Eh, jag kör på en Bosch Professional GWS 20-230 JH, enklare att komma över, väger relativt lite och har ett bra pris med tanke på att en del anser att vinkelslip är förbrukningsvara. Tror inte jag kommer använda denna stora särskilt mycket.

Var lite inne på att köpa en budget, typ Ferm eller något, de e ändå lite slit o släng om man ska såga sten med den. Visst kan man lägga till en massa pengar för att få ett bättre dammskydd men då pratar vi ganska mycket dyrare maskiner och då börjar det kännas som att hyra är bättre.

I mitt fall ska jag såga kanske 50 stenar på sin höjd.

Diamantskivan lär också kosta en hel del och vill man köpa till någon form av låda så blir även det en slant.

Tror egentligen inte den riktiga skillnaden är jättestor faktiskt om man inte jobbar varje dag med maskinen.
 
Kan man duscha lite vatten på tegeln innan man kapar för att undkomma iallafall en del av dammet?
 
Jag har försökt köra med lite vatten när jag kapat betong inomhus. Tycker det är hopplöst. Bättre hyra typ Huskvarna wet&dry kap i så fall.
 
Aha, hmm jaja jag ska köra utomhus så då är det kanske inte så farligt för maskinen.

Jag slog till på den blåa billigare Boschen, tror ju inte att det är ett verktyg jag kommer använda särskilt mycket och dammar de igen så snabbt som det sägs så vill jag inte lägga större summor på det. Vissa anger att de har ett labyrint system mot damm men hur bra det fungerar vet jag inte.

Var lite inne på Hitachi men de hade inte mjukstart på de runt 1200-1300 kr.

Det verkar vara standard att dessa maskiner inte kommer med låda, så hur förvarar ni era? Något tips på bra låda? gärna inte 500 kr ;)
 
Blir säkert bra med Boschen! Min 230 slip ligger på garagegolvet under ett bord. Funkar kanon :)
 
snowjim skrev:
Det verkar vara standard att dessa maskiner inte kommer med låda, så hur förvarar ni era? Något tips på bra låda? gärna inte 500 kr ;)
Sällanverktyg tycker jag med fördel kan läggas tillsammans med tillbehören i en genomskinlig plastlåda m lock från Clas Ohlson. Nu kanske en 230-slip har lite ogynsam formfaktor så att lådan behöver vara i största laget men till mindre maskiner fungerar det fint. Lättare att minnas vad som ligger i vilken låda med transparens :)
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Finns ju större systainers också;)
 
richardtenggren skrev:
Finns ju större systainers också;)
Jo det finns ju även anpassade väskor men priserna(500 kr) där är ganska höga för en simpel låda. Men visst, ska man bära med sig lådan så är det såklart inte dumt.
 
Den Boschen jag nu köpt, tror ni att den kommer bli kass efter att man sågat 50 sten utomhus? Såg ju att maskiner för någon 100 lapp till hade labyrint system för luftintag?
 
R
Beror väl på hur väl du tar hand om den? Min blåa Bosch brukar jag blåsa ur ordentligt med tryckluft i alla öppningar när jag kapat sten. Tar en stund att blåsa ur allt men min funkar kalas fortfarande trots många stenkapningar.
 
RalleB skrev:
Beror väl på hur väl du tar hand om den? Min blåa Bosch brukar jag blåsa ur ordentligt med tryckluft i alla öppningar när jag kapat sten. Tar en stund att blåsa ur allt men min funkar kalas fortfarande trots många stenkapningar.
Aha, har tyvärr ingen tryckluft, var inne på att köpa en mindre ett tag men vad jag kunde läsa mig till så var det sämre att köra med tryckluft på maskiner då det trycker in dammet ännu mer?
 
R
Kan knappast bli sämre, körde från alla håll och kanter för att få in luft överallt. Tog typ 10min av blåsande innan det slutade komma stendamm längre. Så tror knappast att allt det dammet hade varit bättre att ha i maskinen än inte:rolleyes:
 
RalleB skrev:
Kan knappast bli sämre, körde från alla håll och kanter för att få in luft överallt. Tog typ 10min av blåsande innan det slutade komma stendamm längre. Så tror knappast att allt det dammet hade varit bättre att ha i maskinen än inte:rolleyes:
Nej, det låter rimligt men vad jag läst är att tryckluft uppnår ett ganska högt tryck, särskilt i små utrymmen och då kan damm ta sig in där det egentligen absolut inte får ta sig in.

Vet att jag frågade här på forumet för ett tag sen om hur folk rengjorde sina maskiner. Rekommendationen var torka av maskinerna med blöta servetter på utsidan, inget annat.

Det man kan undra är varför det inte finns inbyggda filter som kan tömmas eller bytas ut i maskiner som är extra utsatta.
 
snowjim skrev:
Den Boschen jag nu köpt, tror ni att den kommer bli kass efter att man sågat 50 sten utomhus? Såg ju att maskiner för någon 100 lapp till hade labyrint system för luftintag?
Tror du tar lite väl hårt på det här med att vinkelslip är en förbrukningsvara. Visst tar de stryk av damm men det gör alla maskiner. Har både 125 och 230mm maskiner som fått tugga duktigt med sten, metall och slipning. B.l.a. ca 200kvm marksten samt en stödmur det senaste 2 åren.

Du kommer bli nöjd med maskinen, svårt och se att den kommer rasa inom överskådlig framtid, speciellt i privatbruk.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
snowjim skrev:
Nej, det låter rimligt men vad jag läst är att tryckluft uppnår ett ganska högt tryck, särskilt i små utrymmen och då kan damm ta sig in där det egentligen absolut inte får ta sig in.

Vet att jag frågade här på forumet för ett tag sen om hur folk rengjorde sina maskiner. Rekommendationen var torka av maskinerna med blöta servetter på utsidan, inget annat.

Det man kan undra är varför det inte finns inbyggda filter som kan tömmas eller bytas ut i maskiner som är extra utsatta.
Du kan ju också plocka isär den och rengöra om den blivit riktigt skitig och då fungerar säkert tryckluft bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.