Du får nog förklara dig lite mer, i alla fall om du ska övertyga mig.

Om våtrumsmattan skulle ta skada av en lättslipning av ett slippapper så skulle det innebära att en sliten matta inte håller tätt och det gör den. Och att prima mattan innan tror jag har rekommenderats tidigare i tråden.

På samma sätt tror jag inte för ett ögonblick på att en färg som inte spricker skulle vara ett tecken på att mattan skadad av behandlingen.

Våtrumsväv och grund är inte ett godkänt tätskikt. Om du inte menar just tätskikt med "Grund", men det kan lätt missförstås isåfall.

Vore intressant att få ta del av var du fått dessa uppgifter från?
 
Väv kan va godkänt tätskikt, finns många system av det slaget.
Det menas att väven sätts i och limmas därefter utanpå med ett lim som oftast kallas grund eller primer
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Avtorkning med T-sprit en gång skadar inte en våtrumsmatta, det är fria fantasier.

Vi målade våtrumsmatta för nästan 10 år sen färgen har inte spruckit. Faktum är det fortfarande ser nymålat ut på de flesta ställen sånär som på några skavmärken.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Tillverkarna själv(tex tarkett) rekommenderar rödsprit vid rengöring.
Att det kan hålla är sant men behövs bara en otroligt liten skada för att fukt ska börja leta sig under och får färgen att lossna.
 
Ragganof skrev:
Väv kan va godkänt tätskikt, finns många system av det slaget.
Det menas att väven sätts i och limmas därefter utanpå med ett lim som oftast kallas grund eller primer
Ja, jag uttryckte mig lite slarvigt. Grund kan ju uppfattas som grundfärg och då blir det fel. :)
 
  • Gilla
Ragganof
  • Laddar…
Du får nog förklara dig lite mer, i alla fall om du ska övertyga mig.
Sorry, hade inte en aning om att jag behövde övertyga någon.

Förtydligar skadar nog inte
Väv kan va godkänt tätskikt, finns många system av det slaget.
Det menas att väven sätts i och limmas därefter utanpå med ett lim som oftast kallas grund eller primer
Om vi tar ett exempel med Beckers märke. För att skapa ett giltigt tätskikt med Beckers produkter, ska man först grunda en väggskiva ( beroende på zon, våtrumsgips ) med Beckers Våtrumsgrund, vilket inte är så mycket som en färg utan mer som ett lim. Sedan följer man upp med Beckers våtrumsväv, alternativt våtrumsväv från Tassoflex ( vilka Beckers köper in sin våtrumsväv ifrån ), medans våtrumsgrunden är våt ( alltså, man limmar upp väven med våtrumsgrunden ).
Därefter mättar man väven med, återigen, Beckers Våtrumsgrund. Sedan följer man upp med 2-3 strykningar med Beckers Våtrumstäck ( som går att bryta i valfri kulör hos fakhandlare )

Att det kan hålla är sant men behövs bara en otroligt liten skada för att fukt ska börja leta sig under och får färgen att lossna.
Att färgen lossnar av fukt är faktiskt väldigt sällsynt, om man inte använt tex... vanlig väggfärg( på golv kör folk ibland 2-komponents lackfärg... den skiten kan inte spricka ens om man anstränger sig ) . Däremot är det vanligare att de mjukgörande ämnena i våtrumsmattan/tapeten får färgen att spricka/flagna/lossna efter ... obestämd tid. Slipar man, eller mattar ned ytan med starkare kem, tex Tröd, får man de mjukgörande ämnena att ... dämpas/hämnas. Tyvärr är de en stor del av vad som gör dem motståndiga mot väta. Självklart är det olika mellan mattor/tillverkare och "årsgenerationer" ( saker och ting ska ju bli bättre med åren ryktas det om ) och mattor beter sig väldigt olika. Men färgbranschen är överens om att man" inte kan" måla på våtrumsmattor av just denna anledning. De har helt enkelt inte kunnat skapa en färg som de kan garantera sitter kvar bra nog på en våtrumstapet/matta. Därav den generella misstanken att något är fel om färgen faktiskt sitter kvar och ser fin ut :) ( oh the irony )

som sagt försöker inte... Övertyga, någon. Bara rekommenderar att man gör så lite åverkan på sitt enda giltiga tätskikt som möjligt genom att använda en häftgrund ( tex Beckers Häftgrund, Jotun Heftgrunning universal osv. ) eller kanske tom. en våtrums primer ( vilket i princip är lättflytande lim tex. Kilto Startprimer ) under för att hjälpa färgen att få fäste istället för att slipa och matta ned ytan.

Kämpa på!
 
Redigerat:
Att det är sällsynt att lossnar pgr av att fukt har fått krypa under får stå för dig. Har sett det ett flertal gånger.

Dom stora matt tillverkarna tarkett, forbo, gerfloor osv rekommenderar rödsprit. Sedan minst 15 år. Så har man äldre änn så kan jag hålla med om att man bör vara varsam.
 
messijah messijah skrev:
Jag gjorde om min tvättstuga på detta sätt men glömde visa före och efterbild. Blev riktigt svart i tvätthinken när jag tvättade av väggen först :p


[bild]

[bild]

Blir riktigt fint plus att man enbart betalar för färg, lite nya skåp mm. Tror tvättstugan gick på lite mindre än 8k med bänkskivor, färg och allt.[/QUOTE

Det var ett tag sedan du på ut dessa bilder men tvättstugan ser nästan ut som vår och den vilö vi renovera men har svårt att se hur vi ska göra. Har du fler bilder? Mvh
 
ser att min gamla tråd fortfarande lever...intressant.
 
  • Gilla
Zallin
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
ser att min gamla tråd fortfarande lever...intressant.
Vad använde du för typ av roller till golvet?
 
Asch dont do it !
 
  • Gilla
Gunilla123
  • Laddar…
hej ,tänker måla plastmata på badrum hur gör man.. fins gula fläckar som kunde inte ta bort med en lösningsmedel jag köpte , behöver lite tips ,vill inte renoverar hela badrum...huset byggdes 2002 och golvet sitter fint och bra. Hälsningar Eva
 
  • Badrum med vit kakel, blå kant och grå plastmatta med gula fläckar nära toaletten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
rekomenderas ej att måla golvet....smuts fastnar så in i helsike.
 
R Rolle85 skrev:
rekomenderas ej att måla golvet....smuts fastnar så in i helsike.
Tack ,ska inte måla golvert .du har rätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.