Hej
Jag har väggar av någon form av lättbetong (huset är från 1965).
Jag vill borra ett hål med en 64cm hålsåg (eftersom det är en sådan jag har) och sätta ett eluttag i hålet. Eluttaget har små hål i ramen så jag kan borra, plugga och skruva fast det.
Elen drar jag utanpåliggande från ett annat uttag.

Finns det problem med min plan?
Jag vet att denna typ av el-utbyggnad bör göras av behörig elektriker men jag har en begränsad budget.

Tack
 
Det skall sitta en dosa där. Betongen anses inte vara isolerande. Enkelisolerade trådar får inte kunna komma i kontakt med betong.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Hej
Det är en dammig men enkel åtgärd att fräsa spår och sätta rör i lättbetong och den installationen blir så mycket bättre. Har med hjälp av elektriker utökat min anläggning på detta sätt. Spårmaskin finns att hyra eller köpa på Jula t.ex. På min lokala Lidl-butik fanns det just nu en Parkside spårfräs för 699 eller nåt sånt. /LIB
 
hempularen skrev:
Det skall sitta en dosa där. Betongen anses inte vara isolerande. Enkelisolerade trådar får inte kunna komma i kontakt med betong.
Ok, tack!
Kan man borra i en lättbetongsvägg med en vanlig dosfräs som jag tidigare bara borrat i osb och gips med?

Metallisk dosfräs med tandade kanter för borrning i material som osb och gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej den är för klen. Allt går ju men den lär nog inte vara så vass sen.
 
Är ekonomin så svag att du inte kan kosta på en dosa för några tior tycker jag att du ska avvakta med projektet och spara ihop pengarna. För håltagningen kan du använda em lite större skruvmejsel och en hammare för att bila ut för dosan som du fäster med typ putsbruk/lagningsbetong.
 
elmont skrev:
Är ekonomin så svag att du inte kan kosta på en dosa för några tior tycker jag att du ska avvakta med projektet och spara ihop pengarna. För håltagningen kan du använda em lite större skruvmejsel och en hammare för att bila ut för dosan som du fäster med typ putsbruk/lagningsbetong.
Det är inte aparatdosan jag menar, utan att köpa ett verktyg som jag använder en gång.
Men ja, att bila för hand funkar ju.
 
Dosfräsen lär bli lite sliten... Jag tror på karva upp ett hål och trycka in en dosa i lite bruk. Lättbetong brukar inte vara så hårt.
 
Jag skulle nog köra på utanpåliggande uttag om du ändå ska ha utanpåliggande kabel. Men det kanske inte är ett alternativ för dig.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Är det ett enstaka uttag så skulle jag aldrig köpa en dosfräs för betong däremot om det vore många dosor så kanske man köper eller hyr. Dom kostar från ca 300 och upp till en tusenlapp.
 
Missade att resten skulle dras utanpåliggande. Det enklaste är väl att sätta ett utanpåliggande utag?
 
useless skrev:
Missade att resten skulle dras utanpåliggande. Det enklaste är väl att sätta ett utanpåliggande utag?
Och snyggare blir det också (i mina ögon;)) .
 
Tack för många bra synpunkter!
 
Inte riktigt med på va du menade men man går aldrig med utanpåliggande kabel in till ett infällt uttag.

Förstår jag det rätt så har du i dagsläget ett befintligt infällt vägguttag i betongvägg och vill utöka med ett till?
Finns två sätt att göra.

1. Spåra in ett rör/slang från befintligt uttag fram till nytt,bila upp så att du får plats med en aparatdosa(som infällt uttag sitter monterat i).

2. Byt ut befintligt infällt uttag till ett med förhöjd ram (där kabelutföring är möjligt)
Klamra fram kabel till nytt och sätt ett utanpåliggande vägguttag!


Lycka till
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Om du vill ha svar på din rubrik så : Nej infällt vägguttag måste monteras i apparatdosa/senildosa och kan inte monteras direkt i betong.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.