Hej!

Vi har en sluttning på vår tomt som vi skulle vilja jämna ut för att sedan bygga ett altandeck på.

Har två frågor:

1) Vad brukar man fylla ut en gräsmatta med för att göra den plan? Det skiljer kanske 1m i djup på högsta och lägsta punkten. Är ca 20kvm som är ojämnt.

2) När jag ska bygga ett altandeck på det som planats ut, är det något speciellt man bör tänka på (måste det packas hårt, slås ner långt osv). Det ska kunna hålla för ett spa-bad skall kunna stå på det.

Extremt tacksam för svar!
 
Ska du verkligen fylla ut så mycket och få det bra skulle jag nog gräva bort matjorden och fylla på med nåt som bär, typ bärlager 0-90. Packas med padda.
Bygg altanen på stolpar och gräv ner spat istället!
 
  • Gilla
fekberg
  • Laddar…
fredrik.johansson skrev:
Ska du verkligen fylla ut så mycket och få det bra skulle jag nog gräva bort matjorden och fylla på med nåt som bär, typ bärlager 0-90. Packas med padda.
Bygg altanen på stolpar och gräv ner spat istället!
Tack! Följdfråga då: I slutet på vår tomt, står en hög tuja som avgränsar mot grannen. Det är ett "stup" efter tujan. Behöver man förstärka upp i slutet på tomten i så fall för att lägga all denna sten? Eller kan det "vila mot tujan"?

När du säger "gräv ner spat", menar du att man ställer de direkt på gruset i så fall?

Tack igen!
 
Sånt här kan jag inte egentligen, men att använda en tuja som stödmur verkar inte smart. Jag ser framför mig 1m bärlager som vilar mot en tujahäck, stämmer det? Vad tror du händer när häcken vissnar?
Eftersom det handlar om ganska stor höjdskillnad så måste du också kolla upp om du behöver ett marklov av kommunen.

Jag menar att du inte behöver jämna av marken alls, gräv hål för plintar och ställ stolpar som du bygger altanen på. Samtidigt gräver du ett lämpligt hål för spat, fixar lämpligt underlag, typ dränerar bärlager och ställer spat i gropen, så att kanten ligger i nivå med din altan. Men jag vet ju inte alls hur din tomt ser ut, om det är lämpligt. Jag tror att det skulle bli mycket bättre och mindre jobb än att jämna av och ställa spat ovanpå.
 
  • Gilla
fekberg
  • Laddar…
Tusen tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.