Fick igår lite problem med min nyinstallerade Automower 420 och detta pga att min granne har en Stiga Autoclipper, ca 5 år gammal. Både min och hans får fnatt och stannar om dom klipper samtidigt.
Felkod på min: "Ingen slingsignal"

Det är ett tunt nätstaket mellan våra tomter och vi har båda lagt slingan 35 cm ifrån det. Min granne hade hört att man på Husqvarnas robotklippare kan ändra frekvensen på begränsningsslingan så dom inte störs av varandra, stämmer det och i så fall hur gör man?

Jag vill inte gärna behöva flytta slingan för då blir det mer för mig att klippa för hand eller trimma. Alternativet är ju att vi kommer överens om olika klipptider så vi undviker att dom störs av varann. Tacksam för lite hjälp! :)
 
Slingasignal byter du genom att ha klipparen i laddstationen. Går in i menyn säkerhet, sen avancerat och där väljer du sedan ny slingsignal. Bara att testa och hoppas på att det löser era problem.
 
  • Gilla
Björnberger
  • Laddar…
quick skrev:
Slingasignal byter du genom att ha klipparen i laddstationen. Går in i menyn säkerhet, sen avancerat och där väljer du sedan ny slingsignal. Bara att testa och hoppas på att det löser era problem.
Åh vad bra, tusen tack! Ska testa ikväll! :)
 
Se även till att du har ECO-läge på, då kommer slingan vara avstängd när din robot är på laddstationen. Då blir det inget problem för grannens Stiga. På menyn så går du till Inställningar.
 
  • Gilla
Björnberger
  • Laddar…
ollefisk skrev:
Se även till att du har ECO-läge på, då kommer slingan vara avstängd när din robot är på laddstationen. Då blir det inget problem för grannens Stiga. På menyn så går du till Inställningar.
Tack! Allt tips och idéer tas tacksamt emot. Detta är min första robotklippare och jag har ingen erfarenhet alls av dessa innan.

Jag har ca 550 m2 gräsmatta som klipparen går på. Hur måna timmar om dagen bör den gå för att hålla mattan i fint skick? Jag ställde in den på att klippa mellan kl 06-22 alla dagar i veckan men det är väl på tok för mycket gissar jag?
 
Björnberger skrev:
Tack! Allt tips och idéer tas tacksamt emot. Detta är min första robotklippare och jag har ingen erfarenhet alls av dessa innan.

Jag har ca 550 m2 gräsmatta som klipparen går på. Hur måna timmar om dagen bör den gå för att hålla mattan i fint skick? Jag ställde in den på att klippa mellan kl 06-22 alla dagar i veckan men det är väl på tok för mycket gissar jag?
Ja det är det. Jag har mer än dubbelt så mycket gräsmatta och min klipper ett par timmar mindre per dag. Dessutom bör gräsmattan få vila åtminstone en dag i veckan, annars blir gräset nedtryckt som om många har gått på det...
 
  • Gilla
Björnberger
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Ja det är det. Jag har mer än dubbelt så mycket gräsmatta och min klipper ett par timmar mindre per dag. Dessutom bör gräsmattan få vila åtminstone en dag i veckan, annars blir gräset nedtryckt som om många har gått på det...
Vad tror du är lämplig tid att låta klipparen gå då? Ska jag låta den vila en eller två dagar i veckan? Funderar även på att låta den klippa på natten. Barnen är gärna ute och leker på dagarna och då kan det ju vara gott att slippa tänka på att klipparen ska störa dom.
 
Björnberger skrev:
Tack! Allt tips och idéer tas tacksamt emot. Detta är min första robotklippare och jag har ingen erfarenhet alls av dessa innan.

Jag har ca 550 m2 gräsmatta som klipparen går på. Hur måna timmar om dagen bör den gå för att hålla mattan i fint skick? Jag ställde in den på att klippa mellan kl 06-22 alla dagar i veckan men det är väl på tok för mycket gissar jag?
Det anses vara bra för gräset att få vila ett par dagar i veckan. Så min får vila lördag-söndag.

Angående tiden som klipparen använder så får du prova dig fram. Klipper den förmånga timmar i veckan så ser den förmodligen lite "platt" ut.
 
Nu är slingsignalen ändrad, klipptider, vilodagar och Eco läge aktiverat. Ska bli spännande att se vad som händer. Tack för alla tips! 😃
 
Björnberger skrev:
Nu är slingsignalen ändrad, klipptider, vilodagar och Eco läge aktiverat. Ska bli spännande att se vad som händer. Tack för alla tips! 😃
Hur gick det? Löste det sig.
 
Nja... Vi har fått komma överens om olika klipptider. Jag klipper måndag till torsdag och han fredag till söndag. Funkar trots allt rätt så bra. 😃
 
  • Gilla
Whackman
  • Laddar…
Då får ju gräset vila och resa sig också, så det är väl en bra lösning på mer än ett sätt...

Annars hade ni ju kunnat ha sensorer som känner av om den andra klipparen är ute och klipper, då bryts ett relä till den andra slingan så att inte den klipparen kan köra. Och vice versa. Då får man ut maximal klipptid genom att en klippare laddar när den andra klipper... ;-)

Se bara till så att klipptiderna och klockorna är synkade, för om bägge åker ut samtidigt så får ni dead-lock! ;-)
 
  • Gilla
Björnberger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.