Hej!

Har ganska mycket mossa i min gräsmatta. Läste Råd & Rön och Algomin Mossa verkar vara ett av de bättre på marknaden just nu för att få bort mossa och främja gräset.

Kan man slänga ut det när som helst på säsongen eller har jag missat april fönstret?
Blir det mycket kladd/bös på gräsmattan när man lagt ut det?, går det att leka direkt eller bör jag lägga ut det i samband med att vi åker ifrån huset ett par dagar?
 
harry73
Jag köpte ferrogent på granngården (används som antimossmedel i t ex stroller) och vanlig gödsel

Man ska göra det när gräset börjar växa igen (ca efter två klippningar)
 
Svar på fråga ett: "Gödsla med Algomin® Mossa på våren när gräset börjat växa, eller sommaren. Vid riktigt kraftiga angrepp kan en andra omgång ges efter två månader (det är aldrig för sent att börja)."

Svar på fråga två & tre: "Produkten är både miljövänligt och långtidsverkande, och eftersom det är en näring – inte ett gift – är den ofarlig för både barn och husdjur. Den missfärgar dessutom varken sten eller trä."

Bägge citaten är tagna från producentens hemsida:
https://www.algomin.se/mossa-i-grasmattan/
 
  • Gilla
Pecee
  • Laddar…
Nackdelen med ferrogent är att det blir missfärgningar på trä, sten mm, fördelen är att det är effektivt mot mossa.

För att förebygga mossa är bla hönsgödsel bra, nackdelen är att det luktar några dagar.
 
Det blir inte "kladd/bös" när man lägger ut Algomin Mossa. Det är grå små kulor (om du inte sett det). Det går att leka när det läggs ut. Jag brukar försöka planera att lägga ut det innan det skall regna eller vattna efter.

Vad jag förstått så går det att lägga lite när som helst på säsongen. Jag har lagt två gånger denna säsong. Jag använder en handspridare, jag har en liten tomt. Ett tips om du skall köpa handspridare är att köpa en med handledsstöd. Jag tycker det blir tungt för handlederna utan den.
 
  • Gilla
Pecee
  • Laddar…
Tänkte mer om det är "äckligt", snarare än farligt. Blir man kladdig av att krypa runt i gräsmattan efter Algomin Mossa? :)
 
varmkorv skrev:
Det blir inte "kladd/bös" när man lägger ut Algomin Mossa. Det är grå små kulor (om du inte sett det). Det går att leka när det läggs ut. Jag brukar försöka planera att lägga ut det innan det skall regna eller vattna efter.

Vad jag förstått så går det att lägga lite när som helst på säsongen. Jag har lagt två gånger denna säsong. Jag använder en handspridare, jag har en liten tomt. Ett tips om du skall köpa handspridare är att köpa en med handledsstöd. Jag tycker det blir tungt för handlederna utan den.
Tack, perfekt!
 
Pecee skrev:
Tänkte mer om det är "äckligt", snarare än farligt. Blir man kladdig av att krypa runt i gräsmattan efter Algomin Mossa? :)
Gödsla innan regn och ge det ett par dagar så märker du inget av det sen.
 
harry73 skrev:
Jag köpte ferrogent på granngården (används som antimossmedel i t ex stroller) och vanlig gödsel
Våra gräsmattor har haft kraftig mosstillväxt under höstarna och trots mossrivning och gödsling på vårarna. I fjol testade jag Ferrogent löst i vatten och det har fungerat väldigt bra. Där det tidigare varit mosstäcken syns ingen mossa.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.