Vilken ska man använda vid spackling? Frågade en målare men fick ett luddigt svar om att dom bara kör pappremsa numera, för att den bygger mindre. Någon som har erfarenheter?
 
Bara papp, släng glasfibern åt helvete.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Flesta proffs kör papp va ja sett, ja har kört bägge och mina skarvar har inte spruckit med glasfibern.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Glasfiber ;)
 
  • Gilla
Mattias92 och 1 till
  • Laddar…
De flesta säger att man ska köra pappremsa och att det är bättre. Själv blev jag helt galen på pappremsan och kör bara glasfiber, men jag har provat i alla fall :)
 
Gothia towers är ett bra exempel på glasfiber remsan.
Papper är överlägsen, glasfiber når inte upp till brandkraven iallafall här i Norge.
 
Som ovan, det absolut vanligaste svaret är pappersremsa. Jag fick inte kläm på att spackla in remsan. Så det jag gjort/håller på med är att limma remsan med våtrumslim.

Innan jag limmar remsan spacklar jag igen glipan mellan skivorna (lite spackel). Slipar sen grundar jag med våtrumslim enligt limmets anvisningar. Sen limmar jag remsan. Låter torka några dagar sedan spackling. Väldigt tidskrävande. Men hoppas att det blir bra i slutänden.
 
Jag har bara satt glasfiberremsa i hela huset. Aldrig vart med om att en vägg spricker i skarvarna. Varken på nya eller gamla väggar.
 
  • Gilla
Dr4co
  • Laddar…
Och finns folk som rökt hela livet utan att få cancer.
Man har gått över till pappersremsan av en anledning, är inte bara ett sätt att jävlas med amatörer.
 
  • Gilla
  • Haha
Hamstraren och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ragganof skrev:
Och finns folk som rökt hela livet utan att få cancer.
Man har gått över till pappersremsan av en anledning, är inte bara ett sätt att jävlas med amatörer.
Och den anledningen är?
 
Har jag redan talat om, den är avsevärt mycket starkare och är ur ett brandsäkerhet perspektiv mycket bättre.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bästa kompisen som är målare sedan 20 år vägrar använda något annat än pappremsa då det håller mycket bättre. Det är dock svårare med pappremsor för amatörer och jag överlät jobbet åt honom i vårt hus :)

/Krille
 
  • Gilla
Dr4co
  • Laddar…
M
I en annan tråd fanns en bra video hur man spacklar fast remsan. Tricket instruktören använde var att blöta remsan innan den trycks fast i spacklet. Då sväller den inte av fukten från spacklet och bubblar därför mindre.

Papp har bättre styvhet mot skjuvning än glasfiber som bara är starkt i fibrernas riktning. Jag har sett sprickor i både papp och fiberskarvar så det är väl det man själv är bäst på att hantera som är bäst?
 
  • Gilla
Kris1
  • Laddar…
Jag som total amatör har just satt pappremsor i två rum. Tricket var att inte har för mycket spackel bakom. Det måste bli ett täckande lager spackel utanför remsan efter slipning annars lossnar den vid målning och det är väldigt drygt när det händer. Jag hade en duschflaska och sprayade lite först på spacklet, tryckte dit remsan och sen duschade remsan innan nästa lager spackel.
 
  • Gilla
Solskensbyggare
  • Laddar…
Det är ingen raketforskning.
1.applicera rikligt med spackel som är ägnat för remsa i den fasade skarven.
2. Sätt en spackel(se till att ha minst 25cm) 90 grader över skarven längst ner, dra sedan uppöver.
Nu har ni bara spackel i utfasningen, och korrekt mängd.
3.lägg remsan i mitten, kapa gärna upp iförväg. Går snabbare.
4. Lägg spackeln(25cm +) ca 45grader över och längst upp, tryck och dra neråt hela vägen
5. Återupprepa steg 1 och 2 för att få ett tunt lager över remsan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.