Ni som funderar på att bygga ett lektorn, kolla priser hos bauhaus, de har kampanj på jungle gym som varar till lördag kväll.

Har själv nyss byggt ett torn till dottern annars vore deras priser mycket intressanta.

Jag använde samtliga fyra jordankare till tornet, en till var regel och gjöt ner 30 kilo betong till varje stolpe, tyvärr tycker jag fortfarande att det inte är helt 100 % stabilt, åtminstone inte när jag ska komplettera med en gunga till tornet, så jag kommer sätta på ett stolpjärn till på varje regel och gjuta ytterligare en omgång, jordankarna man får till går inte att jämföra med ett vanligt stolpjärn, förhoppningsvis kan det vara till nytta för någon så inte ni också behöver gjuta två gånger.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Jag beställde mitt Jungle Gym på Toys R us, de hade 20% rabatt under maj så det gav flera sköna tusenlappar i rabatt.

Kan berätta lite hur jag förankrade det hela för den intresserade. Jag bestämde mig redan från början för att förankra tornet ordentligt, så jag köpte riktiga plintjärn till varje ben (sex stycken), skruvade fast dessa med genomgående vagnsbultar och gjöt fast i betongklumpar under jord. För att tornet inte skulle svaja skruvade jag fast två 45 graders stödreglar av 45x70-virke i bakkant av tornet och gjöt fast även dessa med plintjärn. Gungställning+klättervägg (som gjöts fast i alla sina fyra ben med de medföljande plintjärnen) stabiliserade tornet i den andra ledden. Rutschbanan förankrade jag däremot med två jordankare (sådana som man slår ner med slägga) som jag råkade ha liggande hemma - kändes lite overkill att gjuta plintar för denna, trots att det rekommenderades i bygganvisniningen.

Så nu står tornet riktigt stabilt, även när nyfikna vuxna tittar upp i jungelkojan.

Jungle Gym.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
stig-helmer skrev:
Jag beställde mitt Jungle Gym på Toys R us, de hade 20% rabatt under maj så det gav flera sköna tusenlappar i rabatt.

Kan berätta lite hur jag förankrade det hela för den intresserade. Jag bestämde mig redan från början för att förankra tornet ordentligt, så jag köpte riktiga plintjärn till varje ben (sex stycken), skruvade fast dessa med genomgående vagnsbultar och gjöt fast i betongklumpar under jord. För att tornet inte skulle svaja skruvade jag fast två 45 graders stödreglar av 45x70-virke i bakkant av tornet och gjöt fast även dessa med plintjärn. Gungställning+klättervägg (som gjöts fast i alla sina fyra ben med de medföljande plintjärnen) stabiliserade tornet i den andra ledden. Rutschbanan förankrade jag däremot med två jordankare (sådana som man slår ner med slägga) som jag råkade ha liggande hemma - kändes lite overkill att gjuta plintar för denna, trots att det rekommenderades i bygganvisniningen.

Så nu står tornet riktigt stabilt, även när nyfikna vuxna tittar upp i jungelkojan,
Önskar att jag hade gjort samma sak med plintjärn från början.

Vet inte vilket torn du har, men jag har fyra stolpar/reglar till tornet där samtliga fått vars ett av de medföljande järnen, använde också jordankare till rutschkanan men fick inte ner de så långt pga all sten i marken men de borde hålla för lite vindar.

Satt du ett plintjärn på vardera stolpe, vilken tjocklek har du på godset? Hur mycket betong gick åt till varje järn?

Funderar på om det räcker att jag kompletterar med ett plintjärn till varje stolpe eller om man ska sätta två, ett på vardera sida, vill helst undvika att göra om det en tredje gång. Undra om det spelar någon större roll på vilken sida jag i så fall sätter järnet på, finns en sida utåt som inte har några brädor skruvade i sig, blir åtminstone minst jobb om jag använder den.

Bifoga gärna någon bild på din lösning.
 
bävern84 skrev:
Önskar att jag hade gjort samma sak med plintjärn från början.

Vet inte vilket torn du har, men jag har fyra stolpar/reglar till tornet där samtliga fått vars ett av de medföljande järnen, använde också jordankare till rutschkanan men fick inte ner de så långt pga all sten i marken men de borde hålla för lite vindar.

Satt du ett plintjärn på vardera stolpe, vilken tjocklek har du på godset? Hur mycket betong gick åt till varje järn?

Funderar på om det räcker att jag kompletterar med ett plintjärn till varje stolpe eller om man ska sätta två, ett på vardera sida, vill helst undvika att göra om det en tredje gång. Undra om det spelar någon större roll på vilken sida jag i så fall sätter järnet på, finns en sida utåt som inte har några brädor skruvade i sig, blir åtminstone minst jobb om jag använder den.

Bifoga gärna någon bild på din lösning.
Hej bävern,
Jag satte ett 5 mm plintjärn på "insidan" av varje stolpe så att bulthuvudena syns utifrån (se bild). Valde insidan av estetiska skäl och för att det inte skulle sticka ut bultändar på sidorna som man kan skada sig på.

Viktmässigt är det nog inga problem med denna lösning, men järnen sviktade en del innan de bakre stödbenen var på plats. Vet ej hur mycket mindre hela tornet hade sviktat om jag använt tjockare gods och/eller två plintjärn per ben istället, men hade jag gjort om det skulle jag ha nog fortfarande ha använt ett plintjärn per ben, men med tjockare gods. De bakre stödbenen gjöt jag därför fast med 8 mm plintjärn.

Det rekommenderade var 40 kg betong på två av benen. Mina betongklumpar väger nog c:a 15-20 kg styck, men då är de 8 stycken + 4 för gungställningen. Känns som att det räcker bra.
 
Redigerat:
du kan ju förankra vilken typ av järn som helst i nederdelen av huset och sen ner i marken med betong. Jag har ingen sten under men mitt står väldigt stabilt med de fyra järn som ingick.
 
Så här kan det också bli! Piratskepp på g. Som sagt låg timpenning gäller :)
Pågående bygge av träpiratskepp i trädgården med träkonstruktion och vit glasruta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byggt på Markskruv 8 st plus för. 4 på varje. Aktern typ klar nu. Gunga kommer byggas utåt. Den ramar alltså in en ek. Byggd med en massiv stil men inga konstigheter. Däremot blev det en vit limträbalk bredvid fönstret men det ska fixas till. Det tar tid..... tips är att bestäm vad du vill ha och vad barnen vill ha. Tex behöver det inte vara stängt. Trappa viktigt. Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.