K
Ibland är muffskarvarna tätate med bruk som kan innehålla asbest också och ibland är dom bara ihopmonterade som Lego. Det brukar synas om skarvarna är tätate.
Är dom tätade så är risken att man frigör större mängd fibrer vid demonteringen då bruket går sönder.

Jag har likadana kanaler som er, hälften är tätade med bruk andra halvan bara iskjutna i varandra.
 
Jag hade till 99% en sådan venetaltionskanal i genomföringen från vind och ner till köksfläkten, sen va det påskarvat på ett "vanligt" rör.
 
Jag kunde väldigt enkelt ta bort skarvarna. Sen var det ca 2.5m rör somsig enkelt kunde flyttas. Inget sågand, rören och slarvarna var bara kilade i varandra.
 
STORT TACK till alla som har svarat.

et gick inte att få loss röret på enkelt sätt. Jag har nu bokat in en asbestsanerare som mellan tummen och pekfingret gav mig pris på under 3.000:-. För mig är det klart värt det.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Som sagt alla rören i liknande stil är troligen eternit. Men det brukar gå att få i sär dem utan speciellt mycket våld. Om man är osäker på vad som händer när man tar isär dem, så kan du först blöta synliga ytor vid skarven, sedan tejpa en plastfolie runt skarven och försöka lirka isär dem. Skulle det då mot förmodan spricka, så sprids ingen asbest tack vare plasten.

OM de spricker så är det otroligt små mängder fiber som frigörs, inte alls lika illa som om man sågar eller borrar. Så ingen fara att tillfälligt då öppna plastfolien och dra isär dem helt, Och sedan försegla sprickan igen.
 
  • Gilla
LinneaH
  • Laddar…
Jag hade ett sånt ventilationsrör i källaren. Tog in asbestsanerare som fick fixa med det. Han tyckte att det var så lite asbest i den typen av trummor att det egentligen var lite onödigt att han gjorde arbetet, men att "det var så regelverket såg ut så bara att gilla läget". Så länge det inte går sönder är det ingen fara. Han ryckte ut röret i ett helt stycke och packade ihop och slängde enligt konstens alla regler.

Så du kan göra det själv utan större bekymmer. Men vill du vara 100% säker tar du firma. För mig kostade det nånstans under 2000 inklusive allt vilket var ett helt okej pris för att slippa bekymret.
 
  • Gilla
LinneaH
  • Laddar…
Det är ju solklart eternit. Det har väl inte tillverkats sådana rör utan asbest.
 
imported_Benno skrev:
Det är ju solklart eternit. Det har väl inte tillverkats sådana rör utan asbest.
Jo, men de är i en helt annan prisklass och återfinns inte som ventilationsrör i bostäder.
 
tensiden tensiden skrev:
Så du kan göra det själv utan större bekymmer. Men vill du vara 100% säker tar du firma. För mig kostade det nånstans under 2000 inklusive allt vilket var ett helt okej pris för att slippa bekymret.
Ja, det är avklarat, det blev billigt med en auktoriserad firma, de var snabba och trevliga som bara den och det var helt klart värt det
 
A
tensiden tensiden skrev:
Jag hade ett sånt ventilationsrör i källaren. Tog in asbestsanerare som fick fixa med det. Han tyckte att det var så lite asbest i den typen av trummor att det egentligen var lite onödigt att han gjorde arbetet, men att "det var så regelverket såg ut så bara att gilla läget". Så länge det inte går sönder är det ingen fara. Han ryckte ut röret i ett helt stycke och packade ihop och slängde enligt konstens alla regler.

Så du kan göra det själv utan större bekymmer. Men vill du vara 100% säker tar du firma. För mig kostade det nånstans under 2000 inklusive allt vilket var ett helt okej pris för att slippa bekymret.
När det kommer till asbest finns det aldrig en "säker" nivå. Det var en idiot till sanerare du hade.
 
A Aggressionsproblem skrev:
När det kommer till asbest finns det aldrig en "säker" nivå. Det var en idiot till sanerare du hade.
Nej bara misstanken kan räcka för att utlösa kraftig asbestångest.
Typiska symtom är kraftigt googlande, forumskrivande, hyperventilering, svettning och skakningar.
 
  • Gilla
Magicmee och 5 till
  • Laddar…
Jag la en blöt handduk på mitt eternitrör och sparkade till :D sen får vi se hur länge jag lever :rolleyes:
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
A
F fredrik.johansson skrev:
Nej bara misstanken kan räcka för att utlösa kraftig asbestångest.
Typiska symtom är kraftigt googlande, forumskrivande, hyperventilering, svettning och skakningar.
Läste en gång en nyhetsartikel om en person som hade rivit några enskilda plattor och sedan dog i asbestens ångest några år senare.

Vissa tar droger, andra spelar och vissa går till glädjeflickan. Men asbesten ger så lite i utdelning så förstår inte personligen varför man gamblar med hälsan. Ett endaste fiber som sätter sig fel och immunförsvaret inte dödar cancercellen så sitter man där några år senare och minns tillbaks till när man kunde få luft
 
Jag läste en gång en artikel om en kille som blev överkörd av en bil. Han dog inte heller direkt och fick våndas över livets förgängliget. Ett enda felsteg på trottoaren och sen är det godnatt.
Förstår inte hur någon kan gambla med sin hälsa på det viset.

Risker finns alltid, och allt kan man inte gardera sig mot.

Förlåt, jag ska sluta mata trollet, men jag kunde inte låta bli.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Man ska leva på sitt sätt och göra det man tycker är roligt, sen om det är att lägga 3tusen i sjön eller sparka sig igenom livet är ju upp till var och en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.