Staffans2000
Hejsan mannar!

Kylskåpet står i en kall källare. När det är riktigt kallt drar jag ur sladden för att åter starta upp det när temperaturen överstiger åtta grader. Kylskåpet är egentligen inte gjort för så låga temperaturer, vilket jag kom på när jag läste bruksanvisningen. Ett kylskåp som inte tål kyla -Det var det djävligaste, det hade jag ingen aning om...
Nåväl, nu är det som det är. Kompressorn är behagligt varm och gör korta startförsök då och då, men stannar efter några sekunder. Det låter faktiskt inte som vanligt heller, utan mer som ett mycket svagt brummande. Är det reparerbart, eller billigare att köpa nytt?
Varför tål inte "moderna" kylskåp kyla?

Vad sägs om det här. Skall åtminstone klara tio grader.
https://www.tretti.se/vitvaror/kylskap/fristaende-kylskap/product/liebherr-t-1410-21-001/

Staffan
 
A
troligt vis kompressorfel
MEN
det kan vara start anordningen på kompressorn som inte tålt fukten i din källare då går bara den att byta.

vill man ha miljövänligt kylmedel och inte heller betala nått så får man skåp som inte klarar kyla.
 
Staffans2000
Startanordningen -var sitter den?
En svart liten låda är monterad direkt på kompressorn. Från den hörs ett litet klickande varje gång kompressorn stoppar. Ett relä' måhända?
 
Startanordningen sitter under den lilla lådan på kompressorn. En litet clixon skydd som bryter. Mät så att du har genomsläpp där, om du har den så bryter kompens inbyggda skydd och då är det haveri.
 
Staffans2000
Närbild av kompressor med kopplingar och ledningar för mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är de två donen som satt fast på kompressorn. Var skall jag mäta?
 
Kompressorns startström går genom den runda till vänster i bild, har du genomsläpp i den när den har klickat eller ej, kolla det. Sen kan du ohm mäta stiften på kompressorn, alla 3 kombinationerna du kan mäta, värdet av 2 mätningar skall bli summan av det tredje. Ex: 4ohm och 10ohm bör ge 14ohm vid sista mätningen exempelvis
 
Staffans2000
40 63 102 ohm får jag.
Den runda grejen bryter när kompressorn stoppar. Efter en halv minut eller så sluter den igen.
 
A
Koppla förbi den
 
Staffans2000
Vad fyller den för funktion?
 
Staffans2000
Nu har jag förbikopplat den och kompressorn går. Men den låten mer som en transformator än som en kylskåpskompressor. Ingen kyla än så länge.
 
Staffans2000
Rund svart komponent med en liten justerskruv och två ledande trådar på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På den runda grejen sitter det en pytteliten justerskruv. Vad kan justeras?
 
  • Närbild av en rund elektrisk komponent med en liten justerskruv, delvis överexponerad bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är överströmsskyddet så du riskerar bränna motorn om du kör så och den inte kommer i normaldrift. Bäst vore om du kunde mäta strömmen då ser du om det är ok att köra vidare som test. Nu verkar det ju som att den gjorde sitt jobb och bröt, bör vara något inre fel som är orsaken.
 
Staffans2000
När kompressorn blev så varm att jag nästan brände mig och ingen kyla kom, drog jag ur sladden. Det kan inte vara brist på kylmedium?

Staffan
 
A
Kompresorn är kass då
Därför låter den därför blir den het.
Går säkert att fixa för 4-5.000.-
 
Staffans2000
Ok.
Det finns alltså inget som tyder på att det är kylmedelbrist som ställer till det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.