Efter lite betänketid och ett besök på plats slog vi till. Köpte en 1500 m2 tomt 10 minuter utanför Tallinn i Saku-skogen. Nära ölbryggeriet.
Priset? 35 EUR per m2, momsen 18% inkluderad. (jo, det är moms på mark när den säljs för första gången som detaljplanerad)

Då är frågan: Är det någon här som har byggt eller tänker bygga i Estland?

Är någon intresserad så delar jag gärna med mig av informationen om markexploateraren som jag f.ö. varmt rekommenderar. Ärliga, professionella, och har de absolut bästa priserna. Snygga områden med bredband indraget!

/snickarn
 
För att vilja flytta från Sverige till Estland måste man väl ha ett starkt Estniskt släktband? Eller tänker jag fel när jag aldrig varit där utan bara förlitar mig på andrahanduppgifter om ett land som ofta känns som lite andra sortering...
 
Jag kan helt klart tänka mig att köpa en tomt i Baltikum då jag delvis har Lettiskt påbrå. Jag vet dock att man förr om åren inte kunde lita på något till hundra procent. Lite vilda western mentalitet... Antar att detta är förändrat numera?

Lite frågor:

Vad får man betala för att uppföra ett lösvirkeshus i Estland? Hur ser försäkringsskyddet ut nuförtiden? Lånar du från en svensk bank eller en estnisk?

Ett sommarhus till lågpris med sjö eller havsutsikt hade varit kul.
 
Jag har besökt Estland sedan 1991. Svärfar har något sorts företag där... Sen känner jag lite folk där själv.

Jag ser det som en bra finansiell investering i första hand. DI hade en nyhetsnotis häromdagen med SEBs utlåtande om tillväxten i Baltikum.
Bygger jag ett hus blir det väl för att hyra ut eller sälja. Tänker inte flytta dit. För kallt. Miami är bättre i så fall 8)

Låna till byggnation är enkelt. Med tomten som säkerhet utfärdas byggkreditiv. Både SEB och Nordea är ju där. Snickare tar 40 SEK per timme.

Området där vi har köpt är intressant för folk som vill bygga ganska påkostade hus. Grannen skall ha 300 m2 bottenvåning, samt lika stor övervåning. Pool naturligtvis.

 
Atelje skrev:
Jag kan helt klart tänka mig att köpa en tomt i Baltikum då jag delvis har Lettiskt påbrå. Jag vet dock att man förr om åren inte kunde lita på något till hundra procent. Lite vilda western mentalitet... Antar att detta är förändrat numera?

Lite frågor:

Vad får man betala för att uppföra ett lösvirkeshus i Estland? Hur ser försäkringsskyddet ut nuförtiden? Lånar du från en svensk bank eller en estnisk?

Ett sommarhus till lågpris med sjö eller havsutsikt hade varit kul.
Hej
Då jag har 7,55 ha i Lettland vid Mikeltorni, samt har företag i Riga så vet jag lite om Lettland.
Tomtmarker stiger i pris för varje månad.
I lettland betalar du för ett lösvirke komplett färdigt utan tomt ca 25.000€ tomtpriser från 2,5 LVL till 8 LVL kvm
Kolla på www.doska.lv
Mvh ;)
 
ooops

1LVL= ca 14kr ;D
 
Vilken typ av mark pratar du om? Inte är det väl detaljplanerat med vägar, el, gas etc?
 
snickarn skrev:
Vilken typ av mark pratar du om? Inte är det väl detaljplanerat med vägar, el, gas etc?
Nej det är det inte
De har inte samma system som vi har när det gäller bygge etc
Du bygger där du har nära till el annars kan det bli dyrt i Lettiska mått, väg etc betalar du själv, med det är mycket billigt att köpa ett litet ställe, och bygga nytt
Vatten avlopp ordnar du själv, trekammarbrunn är ok
På doska.lv är det betydligt dyrare då de går genom mäklare, men en annons i lokala tidningar kan du köpa dig ett mycket fint ställe när vatten för 150.000 kr
skatt på min mark är bara 13 lvl för två år=182kr
Mvh ;D
 
Då förstår jag. Blev rädd ett tag att jag hade betalat lite för mycket. Det är en betydande skillnad mellan mark och mark. Tittade tidigare i år på ett oplanerat område för ca 1 EUR per m2. ( Det rörde sig om ganska många hektar. ) Lägger man kostnad för röjning, asfaltering, gatubelysning, dränering, anslutning till kommunalt el och vatten etc, så blir priserna för de uppstyckade tomterna annorlunda.

Baltikum levererar i nuläget den mest attraktiva avkastningsmöjligheten för markinvesteringar i östersjöområdet. Kul att höra att man inte är ensam att våga :)




 
Hej
Ja det är skillnad på mark o mark
Har en tomt på g 3000 kvm går ner till havet vid Roja 21000Lvl ca 300 tusen sek vatten avl får jag handa själv
I Jormala området dubbla priser, men där kan du koppla in dig på kommunala nätet
Har börjat att köpa mark vid havet, priserna bara stiger i hela Baltikum
Mvh ;)
 
HEJ
Jag såg detta inlägg och vad jag kan se är det ganska gammalt. Jag gör ändå ett försök.
Jag har en släkting som har en fastighet i Tallin med en stor tomt. Nu vill han sälja denna fastighet.
Känner du till någon mäklare som skulle kunna ta på sig detta uppdrag eller om du har tips att ge?
 
TS har inte gjort något inlägg på 11 år ...
 
Jag gjorde ett försök. Kanske har någon annan tips att förmedla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.