Vet inte om denna tråd borde ligga i 'El' eller något annat delforum. Postar här då det handlar om väggrenovering.

Ska renovera mitt vardagsrum. Ska spackla väggarna och måla. Har rivit tapet överallt, men har lite bekymmer med en del kontakter:

2s6n9tk.jpg

Eluttaget kan jag plocka bort och skydda. Däremot är jag mycket osäker kring de övriga uttagen. Jag använder inget av dessa, och de är fula och man har dragit kabel i en kabelkanal längs med golvsockeln. Jag hade gärna tagit bort dessa helt och hållet.

Stora problemet är comhem-uttaget. Kabelkanalen går genom hallen ut i trappuppgången.

vmvvv8.jpg

Genom hallen (som också ska renoveras härnäst):

2dimtqa.jpg

Jag har fiber i lägenheten, så jag har ingen användning av comhem-uttaget. Jag talade med styrelsen angående uttaget, och jag fick inte några bra svar om jag kunde ta bort hela kabeln. Har läst att man kan störa grannarnas mottagning om man tar bort kabeln (kaskadnät eller vad det kallas?).

Ringde comhems support, och de lämnade nummer till ett antal firmor som kunde ta bort uttaget. Dock kändes det som ett ganska så standard-svar.

Min fråga, hur skulle ni göra med dessa uttag? Har ingen användning för något av dem förutom eluttaget.
 
Det gamla antennuttaget och telejacket kan du bara ta bort. Eluttaget kan du skruva loss kåpan på efter att ha tagit ur säkringen. Skruva alltid tillbaka kåpan innan du sätter i säkringen efter avslutat arbete (jag brukar lägga säkringen i kåpan så glömmer man inte bort sig).

ComHemuttaget kan jag tyvärr inte säga något om i ditt fall.
Det är som du hört vanligt att det är viktigt med rätt kabellängd, annars blir det störningar, så när en bit kopplas bort kan det behöva anpassas på något vis. Så är det i vår kabelförening, men det betyder att en tekniker kommer och kopplar ur i skåpet och sätter i en brygga istället. Därefter kan man om man vill koppla bort sina egna trådar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Styrelsen borde veta om ni fortfarande använder kabel-tv-nätet. Hos mig så sa vi upp det analoga kabel-tv-nätet vid indragning av fiber, finns inge idé att föreningen betalar för två parallella nät. Koaxilkablarna från diverse förstärkare klipptes helt enkelt.
 
BirgitS
Även om du inte använder Comhem-uttaget idag kan det ju bli så i framtiden eller att det är bra att ha det kvar vid en försäljning eftersom andra kan uppskatta den möjligheten. Kanske samma sak med telefonuttaget men där kan man klippa av ledningarna där de kommer in i lägenheten så går det att skarva på dem om man vill det i framtiden.

Eluttaget bör nog av säkerhetsskäl bytas till ett modernare där man inte riskerar att komma åt "pinnarna" när man dragit ut sladden till hälften.
 
Öppna uttaget och se hur det ser ut med kabel/kablarna, testa att lossgöra dom från uttaget. Är det ingen som klagar, så borde du kunna klippa kabeln där den kommer in i lägenheten. Rulla ihop en bit kabel i dosan där den kommer in i lägenheten för ev skarv i framtiden, även om jag tror att det aldrig mer kommer att användas.

Att köra två parallella tv-nät är ekonomiskt slöseri för er förening.
 
etompau skrev:
Öppna uttaget och se hur det ser ut med kabel/kablarna, testa att lossgöra dom från uttaget. Är det ingen som klagar
Kanske sådär halvschysst mot grannarna som kanske blir utan TV i några veckor innan någon hittar "sabotaget". :thumbdown:

Jag skulle lossa comhemuttaget från väggen utan att lossa kablarna från uttaget. Borde gå att ha uttaget "hängande" i kablarna medan du renoverar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Någon får övertyga mig om att kabelnätet ligger i en slinga i hela fastigheten, där kabeln går i serie mellan alla uttagen. Skulle gissa på att det byggs som ett stjärnnät och att det då inte går att slå ut efterföljande uttag (om de nu används i fastigheten).
 
C
etompau skrev:
Skulle gissa på att det byggs som ett stjärnnät och att det då inte går att slå ut efterföljande uttag (om de nu används i fastigheten).
Det är säkert ett stjärnnät, men i knytpunkten möts kablarna i en "vanlig" passiv splitter, så det är ändå helt klart möjligt att störa ut de andra noderna om det t.ex. blir kortslutning.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Det köper jag. Sätt en kopplingslåda över inkommande hål för koaxen, rulla ihop lite kabel och tillse att den inte blir kortsluten så borde det funka.
 
C
Helst bör änden vara terminerad för att minimera risken för störningar. En bra början är nog att ta reda på om ComHem-nätet fortfarande är i drift eller inte.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
etompau skrev:
Någon får övertyga mig om att kabelnätet ligger i en slinga i hela fastigheten
Kanske inte en slinga för hela huset. Men i exempelvis mitt fall vet jag med säkerhet att jag ligger längst ut på en slinga som passerar två andra lägenheter, vilka båda kan "strypa" min TV. Com Hem även i detta fall.

Jag har för övrigt två uttag där det första matar det andra och grannen matar det första, om ni fattar...
 
Tack för alla svar.

Jag gissar att anledningen att vi har både fiber- och comhem är att många äldre nog använder comhem för tv-mottagning, men jag vet inte. Det som stör mig är i alla fall kabelkanalen som går genom både hall och vardagsrum.

Jag tänker att jag nog får anlita någon för att ta bort kabeln. Tänker att man kanske kan låta den gå in i bostaden i hallen, men sätta något motstånd där så att man blir av med kanalen, samtidigt som kabeln finns kvar ifall någon i framtiden vill dra tillbaka uttaget.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.