Ragganof skrev:
Har jag redan talat om, den är avsevärt mycket starkare och är ur ett brandsäkerhet perspektiv mycket bättre.
Om det har någon påverkan på brandsäkerheten så borde väl glas vara bättre än papper?
 
  • Gilla
Petelin
  • Laddar…
Nej, det är totalt förbjudet att använda glasfiber i ny byggnation här i norge.
Vad jag vet förordar dom inte glasfiber i sverige heller, nordsjö tar iallafall inget ansvar vid problem om det är glasfiber som är använt.
 
Vad är anledningen till det? Det låter konstigt.

Det funkar att sätta pappersremsa med tapetklister, limma remsan och låt den svälla någon minut, på samma sätt som med papperstapeter. Sedan spacklar man när det torkat.
 
  • Gilla
Solskensbyggare
  • Laddar…
Redan svarat på det. Läs sida ett
 
  • Gilla
oscarthorn
  • Laddar…
Vad är anledningen till att pappersremsor är bättre än glasfiber ur brandsäkerhetssynpunkt?

Jag misstror inte uppgiften, jag vill bara förstå.
 
Jag har läst första sidan en gång till. Det finns fortfarande inget svar på den frågan. Du nämner att det skulle ha med brandskydd att göra, men jag förstår inte hur glasfiberremsan skulle kunna försämra brandskyddet märkbart.
 
Om jag får spekulera. Glasfiberremsna tål skjuvning sämre. Skulle du får en rörelse i skarven, så kan spackel lossna så att du får en spricka rakt igenom. Eftersom glasfibern då dessutom är nätformad, så kan lågor tränga igenom glipan.

Skulle du få en spricka i en pappremsad skarv, så är det inte pappremsan som går av (försök dra isär ett A4 ark, skarvremsan är tjockare). Utan OM det blir en spricka så beror det på att remsan har släppt från underlaget. Då får du ändå inte en rak väg igenom för en låga.

Men detta är spekulationer från mig. Det kan finnas någon helt annat anledning till ev. branskyddsregler.

Det är ju också så att gipsskivetillverkarna anger i sina monteringsanvisningar att skivorna skall skarvas med pappremsa, för att det är starkare. Därmed kan det vara den enda lösning som har typprovats.
 
Det sista kan vara orsaken. Det är inte sämre, det är bara inte testat enligt de senaste normerna. Men hur stora krav är det på brandskydd i villor?
 
Borde inte nån kunna uppfinna en glasfiberremsa med ytterligare ett lager där trådarna går diagonalt så att den kan ta upp skjuvkrafter också? Fast det kanske inte behövs när det finns pappersremsor...
 
  • Gilla
Petelin
  • Laddar…
Ha, är för att det ger en starkare konstruktion. Rätt gjort ska det va som att svetsa, altså lika starkt eller starkare änn plattan själv.
Daniel109, DET ÄR SÄMMRE. Punkt.

Useless: nä, finns nog ingen anledning. Producenternas stora kund är proff marknaden och vi har inga problem att använda den.
 
Redigerat:
Du har med andra ord ingen aning varför det inte är tillåtet, om det nu är så. Jag är väldigigt skeptisk till att någon visat att glasfiber medför en brandfarlig konstruktion.

Jag har inte förespråkat glasfiber. Jag använder det inte. Men att det blir lika stark som skivan är skitsnack. Den sitter bara på ena sidan. Den håller enbart för krafter i skivans plan.
 
Skulle nog ha fuktat remsan lite då haha :D
Det va ett helvete att få det bra för en amatör som jag...blev ändå 2-3 bubblor och nån rynka i slutet, har jag chans att fixa till detta vid spackling nr2?
 
  • Gilla
Masse73
  • Laddar…
Jag tror nog du får nerslag på om du använder glasfiberremsor i pannrummet istället för dubbla gipsskivor som standarden föreskriver ;) Även om glasfiber nu skulle vara bättre ur brandsäkerhetssynpunkt så är ändå pappremsan att föredra, särskilt eftersom det bara är den som är godkänd om du bygger nytt hus. Det lär finnas en anledning till det.
 
Till att börja med så fina det inget krav på pannrum i villor. Dessutom finns det inget krav på remsa i skarvarna i pannrum vad jag vet, det ska vara dubbla skivor med förskjutna skarvar som gäller. Hur man gör väggarna släta finns det säkert rekommendationer om i AMA, men knappast några krav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.