Ja det kan jag tänka mig. :)

Nej, detta var i södra Småland. En grad kallare än i Skåne och ni har det väl ytterligare ett par grader kallare i Gbg.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Jag frågade om bergvärmen för det var en VVS-konsult som sa till mig att det bara lönar sig på hus med hög energiförbrukning, men det verkar ju ni ha. Han fick räkna på det åt mina föräldrar och kom fram till att det var bättre för dem att installera en elpanna (dock två personer i hushållet och hade varken uppvärmt garage eller gäststuga).
tror vvskonsulten glömde vissa detaljer...

värdeökning på huset.
borrhålet håller 1000+ år medans pumpen kanske håller 15-25 år.
stigande elpriser.

den som monterar en elpanna har nog inte mkt innanför pannan, ursäkta mig men...

installerar man den även på egen hand så blir det inte särskilt dyrt
 
Tja, för oss som har fjärrvärme kunde vi lika gärna satt in en elpanna och sparat 6 års driftkostnad. Sista två åren hade driftkostnaden varit exakt samma för direktverkande el!! Som sagt, 185K får man mycke el för.

Om TS ligger på 50K el per år ser läget förstås annorlunda ut.
 
Ifjol ca 35kWh, men det är ju utan gäststuga och garage.
 
stefancrs skrev:
Ifjol ca 35kWh, men det är ju utan gäststuga och garage.
35000kwh antar jag.

markvärmepump alla dar i veckan
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
camaro1969 skrev:
35000kwh antar jag.

markvärmepump alla dar i veckan
ja, precis, 35MWh menar jag :) Sorry!
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Och Skåne kanske? 30-talshus direkt i havsblåsten i Göteborg kräver en del energi... :)
Förstår inte alls vad du menar? Vi har det kallt inne istället. :)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Idag kom borriggen!

En borrigg på en byggarbetsplats med sladdar och slangar, bakgrund av hus och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Slaktarn82 och 5 till
  • Laddar…
I morgon ska sprängaren börja borra.

Ny har grävmaskinisten varit här och flyttat på sprängmattor och sprängstenmassor så att några andra tjommar kan momma förbi med lite mer stenmassor och dumpa det på uppfarten. Jag gick förbi en annan tomt i området och noterade att de hade sprängt massa, knackade på och frågade om de ville bli av med lite så deras entreprenör blev ju glad över att inte behöva åka mer än ett par hundra meter med några av lassen iaf :) Och gratis fyllnadsmassor för oss!
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Lastbil som levererar grus och en grävmaskin arbetar i ett bostadsområdes trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi kunde fått fler lass gratis men fick räcka med två då vi inte vet hur mycket vi behöver än.
 
  • Gilla
Trymmel och 1 till
  • Laddar…
Inget spännande att rapportera än, det hela har stått rätt stilla i väntan på sprängaren.

Men igår var sprängaren på plats och borrade en bunt hål och idag ska det sprängas en första omgång om saker går enligt plan.

Då det pga den närliggande tunneln måste sprängas försiktigt så kommer det hela nog ta ett tag. Plus att det inte gick komma hela vägen upp i slänten med borriggen så de måste först spränga för att platta till så de kan komma högre upp för att borra mer.
 
Väldigt intressant att följa!
Var inne på att göra på samma sätt då jag har en likadan tomt, nu i efterhand ångrar jag mig lite att jag inte byggde ett garage under gräsmattan, dvs höjde sluttningen istället för att gräva ur o bygga massa murar...

Nu står jag där ändå o har svårt att få in ett garage samt att p-platsen fortfarande ligger långt från huset😬

Vad har du budgeterat för projektet?
Eller gör du mkt själv? Är du i branschen o har kontakter med sprängare osv o där av får ett rimligt pris!?
 
Kul och spännande projekt - kommer följas! :)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Jocu skrev:
Väldigt intressant att följa!
Var inne på att göra på samma sätt då jag har en likadan tomt, nu i efterhand ångrar jag mig lite att jag inte byggde ett garage under gräsmattan, dvs höjde sluttningen istället för att gräva ur o bygga massa murar...

Nu står jag där ändå o har svårt att få in ett garage samt att p-platsen fortfarande ligger långt från huset��

Vad har du budgeterat för projektet?
Eller gör du mkt själv? Är du i branschen o har kontakter med sprängare osv o där av får ett rimligt pris!?
Under gräsmattan övervägdes också men hade inte kommit huset då :) Nu kommer ju "halva" garagets yttertak agera uteplats för hus och stuga, så det känns rätt väl utnyttjat så sett.

Budget ca 1,6. Gör inget själv i princip, givetvis kommer det bli en hel del att göra med stugan och garaget dock. Men det ska byggas "klart".

Är inte i branchen men upplever att vi fått bra pris (offerterna varierade mellan 900k och 4 miljoner...), återstår ju att se hur projektet går men känns bra hittills.
 
Redigerat:
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
Härligt!
Skönt att slippa göra allt för mkt själv, ändå många beslut som ska tas o kollas upp längst projektets gång!! 👍
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.