Hej!

Har en fråga till er som är duktiga på dimensionering av bjälklag m.m. Jag funderar på om det är möjligt att förse en del av mitt garage med ett förvaringsloft. Då jag absolut inte vill ha några pelare som är i vägen skulle det i så fall innebära att loftet behöver hållas uppe av fyra pelare, en i varje hörn. Loftet ska tåla att gå på, men det gör inget om det svajar lite grand. Jag kan fästa in tre av loftets fyra sidor i befintliga garageväggar för stabilitet, men tror det är olämpligt att belasta väggarna mer än så?

Frågan lyder: Är det möjligt att bygga ett förvaringsloft om 6,0 x 2,8 m, 2,3 meter upp, som endast vilar på en pelare i varje hörn? Hur gör man i så fall detta billigast/enklast och vilka dimensioner krävs?

Tacksam för idéer!
Magnus
 
Det är säkert inget problem. Dimensionerna beror på vad som skall förvaras på loftet, dvs vilken last det skall utsättas för samt hur mycket svaj du kan tåla. Hur du förankrar loftet i garagets väggar beror på vilket material dessa är gjorda av. Om loftet bara skall tåla lättare last, ca 200 kg/kvm, kan bjälkar av klass C14 45x145 mm c/c 600 mm räcka. 200 kg/kvm och inget svaj kräver C24 45x170 c/c 600.
 
  • Gilla
axn
  • Laddar…
Tack för svaret!

Jag räknar endast med lättare förvaring, men om det räcker med 45x170 för att få ett stabilt bjälklag kan jag lika gärna köra på det.

De befintliga garageväggarna är byggda i 45x95 c/c 600 med OSB+gips på insida. Som nämnt i ursprungsfrågan är loftet bara tänkt att täcka en del av garaget, så det är bara möjligt att fästa in reglar i tre av väggarna. En av dessa väggar består dock av en garageportsöppning, så den lär inte ge så mycket stöd. Vad för regel behöver jag till långsidan där jag inte har något att fästa in bjälklaget i? Räcker det med 45x170 för den långsida där jag även kan fästa i vägg? Om det fungerar med stolpar för att hålla uppe reglarna till långsidorna, vilken dimension bör dessa ha? Bifogar en snabbskiss...

Mvh, Magnus

Handritad skiss över ett föreslaget bjälklag för garage med reglar och stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bärlinan som går mitt i garaget måste vara av limträ. Med samma lastförutsättningar som tidigare är 90x225 en lämplig dimension. Det blir enklast om du låter denna limträbalk vila på 2 stycken pelare av limträ med dimensionen 90x90. Det går att skruva ihop pelare av vanligt konstruktionsvirke också, men en limträpelare har samma breddmått som balken, vilket är praktiskt. För att det inte hela konstruktionen skall bli för hög bör du hänga in de tvärgående bjälkarna i limträbalken antingen med balkskor eller låta dem vila på en stödregel som är ordentligt infäst i limträbalken.

På andra sidan kan konstruktionen göras enklare. Ju fler stödje- eller infästningspunkter du får plats med, desto klenare dimensioner kan du använda. Det beror mest på hur du vill att väggen skall se ut.
 
Stort tack! Följer upp med några bilder om och när det blir av!
Mvh, Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.