Hej

Jag har en Siemens induktionsspis HL448500S från 2006. Induktionshällen fungerar som den ska men ugnen reagerar inte när jag slår på den. Jag har bytt alla 3 säkringarna inomhus (3x10 ampere) men det hjälpte inte. Jag har kollat mina 3 huvudsäkringar som sitter utanför huset men de ser OK ut.

Allt el i övrigt funkar OK i huset inkl bergvärmen som går på 3-fas.

Jag kan inte se att det finns någon säkring i spisen men manualen nämner en "säkringslåda". Här är manualen: http://media3.bsh-group.com/Documents/9000482008_A.pdf

Felet inträffade när vi inte var hemma.

1. Finns det någon intern säkring i spisen man kan byta?
2. Om en huvudsäkring gått borde väl bergvärmen (ivt greenline c9) larma fasföljdsfel eller liknande?
3. Någon ide om vad som kan vara fel?
4. Är det värt att ta ut en reparatör eller lika bra köpa ny? (Om det är spisen som ör trasig dvs). Bara felsökningen lär väl gå på mellan 500-1000 skulle jag gissa.

Med vänlig hälsning,

Peter
Bakre delen av en Siemens induktionsspis med synlig strömkabel och metallgaller, relaterat till felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Siemens har inte så bra kvalitet på sina spisar och ugnar. Så den kan mycket väl vara sönder.

De flesta ugnar har tre element som är fördelade på varsin fas. Det innebär att om en säkring går så brukar två element sluta fungera. Sätter man på snabbvärme så blir det varmt, men först efter ett bra tag. Blir det kortslutning i ett element så ryker i regel två säkringar.

Jag vet inget om säkringar i denna spis, men troligtvis är de placerade under luckan på bilden. Där brukar också finnas omkoppling för Y resp D-koppling om spisen har detta.

Tänds ugnslampan när man försöker sätta på ugnen? Om ej, så kan det vara säkring(ar) som gått internt. Det kan finnas flera mindre säkringar till varje slinga vilket gör att hällen kanske fungerar normalt även om säkringaer till ugnen går. Dessa säkringar brukar vara av glas/porslinstyp och inte så svåra att få tag på.

Ugnen har nog också barnlås så man får kolla att det inte är aktiverat för ugnen. Jag vet inte om spisen har ett enda barnlås för hela spisen, eller om det kan aktiveras separat för ugnen.

Om man tror att en huvudsäkring före elmätaren kan ha gått så brukar det framgå på dagens elmätare om det är fasbortfall före mätaren. Vi har 25A huvudsäkringar före elmätaren och de går ibland när säkringarna går pga kortslutning.
 
Om det är en spis med klocka, så har många spisar funktionen att ugnen inte går att starta om inte klockan är inställd. Jag tror att det har att göra med att de ofta då även har en timerfunktion som kan starta och stoppa ugnen på förinställda tider. Då vill tillverkaren säkerställa att man medvetet ställt in tiden.
 
  • Gilla
Karmalicious
  • Laddar…
hempularen skrev:
Om det är en spis med klocka, så har många spisar funktionen att ugnen inte går att starta om inte klockan är inställd. Jag tror att det har att göra med att de ofta då även har en timerfunktion som kan starta och stoppa ugnen på förinställda tider. Då vill tillverkaren säkerställa att man medvetet ställt in tiden.
Det var det som var problemet. När klockan ställts in funkade ugnen igen.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Lagom fel :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.