Hej,

Nu har vi använt vår pool ett par sommrar utan värmare och inser att det nog kan vara en stor fördel med en poolvärmepump för att nyttja poolen mer.

Någon som har tips på en bra och inte allt för dyr poolvärmepump till en ovanmark-pool på ca 20 m[SUP]3[/SUP] ?

Poolen är inbygd i trädäck (eller kommer i alla fall att bli under säsongen) och är isolerad mot mark samt soltäcke under nätter och tid då den inte används.
Tror att delar av familjen hade uppskattat en temperatur i poolen på 28-29 grader.
 
Kolla på Rubinpool.se de brukar ha bra erbjudanden.
Brillix hade jag till vår tidigare pool och den tuffade på bra!
 
Tack för tipset!

Har kikat runt lite på nätet och hittat nedan möjliga VP.

Har någon erfarenhet av någon av dessa samt råd om vilken av dessa som kan vara bästa valet så tar jag tacksamt emot era erfarenheter och råd.

Tabell över fyra olika poolvärmepumpar med information om kapacitet, pris, COP, effekt, ljudnivå och tillverkare.
 
Har du fjärrvärme? I så fall är det bra att koppla in den med värmeväxlare direkt på fjärrvärme. Skitbillig energi här i kommunen kostar värme 25.5 öre / kWh inkl. Moms .... maj-aug övrig tid c:à 72 öre/kWh i vårt bubbelbad håller jag 40 grader året runt lite svalare på högsommaren
Stort trädäck med integrerat blått bubbelpool under ett överdrag, omgivet av en grön trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tyvärr har jag varken fjärrvärme eller vattenburet radiatorsystem kopplat till värmepump till huset som jag kan nyttja.
 
Står den ovan mark så ta en lite större än minsta för volymen. Blir avkylning mot sidorna.
 
Tack för input fredl!

Jag har funderingar på att överdimensionera VP med 50-75% mot rekommenderad maxvolym för att ha lite extra effekt.
Ser ut som att dom flesta specar sina VP utifrån lite väl gynnsamma förhållanden bara :(
 
Varför isolerar du inte sidorna när du har chansen?
 
Hej och tack för era svar!

Jag kikade igenom folkpools pumpar men tror nu att den pumpen som ger mest för pengarna och som är specad hyfsat tyst också är BRILIX XHPFDP 100. Får då en pump som i alla fall på pappret ser ut klara runt dubbla vattenvolymen mot va vi har i vår pool.

Ja det kanske är en bra ide att isolera poolen även på sidorna. Har fått för mig att den största förlusten är ner mot mark och uppåt så därför inte funderat så mycket på det tidigare.
Hur är förfarandet för att isolera poolen även runt om på sidorna?
 
F
Lite lustigt att BRILIX skulle ha högre kapacitet än HydroPro när det är i princip samma uteffekt?

Nån som vet nåt om kvaliten på HydroPro? Är lite nyfiken, har en HydroPro +Premium 14 som väntar på inkoppling och jag har inte en aning om vad det är jag har.
 
Hemmakatten
Är inte Pahléns ett erkänt kvalitetsmärke?
 
  • Gilla
Jorgeng68
  • Laddar…
Jämförde Brilix pumpen med HydroPro 10 och insåg att Brilix var något effektivare vid kallare temperaturer än de 26/27 graders omgivningstemp som deras effektangivning avser. Brilix pumpen var också 4 dB(A) tystare.

Så för ungefär samma pengar runt 10-12 000 kr nivån så tyckte jag att Brilix var något bättre val. Dock har jag inte lagt in min order än så om jag är fel ute eller det finns andra aspekter som man ska ta i beaktan så tar jag tacksamt emot dessa :)
 
NiclasR, jag köpte isolerade sidorna med cellplast. Nu har jag iofs återfyllt runt, men borde inte vara så svårt att fästa ovan mark heller. Spännband runt alltihop kanske? Tycker inte det är något att spara på iaf.
 
  • Gilla
bjorne76
  • Laddar…
F
Liemannen skrev:
NiclasR, jag köpte isolerade sidorna med cellplast. Nu har jag iofs återfyllt runt, men borde inte vara så svårt att fästa ovan mark heller. Spännband runt alltihop kanske? Tycker inte det är något att spara på iaf.
Några klickar fogskum eller PL200 kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.