Hej,
jag har ett kök från 1963 som jag är otroligt förtjust i. Dock är hyllplanen i köksskåpen gjorda av en masonitbelagd träskiva och jag behöver förslag på hur jag skyddar den på bästa sätt. Tidigare ägare har använt fatpapper, men jag upplever att dessa blir väldigt sunkiga efter en tid.
 
BirgitS
Sorry, det är jag som blandar ihop begreppen. Menade givetvis hyllpapper. Dessvärre är jag inte superförtjust i just denna lösning. Funderar kring att måla hyllplanen eller foliera/laminera dessa på något sätt. Alternativt kanske man kan se masoniten som slityta och byta ut den efter tid
 
BirgitS
När jag växte upp i ett hus byggt tidigt 60-tal är jag ganska säker på att det var målade hyllplan, men sen kommer jag inte ihåg om mamma la in hyllpapper också.
 
Vanlig våtrumsmatta, för vägg eller golv, är kanonbra att ha på hyllor och i lådor.
tjocklek runt en mm, och lätt att torka av.

Kolla i närmaste golv- eller badrumsaffär, små stuvbitar får man nästan gratis.
 
Plexiglas eller rostfri plåt
 
Om man tänker våtrumsmatta, spikar man eller limmar man fast den? Plexiglas är inte dumt annars, drömmen är rostfritt, men misstänker att det kan bli lite väl dyrt
 
Finns mycket tunn rostfri plåt på hornbach och jag tror inte den är så dyr. Ett alternativ kan vara galvad plåt, det användes ju förr i diskbänkarna. Har du bra ritningar kostar detta inte många kronor att få gjort hos din lokala plåtslagare.
 
Snabelhund skrev:
Om man tänker våtrumsmatta, spikar man eller limmar man fast den?...
Ingetdera. Den ligger kvar av sin egen tyngd och formstyvhet.
Ställ några tallrikar/glas/bunkar/kastruller på bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.