Hämtat min såg från stugan idag hade glömt att kastskyddet var trasigt. Är det lönt att köpa ett nytt för 400kr och lämna in den på service? Den är ju ganska stark, men det var ett tag sen den gick.

Är den värd att behålla? Den ska enligt min gamle morfar vara väldigt lite använd.

Husqvarna motorsåg med borttaget kastskydd och demonterat svärd på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tillägg: Den gick sådär för åtta år sen och sedan dess har den stått i ett kallförråd.
 
Den där såg ju riktigt fin ut. 238 är väl en proffssåg från 80-talet. Är väl tveksamt om det är någon större mening att slänga ut mycket pengar på den. Vad ska du ha sågen till? Gör en lite enklare service på den själv först, för att se hur den går och känns som, innan du bestämmer dig.
Nytt kastskydd +service på firma med lite slitdelar så är du nästan uppe i vad en ny stihl/husqvarna hobbysåg kostar.
 
Leatch skrev:
Läs lite om den här:
[länk]

Är nog en fin såg. Mycket bättre än en ny hobbymodell. Skogsverktyg.se finns nog delar till bra priser.
Just säkerhetsdetaljer, typ kedjebroms, är väl typiska saker man inte ska köpa som piratdelar?

Jag hade fixat hamdtaget själv, med originaldelar. Däremot är det tveksamt om det är värt att lämna in den.
 
Jag fick tag på ett original kastskydd för 250:- idag :)

Så nu ska jag bara rengöra den och rycka igång. Tror dock den behöver injusteras. Men går den okej så kan jag absolut kosta på den en service. 1000:- på den där ger mer såg för pengarna än för en ny. Den är ändå på 2,4kW :)
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Jag har handlat mycket saker av just dem och det är bra saker. Vitsen med att laga äldre maskiner är just dessa typer av delar. Tex typ ett cylinderbyte går aldrig att räkna hem med originaldelar. Tyvärr.


Vad jag betalar för är vad jag får så original är ändå alltid det bästa. Med det sagt så behöver du iaf inte oroa dig över kvalitén på delar från just den sidan. För att vara ej original är det bra.

Nonkan skrev:
Just säkerhetsdetaljer, typ kedjebroms, är väl typiska saker man inte ska köpa som piratdelar?

Jag hade fixat hamdtaget själv, med originaldelar. Däremot är det tveksamt om det är värt att lämna in den.
 
250:- var det värt :) Nu är det lite service som kvarstår.

Begagnad Husqvarna motorsåg på ett verkstadsbord redo för underhåll och service.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nya slangar
Rengöring av filter
Byte tändstift
Nytt bränslefilter
Nya oljor
Injustering av förgasare

Nått mer?
 
Chrissofsweden skrev:
250:- var det värt :) Nu är det lite service som kvarstår.
Nya slangar
Rengöring av filter
Byte tändstift
Nytt bränslefilter
Nya oljor
Injustering av förgasare

Nått mer?
Sågkedja!
 
Det har du rätt i :)
 
Smörj topptrissan med fett

Protte
 
33år senare :)

En 33 år gammal motorsåg uppifrån med synliga delar redo för underhåll på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Översiktsbild av en äldre motorsågs övre del, inklusive bränsletanken och handtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen motorsåg visar inre komponenter och tändsystem, redo för stiftbyte och rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Orange och grå Husqvarna motorsåg på ett slitet träbord redo för underhåll efter 33 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska byta stift, försöka göra rent ett filter, göra rent bränsletanken och sen lämnar jag in den för injustering.
 
Nu vet jag inte hur van du är med motorsåg, men många gamla sågar har ganska aggressiva kedjor och kan kasta lättare. Så är du inte så van kan du handla ett nytt svärd med snäll kedja.
Jag använder gärna snälla kedjor när jag tar hand om klenare dimensioner med mycket kvistning, då också med lätt såg.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Brukar inte de där aggressiva kedjorna höra ihop med 50-60-talssågar?

Den stora skillnaden mellan 90-talet och nu är att standardkedjorna var bredare på 90-talet. Breda kedjor finns att köpas ännu men om du hittar ett drivhjul för smal kedja till den här modellen kan du byta till smalt svärd nästa gång svärdet är uppnött och börja köra med smal kedja efter det.
Dels skär en smal kedja lättare så du vinner sågeffekt och dels är den åtminstone i teorin en aning snällare då man kvistar.

Ta väl hand om sågen din!
Du skall inte jämföra den med en billig hobbysåg. En rättvis jämförelse är väl modellen 339XP och innan du har kommit upp till de pengarna får du helrenovera din gamla 238 flera gånger.
Fast inte är den väl 33 år? Den har röd kåpa ovanpå motorn och de bytte väl färg i mitten på 90-talet.
 
Har ej haft tid att sparka igång den än :)

Tack för tipsen!


Vad gäller lite äldre sågar så är denna rätt stöddig :)
Hand håller ett gammalt orange motorsågshandtag med synlig skärkedja och slitage, upplagd i ett vedskjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.