Fullträff så är det säkert kört och då är nog klipparen det lilla problemet. Jag tänker främst på inducerade strömmar.
 
Induktionsströmmar skapar ingen Terminator. ��
Jag följer 6 Automowers på nära håll, egna, släktingars och barns. Problemet är inte stort. Det barn "glömmer" på gräsmattan skapar fler skador. Men givetvis upp till var och en.
 
Terminator var naturligtvis ett skämt, men de inducerade strömmarna eller egentligen överspänningsrna från ett blixtnedslag en bit bort lär vara tillräckliga för att bränna kretskortet i laddaren.

Kostnaden understiger vad ett nytt kretskort kostar så jag tycker det är en nobrainer. Men det är upp till var och en att avgöra :)
 
Fick ett nedslag i begränsningsslingan (vad jag tror, den var tämligen stekt vid en punkt ganska långt ifrån laddstation).

Trafo och laddstation var kokta. Inne i huset gick micro, TV, värmepump, stereo och lite annat smått och gått.

Drar numer alltid ut kabeln till trafon när åskan går. Dessutom sitter det sen dess ett mellanskydd i elcentralen ^^
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
De skador man oftast stöter på är knappast direktträffar utan orsakade av; stegspänning, induktionsspänning, potentialskillnader mellan olika nät och liknande fenomen som byggs upp som en indirekt verkan av en åskurladdning.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
nihon skrev:
Fick ett nedslag i begränsningsslingan (vad jag tror, den var tämligen stekt vid en punkt ganska långt ifrån laddstation).

Trafo och laddstation var kokta. Inne i huset gick micro, TV, värmepump, stereo och lite annat smått och gått.

Drar numer alltid ut kabeln till trafon när åskan går. Dessutom sitter det sen dess ett mellanskydd i elcentralen ^^
Ja, får man in åskan via elnätet så händer mycket. Men det vi pratar om här är väl det som kommer via begränsningsslingan.
Jag kanske har haft tur men har två klippare på två ställen som är rätt utsatta för åskväder. Har inget råkat ut för på 7 resp. 6 somrar. Åskskydd är inget jag kommer att lägga pengar på.
 
Jag har flera frågor här.

Gör det någon avgörande skillnad att dra ur strömsladden på laddstationen men låta slingorna vara anslutna?
Kan ECO-läget isåfall ha betydelse då även slingorna är spänningslösa här?

Kan det hjälpa att montera enkla typ glassäkringar på slingkabeln som sas. får ta smällen då?
Då borde väl fabrikörerna ha detta inbyggt i laddstationen?
 
Drar du ur strömsladden och separerar den minst 50cm bör du vara relativt säker. Problemet är att många inte är hemma när det händer. Att åskan går via slingan kanske förekommer men bör vara ovanligare än via elnätet.
Eco-läget har jag svårt att tro att det skulle kunna påverka åt nåt håll.
 
Redigerat:
Jag tror snarare att det är tvärt om. Slingan blir en gigantisk loopanten som fångar upp magnetfält från ett nedslag. En säkring gör ingen nytta i det fallet. Jag har satt in en transduktor i min. Men om det hjälper vet jag inte. Att sätta den i ecoläge påverkar nog inte alls.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Åskan har tre vägar att slå sönder klipparen.

1) Blixt mellan två moln parallellt med en slingdel inducerar spänning i slingan. Upp till 30V/meter slinga från en blixt på 1 miles höjd enligt Bell Laboratories.

2) Nedslag i närheten där del av blixt grenar ut sig i slingan.

3) Nedslag i någon del av elinstallationen i närheten där blixt grenar ut sig och når laddstationen via nätanslutningen.

Det räcker alltså inte att dra ur nätsladden. Kopplar man ur alla slinganslutningar också så är man säker. Men det är inte speciellt praktiskt. Ett överspänningsskydd på nätanslutningen och ett slingskydd som leder åskan till jord ger ett gott skydd. Säkringar gör nog tyvärr ingen nytta då det är hög spänning som skadar klipparen, inte hög ström (som säkringarna skyddar mot).
 
Man ska inte överdriva problemet med åska.
Jag har två egna, vid villa och sommarstuga. De har nu gått i 8 respektive 7 år på åskutsatta platser utan minsta problem med åskan.
De går i ur och skur utan att vi gör något för att skydda dem.
Jag följer även 9 st. andra som är nästan lika gamla. Alla spridda över Götaland och Svealand. Ännu har ingen av dessa 11 st. blivit skadade av åska.

Åska är inget stort problem om man inte har extrem otur.

Jag tror att en del av statistiken är försäkringsbedrägerier. Sedan är det lönsamt att skrämmas om man säljer skyddsprylar.

Faktum är att kostnaderna för prylar som "glöms" / lämnas på gräsmattorna är värre.
 
Redigerat:
Kanske spelar det stor roll om man bara märlar ner slingan jämfört med att t.ex gräva ner 5 cm?
 
Mysman skrev:
Kanske spelar det stor roll om man bara märlar ner slingan jämfört med att t.ex gräva ner 5 cm?
Det har jag svårt att tro om man inte gräver djupt.
Personligen gräver jag bara ner korta delar av slingan. Under plattläggningar och vid kantsten och liknande.
Fullständigt onödigt att gräva. Gör den bara svårare att justera. Den växer ner extremt snabbt när den ligger på gräs.

Jag har dessutom extremt mycket slingor. Runt sommastugetomten, på 1900 m2, har jag en slänt mot Vätternstranden. Där går det en slinga nere vid stranden och en uppe i slänten. Kan med brytare slå om så klipparen går utmed stranden när vi är där och lite längre ifrån när vi inte är på plats. Vi kan stänga av ytor att äta på i kvällssol. Vi kan stänga av yta ovanför slänten där vi kan sitta och titta ut över sjön. Vi kan stänga av parkering framför huset, har gräs med plattrader för bilhjulen. Kan stänga av extra parkeringsplatser på gräset.
Allt detta gör att jag har en mycket stor "antenn" på en hyfsat stor tomt. Max 5% är nedgrävt max 5 cm.
Har fungerat i 8 år utan åskskador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.