Hej

Till helgen är det dags att bygga golvet i förtältet. Jag kan inte skicka upp husvagnen mer än 100mm så tänkte bygga ett golv baserat på 45x95 reglar. Detta skall i sin tur ligga på betongplattor 35 x35.

Hur många plattor behöver jag avlasta med? räcker det med 1 rad i mitten eller 2 rader?

golvet ska vara 5400x3500. cc mått mellan reglar 600
Vi tänker lägga OSB-skivor som golv som skall täckas med heltäckningsmatta
Behöver jag lägga en presenning i botten för att undvika fukt eller blir det överkurs?

H Ritning av uppbyggnaden för ett golv till förtält med måttangivelser, inklusive 45x95 reglar med cc 0,60m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas ni kan assistera mig :)

MVH Christer
 
1 rad skulle jag säga, gränser ligger vid 1,5m spännvidd men sen bygger ju dina plattor 35 cm så din spännvidd blir ju då 1,23 m.

Vad för tjocklek på osb skivan? du bör ha en skiva på minst 20 mm tjock.


Jag skulle nog lagt en presenning under och jag antar att du kör med tryckt virke som golvreglar?
 
huggan skrev:
1 rad skulle jag säga, gränser ligger vid 1,5m spännvidd men sen bygger ju dina plattor 35 cm så din spännvidd blir ju då 1,23 m.

Vad för tjocklek på osb skivan? du bör ha en skiva på minst 20 mm tjock.


Jag skulle nog lagt en presenning under och jag antar att du kör med tryckt virke som golvreglar?
Tryckt virke blir det. Då får det bli 20mm osb. Ska jag använda balkskor eller bara skruva. Funderar även på vinkelbeslag i de 4 yttre hörnen

Tack för svar
 
H
varför inte bara lägga pallar?
 
För att vi kan låta golvet ligga kvar över vintern. Tänkte prova detta och blir det stabilt och bra så lägger vi trall nästa säsong

Det blir i C:a 21 st pallar beroende på hur man placerar dem. Pallarna behöver mer plattor. En pall kostar i runda slängar 200kr om man inte kan får tag på dem gratis vilket inte är alltid så enkelt

Mvh Christer
 
Redigerat:
Summan blir 3100kr med 8st osb, 46 m 45x95, balkskor och ankarskruv samt trallakruv för osb. Dock så är inte plattor inräknade men de tillkommer för pallar och även osb om man lägger pall.

Blir nog reglar med tryckt virke. Blir svårt att få fram så många pallar till på lördag
 
Det räcker med att skruva men använd minst 120*6 mm skruv annars håller det inte.
 
kan man klara sig på OSB som är 15 mm tjock eller är risken stor att det börjar svikta?
 
15 mm kommer svikta bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.