Hej!

Jag har varit inbiten Volvo-fanatiker i många år (speciellt äldre modeller) men inser nu att det är dags att tänka om.

Jag har 7mil enkel resa till jobb. Mestadels landsväg. Oftast åker jag tåg 5mil av sträckan, men ibland av bekvämlighetsskäl så vill jag ta bilen. Kör även rätt mycket privat. Nuvarande Volvon ligger stabilt på 0,9L/milen vilket börjar kännas jäkligt onödigt.

Söker nu alltså en pendlarbil för vettiga pengar. Nyköp är ej aktuellt, vill snarare hålla mig under 50.000kr. Bränsleförbrukning max 0,5-0,6. Anledningen till att jag inte vill lägga för mycket pengar är för att jag sätter rejält med mil på bilen och brukar få värdeminskning därefter.....

Bensin/diesel spelar mindre roll, även fast diesel är favoriten. Dragkrok är ett krav. Eller snarare möjlighet att montera dragkrok. Tänker mig något i Golf-klassen. Ej Volvo ;)

Förslag? Eftersom jag varit totalt insnöad på Volvo så kan jag väldigt lite om andra märken.
 
Finns ganska många mellanklass bilar med bra inköpspris och billig skatt/låg förbrukning, vi hade som andrabil en Focus 2009'a 1.6 tdci, landsväg ca 0.43, Årsskatt 1400kr, finns även Kia Ceed/Hyundai I30, liknande uppgifter..
 
B
Om du absolut inte vill ha en Volvo igen kan du hoppa över mitt inlägg:) . Annars kan jag tipsa om att kolla efter en D5 (S60/V70/XC70) före årsmodell 2006, med 163 hk och utan partikelfilter. Helt underbar motor som går snålt, jag har snittat 0,53 l/mil under de mer än 30 000 mil jag har kört min, inklusive lite släp- och husvagnsdragning.
 
Eftersom du kör ganska långt tänker jag mig att du vill hålla dig från de mindre bilarna? Annars är Honda Jazz ett bra alternativ

Jag tror att en Honda Accord hade passat dig bra. Svårslagen kvalité och lagom bra på allt. Toyota Avensis är också likvärdig.

Civic är också ett bra alternativ men inte riktigt samma komfort som Accorden.
 
Aygo, C1, 107.

Behåll huvudbilen.
 
Aygo, C1 och 107 är väl okej om man håller sig under 80km/h ;)
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Jag kör 4 mil till jobbet i en Ford focus 2008 med 1,6 l diesel. Större delen av vägen för mig är motorväg med 110 och 120 som hastighetsbegränsning. Under dessa förutsättningar har den dragit 0,55 l/mil för mig. Då är det förbrukning som jag mätt upp och inte färddatorns glädjesiffror. Tidigare har jag haft en Peugeot 307 med samma motor. Den drog aningen mindre, men då pendlade jag inte samma sträcka så det är inte riktigt jämförbart. Peugeoten hade bekvämare säten, men jag gillar vägegenskaperna bättre på Forden.
 
Johannes Carlsson skrev:
Aygo, C1 och 107 är väl okej om man håller sig under 80km/h ;)
Bränner till jobbet i en aygo från 2010. Om det är bråttom kan det gå i 140 på mätaren. Så vad menar du är problemet?
 
KristinaRT
Nu var inte det en aspekt du tog upp, men jag förutsätter att du helst vill ha en bil med viss krocksäkerhet och chans att överleva i?
I så fall skulle jag bestämt avråda från vissa av de små plåtlådor som nämns ovan.

Antar också att du gärna har iaf viss komfort vad gäller motorstyrka, ljudnivå och stötdämpning? Se råd ovan...

Golf är en bra kompromiss, inte för små och finns i trevliga versioner med liten motor m liten turbo. Dessutom väldigt vanliga så det finns en uppsjö av dem med div utrustning och till varierande pris.

Min syster letade nyligen bil m liknande krav och hon bestämde sig för en KIA ceed. Hon har inte kört så mkt än så jag vet inte hur nöjd hon är.

Tror du gör rätt i att leta i den storleksklassen, bra kompromiss mellan litet o snålt och stort o säkert ;)
 
galento
Vad har du för Volvo nu ? Min gamla v70 (-02) drar ca 0,7 på långkörning,140 hk +automat.
Bekväm och säker.Värderar personligen säkerheten högre än några dl per mil.
 
KristinaRT skrev:
Nu var inte det en aspekt du tog upp, men jag förutsätter att du helst vill ha en bil med viss krocksäkerhet och chans att överleva i?
I så fall skulle jag bestämt avråda från vissa av de små plåtlådor som nämns ovan.

Antar också att du gärna har iaf viss komfort vad gäller motorstyrka, ljudnivå och stötdämpning? Se råd ovan...

Golf är en bra kompromiss, inte för små och finns i trevliga versioner med liten motor m liten turbo. Dessutom väldigt vanliga så det finns en uppsjö av dem med div utrustning och till varierande pris.

Min syster letade nyligen bil m liknande krav och hon bestämde sig för en KIA ceed. Hon har inte kört så mkt än så jag vet inte hur nöjd hon är.

Tror du gör rätt i att leta i den storleksklassen, bra kompromiss mellan litet o snålt och stort o säkert ;)
Som jag minns det fick de bilarna bra i tester 2009 å vad menar du?
 
Vem ska krocka? Jag har haft både Cittra C1 och Toyota IQ3, mfl småbilar, men har endast 1.5mil enkel väg, gillar IQ'n, lyxig småbil med fin komfort, skulle köpa Hyundai I30 diesel, Sammalika som Kia Ceed..
 
Har lite samma dilemma, så jag hakar på tråden. Min budget är lite större, men jag har 65 km till jobbet och ingen möjlighet att åka kollektivt, det tar 2 timmar ena vägen och 3 timmar andra vägen (bussen passerar orten från söder till norr 2 ggr per dag).

Köpte en gaspassat 2012 när jag började nytt jobb, eftersom bensin till V70 hade kostat 5000/månad, bränsle till Passaten kostar ca 2000, och med reseavdraget får jag tillbaka 12-14 000 per år.

Men nu har den snart gått 22 000 mil, och börjat rosta i kanterna så ett byta börjar bli dags. Funderade på Diesel först, men nu börjar ju det förbjudas på en massa ställen. Har även funderat på någon elvariant, men det är i nuläget lite osäkert om jag har möjlighet att ladda på jobbet.

Mycket vilt på vägen, första två milen är motorväg, sedan 4 mil krokig landsväg, sist ett par kilometer grusväg, så de minsta bilarna göre sig icke besvär.

Kommer att följa tipsen som dyker upp här :)
 
Tiger79 skrev:
Bränner till jobbet i en aygo från 2010. Om det är bråttom kan det gå i 140 på mätaren. Så vad menar du är problemet?
Man blir döv?
 
Jag hade direkt börjat kolla efter någon japsare helst toyota typ en corolla eller nu heter dom ju nå fräsigare.

Där har du nog den bästa affären.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.