Vi skall montera en spishäll och har utdragslådor under hällen. I anvisningarna står det att en plåt måste användas under hällen ifall man har utdragslådor. Vad är det för en plåt de talar om och var får man tag i en sådan? Dessutom undrar vi vad vi skall använda för att skydda kanterna mot fukt där vi sågat ut för hällen och diskhon? :-/
 
Hej.
Jag vet inte om kökstillverkare tillhandahåller denna plåt. Jag antar att den har till uppgift att skilja innehållet i översta lådan från hällen. De flesta hällar har en fläkt på undersidan. Plåten får inte ligga för tätt an mot hällen, då kommer den att försämra fläktens kapacitet.

Personligen hade jag nog hoppat över denna plåt. Annars kostar det nog inte mycket att måttbeställa en hos en lokal plåtslagare.

Kanten på urtagen kan skyddas genom att målas eller bestrykas med silikon. Det viktiga är att fukt inte kan tränga in i ändträet.
Hoppas jag rätade ut något frågetecken.
Mvh Tommy
 
Jag ska också ha lådor under min häll, men den översta lådan tar jag bort och sätter en passbit som ser ut som en låda men utan handtag, tänkte lägga ett vanligt hyllplan som skydd för undersidan av hällen då får jag några centimeters frigång så att hällen kan ventilera lite.
 
Jag har precis stoppat in mina lådor under hällen, funkar ju fint men kom på att det kanske blir lite dumt att ha en låda precis där :)

Tar nog bort lådan och tänkte sätta fast lådfronten på något vis (utan själv lådan då :) Hur gör jag för att få fast den på ett bra sätt? Hur gjorde du? Långa skruvar genom bänkskåpet? Tycker inte det finns något intuitivt bra sätt att fixa fast den på. Limma med superset? Dålig idé? Har ikea nån standardlösning?

Behöver jag förresten ett hyllplan under hällen för att skydda nästa låda (#2)? Eller ska jag köra öppet?
 
Vi har låda direkt under hällen och det funkar kanonbra. Skivan är 40mm tjock, och kanske hade det blivit problem med lådan om skivan varit tunnare.
 
optimum
Håller själv på att installera så och blir lite orolig av alla frågor här.

Ingen risk för värme som går nedåt?
Alltså blir det varmt i lådan direkt under?

Vanlig häll (ej induktion)
Frugan vill ha kryddburkar i den lådan.


mvh Roland
 
C
Installationsanvisningen till min häll specificerar minimiavstånd nedåt och även att det skall vara en skiljevägg mellan hällen och en låda under. Plåt verkar dock överdrivet, ett vanligt hyllplan duger.
 
Vi kör med numerär bänkskiva som är rätt tjock, hällen är "vanlig" och rätt slimmad så den når inte ner till bänkskåpet ens. Minimiavståndet enligt installationsanvisningen är 2cm, så det verkar lugnt.

Ska vi köra på med låda längst upp ändå? Vore ju smutt! :)

Trivia: Det blir ingen märkbar värme där under i lådan då? Vad har ni i den?
 
vi har induktionshäll (elux) ikeas bänkskiva laminat (är det den som heter numerär ?). låda direkt under hällen. Ser inga problem. Bara skönt att trägaffeln och stekspadarna inte är iskalla när man ska ha dem ;D

Funkar bra mao
 
tobias_m skrev:
Vi kör med numerär bänkskiva som är rätt tjock, hällen är "vanlig" och rätt slimmad så den når inte ner till bänkskåpet ens. Minimiavståndet enligt installationsanvisningen är 2cm, så det verkar lugnt.

Ska vi köra på med låda längst upp ändå? Vore ju smutt! :)

Trivia: Det blir ingen märkbar värme där under i lådan då? Vad har ni i den?
Vi har en induktionshäll och i lådan under har vi stekspadar, slevar och andra "verktyg" för matlagningen. Enligt vår montageanvisning står bara att det skall vara 10mm luft, samt att man vid montage ovanpå diskmaskin ska ha hylla eller liknande som avskiljer, samt att man vid montage över ugn ska tillse god ventillation.
Vi har ännu inte märkt av någon vidare värme i lådan under.
 
tobias_m skrev:
Jag har precis stoppat in mina lådor under hällen, funkar ju fint men kom på att det kanske blir lite dumt att ha en låda precis där :)

Tar nog bort lådan och tänkte sätta fast lådfronten på något vis (utan själv lådan då :) Hur gör jag för att få fast den på ett bra sätt? Hur gjorde du? Långa skruvar genom bänkskåpet? Tycker inte det finns något intuitivt bra sätt att fixa fast den på. Limma med superset? Dålig idé? Har ikea nån standardlösning?

Behöver jag förresten ett hyllplan under hällen för att skydda nästa låda (#2)? Eller ska jag köra öppet?
Jag fick med en täckbit till mitt högskåp där jag har ugn och micro men behöver inte använda täckbiten till högskåpet. Det medföljde två små plastfästen till täckbiten som hakar i vanliga metallpluppar som man annars lägger hyllplan på. De fästena monterade jag på lådfronten och klämde dit den. Jag kan fota konstruktionen imorgon och lägga ut här om du vill.
 
Vore skoj!
 
Här kommer bilder på hur fästena ser ut.
 
  • PICT1735_tiny.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en till....
 
  • PICT1737_tiny.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha, intressant. Tack för bilderna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.