Hej! Första inlägget här i forumet. Känns stort! =)

Min fru och jag har hittat ett hus som vi gärna vill köpa. Huset är en funkisvilla byggt 1938 som ligger i ett mycket vackert område ute på landet. Det känns helt enkelt underbart när vi är på plats. 3100kvm naturtomt med sol hela dagen gör saken inte sämre.

Huset har varit åretruntboende fram till 80-talet och sedan dess fritidshus. Sedan minst sex år tillbaka har ingen bott i huset. Dock finns det någon som sköter om tomten och ser till att det finns värme i huset. När man komme rin luktar det ingenting förutom gammal tant (alla möbler och kläder finns kvar)

Huset behöver en totalrenovering det är vi fullt medveten om. Vi kunde enas med säljaren om ett, för oss helt okej pris och vi väntar nu på besiktningsmannen som tittar på huset nästa vecka.

Min fråga till er duktiga byggare är följande: Jag kommer att bifoga en första produktionskalkyl för de arbeten som vi anser behövs i huset så att man kan flytta in. Anser ni att denna kalkyl är rimlig eller är vi helt ute och cyklar? Jag behöver tillägga att min bror är snickare som har ett eget företag i Tyskland. han kan hjälpa oss med en hel del arbeten som inte kräver något särskilt svenskt standard såsom badrum eller el-installation. Prisen i Tyskland är som ni säkert vet någorlunda billigare än i Sverige. =)

Kalkylen:

Borttagning av eternitplattor & ny fasad inkl. tilläggsisolering 220.000
(Ska få offert för borttagning imorgon men tänker egentligen att ta bort fasaden själv. Vi har så klart inte sett hur det ser ut under plattorna men eternit brukar vara en bra fasad som låter underliggande delar andas bra. Kankse behöver vi dock byta enstaka regler. Det ska bli träfasad)

Nytt värmesystem 150.000
(Det finns befintligt vattenburet värmesystem med fungerande radiatorer. Vi vill eventuellt byta till bergvärme. Annars kör vi på ny el-kasett och samma system)

Nytt badrum samt liten extra toa 160.000
(cirka 6kvm)

Nytt kök 170.000
(inga konstigheter krävs)

Ny el i hela huset & nytt fasadmätarskåp 120.000
(I dagsläge finns det en luftledning rakt in i huset. Har pratat med el-leverantören. Vi ska stå för schakt fram till stolpen samt nytt fasadmätarskåp de tar hand om anslutning och att lägga kabeln)

Braskamin 40.000

Invändig renovering (nya väggar, öppen planlösning) 200.000
(Egentligen inga konstigheter. Våning 1 kommer att bli luftigare genom att vi kommer ta bort några väggar övervåning är i stor sätt oförändrad. Kanske någon bjälke för att stötta upp där bärande vägg tas bort.)

Ny altandörr samt ny entrédörr 50.000

Sprängning och dränering 100.000
(Här höftar jag faktiskt. Vägen till el-stolpen är cirka 20 meter och vi hoppas på att vi slipper spränga mycket. Inga växter runt huset så dränering behövs kanske inte ens. Verkar vara torrt. Huset står på berg och vattnet kan rinna av lätt på alla sidor)

Vattenreningsverk 50.000
(Det kommer behövas. Vattenkvalitén är inte den allra bästa)


Det behövs med allra största sannolikhet inga nya stammar då dessa är i gott skick (plast). Även fönstren är helt okej. 3-glas från 90 talet. Taket är 1 år gammalt och fixat av en plåtslagare. Riktigt bra arbete. Det känns tryggt.

Vad säger ni? Kan denna kalkyl hålla? Jag vet att det blir svårt att bedöma något hus utan att ha sett det men vad säger magkänslan?

Tack för hjälpen
//Dahlstrom
 
Låter mycket och i överkant på många punkter, kommer huset det värde ni planerar att lägga ner inkl köpesumman när det är klart?
 
Tack för snabb respons!

Vi har pratat med mäklaren och han är övertygad om att renoveringskostnaderna kommer att höja värdet av huset med samma belopp då det i nuläge inte finns något att utgå ifrån förutom fyra väggar och ett (bra) tak. Köpeskilling plus dessa kostnader = 2 miljoner vilket absolut betalas i detta område för ett sådant hus (snarare mer)

Har du lust att tipsa om vilka punkter du anser låter orimliga?
 
H
ett enkelt sätt att spara pengar är att skippa ta bort eterniten.
plattorna är ju grymma och ej skadliga om de bara sitter där. så montera den nya fasaden på dom bara.
kommer bli avsevärt mycket billigare plus att du får ett riktigt bra skydd bakom
 
Ok bra. Allt utom kamin och vattenrening verkar högt om ni kan/ska göra en del jobb själv. Men bättre att ha en hög budget och ligga långt under än tvärtom. Ni kanske tex kan ha luftvatten ist för bergvärme?
 
  • Gilla
Dahlstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.