Hej på Er!

imorgon kommer äntligen huset! Fan va kul :D

Men nu är det så att jag undrar hur det är med dom här festliga inslagen som är rund ett husbygge - Kan någon hjälpa mig???

Jag vet att man skall ha en taklagsfest, men exakt när skall man ha den, och vem skall man invitera med?

Vilka andra festligheter firar man under resans gång, när och varför?

/Jan
 
En gammal svensk sed som håller på att tyna bort vid småhusbyggen. Dock betyder den mycket för motivationen hos snickarna.

Alltså....när taket är på, typ pannorna, så skall byggherren ha en lite fest för alla inblandade. Enklast är om man tar med smörgåstårta, lite folköl och bjuder på en förlängd lunch på bygget.

Gör man det inte så brukade man förr hänga en liten docka (byggherren) från taknocken för att påvisa sin frustration.

Lycka till!

/Calle
 
Ingen andra fester? :-[
 
Jo......en "dansken-bjuder-alla-på-en-pilsner" fest varje fredag om man vill ;)!
Allt är upp till dig....gå inte till överdrift bara! Byggare blir lätt bortskämda....."va inget fikabröd idag?"

/Calle

 
Taklagsfest brukar man ha när huset är tätt, dvs när väggar och tak är uppe.
Taklagsfesterna brukade vara mer vilda förr i världen. Då blev det oftast en regelrätt brakfest. Nuförtiden brukar man (iallafall i villasammanhang) nöja sig med att bjuda alla på en god lunch på bygget. Till taklagsfesten skall alla hantverkare som varit inblandade bjudas.

Andra festliga tidpunkter i byggsammanhang brukar vara "första spadtaget" och självklart inflyttningsfesten, men detta är inget som man brukar bjuda entreprenörerna till. Iallafall inte i villasammanhang.

Annars är husbyggen hårt arbete för det mesta.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.