Jag har ett fritidshus som får vatten och värme genom en kulvert från grannfastigheten (flispanna samt djupborrad brunn). Det har varit så ett antal år utan att det funnits något avtal men vi ska nu skriva avtal.
Vad gäller vatten är det bestämt att fastigheterna delar på driftskostnader, dock "äger" grannfastigheten brunnen.
Priset på värme ska regleras utifrån marknadsvärde på flis, sen ska sotning mm räknas in. Det sitter en kwh mätare på kulverten till mitt hus (men inget på uppvärmningen till det andra huset).

Är det någon som har ett exempel på hur sådana avtal kan se ut och som ni kan dela med er av?
Vad är viktigt att tänka på?
 
Du behöver skriva det så att det gäller även efter ett ägarbyte. Då bör dte vara ett servitut som registreras hos lantmäteriet.

Servitutet tror jag, kan bara reglera din rätt att få vatten o värme från den andra fastigheten. Prissättning och underhållskostnader osv. brukar inte hanteras i servitutet.

Så exakt hur man löser det på ett bra sätt vet jag inte.
 
Tyvärr är servitut inte ett alternativ då de inte vill förbinda sig på det sättet utan det är avtal som jag kommer behöva att ha.
 
OK,

Det kan vara lämpligt att ha tydliga klausuler i avtalet om hur det kan sägas upp. Antag ägaren av brunnen vill göra en större åtgärd, som i dina ögon är onödig. Då kan det komma till ett läge där du hellre fixar eget vatten. Och det är bra från andra sidan också. Om de gör ett nödvändigt större underhåll, som de räknar med att dela kostnaden för, så kan det bli en kalldusch om du istället borrar en egen brunn, utan förvarning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.