Jag har köpt en Husqvarna Automower 315 och undrar över placering på laddstation.
Bifogar en bild på var jag tänkte ha den, men är osäker på om det blir bra? Vad tror ni?

Hur ska jag i så fall dra begränsningskabeln? Rita åt mig :)

Har lagt ut 4 st plattor i mitten av bilden, där tänkte jag alltså ställa laddstationen, funkar eller inte?
am315.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Visst kan du ha klipparen där! Det som blir svårast är nog att krypa in och sätta laddstationen på plats.
Kolla i manualen så finns bra skisser på kabeldragning där
 
Åsa Lund skrev:
Visst kan du ha klipparen där! Det som blir svårast är nog att krypa in och sätta laddstationen på plats.
Kolla i manualen så finns bra skisser på kabeldragning där
Tack för svar, men jag håller inte med om att det finns bra skisser på detta i manualen.
Snarare tvärtom, där rekommenderar de inte att man placerar laddstationen "utanför arbetsområdet" på detta vis.

Jag har dock sett vissa som placerat den som jag tänkt och det vore intressant om någon av dessa kunde svara på inlägget och berätta hur det funkat för dem!

Bifogar en bild från manualen.. Jag skulle ju tyvärr behöva lägga kabeln som de överstrukna alternativen i så fall. Men frågan gäller alltså om det kan fungera ändå? Blir det problem för roboten att hitta in till laddstationen?
IMG_8020.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dra enligt 1 eller 2, sedan bygger du en liten sarg på lämpligt ställe av lämpligt material (tex stenar, blomkrukor) så att inte klipparen inte fastnar i gruset.
Du går med begränsningstråden så att den rundar stupröret sedan kan den gå lite åt höger innan den viker av åt vänster.
Andra änden av begränsningstråden rundar plinten å går åt vänster till vinkeln på plattorna för att sedan gå åt höger.
 
Hur drog du tillslut?
 
Jag har en liknande situation. Hur drog du kablarna och hur fungerar det.
 
Åsa Lund
Vi har nu flyttat Nisse från Torpet till Stugan och hans nya boning är under en altan.
Det där med kabeldragning är inte så himla petigt i praktiken. Laddstationen har en radiosändare som når en bit ut. Nisse närmar sig stationen tills den är rakt framför och sedan dockar den in.
Vi har på platsen under altanen dragit kabeln motsvarande alternativ 2.
 
Jo fast nu har jag ju inte en HQ utan jag har beställt en Gardena Sileno och om jag förstår det rätt så har inte den radiosändaren i plattan utan förlitar sig endast på guidekabeln. Det borde inte spela någon roll utan det borde gå bra ändå. Det visar sig så småningom när jag får min klippare.
 
Åsa Lund
Tar ett tag innan slingan myllas ner i gräsmattan så du har tid att korrigera
 
Hur har ni satt fast laddplattan? Jag har grus under min altan och då funkar ju inte dom medföljande skruvarna.
Jag funderar på att gräva ner ett par tryckade reglar i gruset och skruva fast plattan dom.
 
Åsa Lund
Jag hade tagit tältpinnar eller liknande om jag var du. Ska bara hållas stilla i sidled
 
Ok så inget att lägga ner en massa jobb på då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.