och kostar därmed firman pengar.
Självklart får du fråga hur många du vill men gör det mer personligt så firman känner att de har en seriös möjlighet att få jobbet.
Jag hade en kund som mailade ett gruppmail till 15 firmor om pris. jag såg alltså vilka mer som fått förfrågan.
Detta rörde sig om en intäkt för mig på ca 5000:-
Tack men nej tack
 
Herre jisses va telefonen verka vara underskattat idag (för jobbigt att använda kanske...):D
 
Om jag ska köpa något för 150000:- så mailar inte jag ut ett enkelt mail till alla firmor som finns. jag kontaktar dem personligen. Chansen att få ett jobb genom att svara på en massutskickad offert är för liten för att det ska vara värt det.
 
P
styrman1 skrev:
.... jag kontaktar dem personligen. ....
Det var det jag gjorde men inte fick nån respons.... så man kan inte alltid vara så säker att ett telefonsamtal räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.