Står i valet kvalet köpa en liten minitraktor typ bolens , gilson , volvo bm mini osv eller kanske lägga en större peng på en rejäl åkklippare som orkar även lite , så som att köra ved grus osv vara en lite arbetshäst.
I dag har jag en husqvarna 90tals rider 12 hk klipper gräset med 8000 kvm tomt men den är lite begränsad när man börjar köra med vagn typ ved jord osv den orkar tyvärr inte så mycket .

Kikar lite på en rejäl traktor klippare från tex husqvarna https://www.bygghemma.se/tradgard-oc...s243t/p-726989

Visst skulle kunna köpa en 4 hjuling , men efter som ridern snart har gjort sitt vill jag inte stå utan klippare och gräs på 8000 kvm i fall ni förstår vad jag menar ... lite råd tack
 
Redigerat:
Bakaxlarna på åkgräsklippare brukar inte vara designade för så stora laster, så ska du dra mycket släp så är det kanske bättre att satsa på en fyrhjuling eller liknande?
 
ok har du ägt en ?? vad klarar dom av vad händer vilka vikter klarar dom av osv berätta du som vet??
 
Fyrhjuling är inget alternativ , behöver en ny åkklippare gärna rejäl som orkar en del fler råd tack
Och gärna råd från er som äger en åktraktor/trägårdstraktor vad tycker ni typ husqvarna , Cub Cadet vad kör ni med dom vad orkar era med ??
 
Jag kör som du med en Toro landsmaster 117. Den har drivningen på framhjulen. Den har klarat sig bra än så länge i alla fall. Efter som den har styrning på bakhjulen bör man nog inte ha så högt kultryck. Jag har en fyrhjulig vagn, så det är inget tryck på kulan.
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Har en gilson hydro 16 från 1976 med klippdäck, plog och kärra. Den klipper inte supersnyggt, men däremot rätt brett, typ 120cm. Funkar utmärkt att ploga med också. Körde nyss 400kg takpannor på släpet, funkar bra det med. Är inte heller några problem att dra vanliga släpet med lite hyfsad vikt på.
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Hade en volvo Bm Mini var perfekt men alla dom där gamla bra är svåra att få tag på ....
 
Jo men precis, men svärfar har 4-5 st som han haft i sin äppleodling...
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
qvintus4 skrev:
Tittar just nu på den här [länk]

Men kollar också en del på husqvarna , köper jag ny åktraktor får den kosta 25000-30000 ca
Den är nog ingen höjdare att dra tyngre släp med

"Vid körning med släpvagn får följa-
nde maxvärden ej överskridas:
Max sluttningsvinkel 14%
Max tillåtet kultryck på dragfordo-
nets dragkrok 25 kg
Max släpvagnsvikt
(släpvagn + last) 180 kg"
 
MTD Husqvarna ni som ägt/äger såna åktraktorer berätta vad ni tycker om kvaliteten osv
 
Har hittat en Hakotrac 522D från 1971 verkar vara en fin maskin värd att satsa på någon som har erfarenhet av en sån ??
 
Har en MTD med defekt B&S motor. Så länge motorn var hel var den ok men inte mer. Köpte sen en Stiga Park 4WD med Honda motor. Har ett stort klippdäck med tre knivar som är supereffektivt att klippa stora ytor med och det är en proffsmaskin som klarar snöplog utan vidare. Har inte provat att dra nånting ännu men då det gick bra med MTD'n så ska det väl gå ännu bättre med Stigan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.