Hej!
Jag ska bygga fritidshus i gästrikland, planerar en 45kvm tillbyggnad till ett 15kvm timmertorp med usel isolering. Den nya huskroppen blir på betongplatta och blir bra isolerad (170+45 i vägg och 400mm på tak), jag tänkte ha möjlighet att stänga till mot den äldre delen där vi haft grundvärme med radiatorer tidigare..

Vi vill helst inte ha en bullrande luftvärmepump, och om det går att slippa skulle jag vilja komma ifrån en klump i väggen som står och blåser. Hade tänkt mig vattenburen golvvärme i platta med typ en FLVP för att klara varmvatten och uppvärmning. Läser i forumet att det verkar stenkört om man inte har varmt året runt - tänkte ju klarar mig på grundvärme (typ 10 grader) då vi inte kommer att vara där men än enstaka helger vintertid. ...åtminstone de närmaste åren. Vill kunna styra värmen på distans.

Har någots förslag på alternativ till värme och vatten? Någon typ av FTX-system och varmvattenberedare? FLVP trots allt? Andra bra alternativ? Är lite villrådig nu... :x
 
M
Är det bra isolering är FTX och elvärme ofta tillräckligt bra. Det blir väldigt lång återbetalningstid oavsett vilken VP du väljer annars.
 
FLVP går bort. Dels kräver dom ganska hög rumstemerpatur för att funka och dels ska dom ju ta tillvara spillvärmen i frånluften. I ett tomt hus finns det inte så mycket spillvärme att återvinna.

Fördelen med LVVP är att det går fort att få upp värmen dom gånger man är i stugan och det är relativt enkelt att fjärrstyra dom. Dessutom kan man kyla med den om det blir för varmt.

Ftx är inte primärt något uppvärmningssystem, så det kan man ha ändå men det är kanske lite overkill i en sommarstuga.
 
M
Blir det billigare med LVVP (och mekanisk/själkvdrag) än elradiatorer/elgolvslingor +FTX?
 
Nej, ett FTX aggregat är betydligt billigare än en värmepump. FTX är ett smart ventilationssystem men känns lite onödigt om du inte ska vara där riktigt mycket på vintern

För fritidshus är luft-luft värmepump bäst, de nya låter inte speciellt mycket (ibland svårt att veta om dom är igång förutom värmeblåset) och du får upp värmen på överlägset kortast tid. Varmvatten med direktvärmare eller varmvattenberedare.
 
LLVP menade jag såklart... Svårt med alla bokstavskombinationer.
 
C
Dejpa skrev:
Andra bra alternativ?
Beroende på omständigheterna kan direktverkande el vara bästa alternativet.
Vi kör med 4 grader underhållsvärme (inte att rekommendera om du till varje pris måste undvika frysning, då marginalen är liten om det blir strömavbrott). Det går inte(?) att komma ner så lågt med LLVP, så frågan är om man i praktiken sparar något, eller om man bara får en högre underhållstemp till samma kostnad? Med dagens elpris får vi inte heller ihop kalkylen så att återbetalningstiden överstigen pumpens förväntade livslängd.
 
Dom värmepumpar som har underhållsläge brukar värma till ca 8 grader. Visst måste det väl vara villigare att värma till 8 grader med en värmepump än 4 grader med direktverkande el?

Men, å andra sidan är väl den totala kostnaden för värmen så låg, så det kanske inte lönar sig med värmepump iallafall. Då är det väl mer komfortfördelarna med snabb uppvärmning och möjlighet till kyla som får avgöra.
 
C
useless skrev:
Visst måste det väl vara villigare att värma till 8 grader med en värmepump än 4 grader med direktverkande el?
Om du gör en nettokalkyl och räknar in skillnaden i investeringskostnad och livslängd är jag väldigt tveksam faktiskt.
 
Nej, 45m2 med hyfsad isoleringsstandard kan inte kosta många kronor att hålla frostfritt. Vi gör av med ca 3000kWh i sommarstugan per år med underhållsvärme på vintern. Det är en gammal timmerkåk på 80m2 utan annan isolering än timmer, ytterpanel och sågsån i taket.
 
Låter som att luftvärme blir billigast. Någon som har erfarenhet av luft i golvvärmesystem, aldrig hört talas om det tidigare. Går det att koppla till en luftvärmepump? Tänktes mig att uppvärmningen borde bli ännu trögare än i en platta med vattenburen golvvärme.

Luftvattenvärmepump eller luft-luftvärmepump då? Någon som har ett golvvärmesystem i en liten stuga? Fördelen tänker jag mig blir estetisk då jag slipper radiatorer och aggregat som blåser luft, men jag gissar att det blir en ganska trög uppvärmning. Måste kanske ha ett el-element som backup under vintern också men det känns ok.

Tacksam för fler bra synpunkter :)
 
Luftburen golvvärme experimenterade man väl med på 60-talet. Det finns säkert någon bra anledning till att det inte är vanligt idag... Att driva det med en vanlig luftvärmepump tror jag inte funkar. Dom jobbar med olika temperaturer och flöden.

Hur mycket kommer du att vistas i stugan under uppvärmningssäsong? Är tanken att bygga med åretruntstandard för att kunna flytta dit permanent under en överskådlig framtid, eller är det primärt för sommarvistelse?

Oavsett vilket - Lägg golvvärmeslang när du gjuter plattan, men plugga ändarna så kan du koppla på valfri värmekälla i framtiden om planerna ändras.
 
R
Dejpa skrev:
Hej!
Jag ska bygga fritidshus i gästrikland, planerar en 45kvm tillbyggnad till ett 15kvm timmertorp med usel isolering. Den nya huskroppen blir på betongplatta och blir bra isolerad (170+45 i vägg och 400mm på tak), jag tänkte ha möjlighet att stänga till mot den äldre delen där vi haft grundvärme med radiatorer tidigare..

Vi vill helst inte ha en bullrande luftvärmepump, och om det går att slippa skulle jag vilja komma ifrån en klump i väggen som står och blåser. Hade tänkt mig vattenburen golvvärme i platta med typ en FLVP för att klara varmvatten och uppvärmning. Läser i forumet att det verkar stenkört om man inte har varmt året runt - tänkte ju klarar mig på grundvärme (typ 10 grader) då vi inte kommer att vara där men än enstaka helger vintertid. ...åtminstone de närmaste åren. Vill kunna styra värmen på distans.

Har någots förslag på alternativ till värme och vatten? Någon typ av FTX-system och varmvattenberedare? FLVP trots allt? Andra bra alternativ? Är lite villrådig nu... :x
Finns en ny solfångare som värmer vatten samt tillluften (kommer inte ihåg vilket fab det är eller H-sida men det finns en vägghängd iaf, koster runt 40TKr inkl acctank
 
Fast om den i princip bara kommer att klara lite varmvattenbehov, och i huvudsak på sommaren. Då låter 40 000 som en dyr lösning.

Om vi lite shablonmässigt räknar att en dusch kostar 6 kr i el (rätt högt räknat), så sparar den här solfångaren in 4 kr. Du behöver duscha 10 000 ggr innan breakeven på den investeringen. Och mer sannolikt så sparar den bara in 2 kr per dusch, så 20 000 duschar...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.