kimf
Hey, satte in en bergvärmepump från daikin i höstas och bor på västkusten. Vi kör endast med en utegivare.
Har lyckats reglera in värmekurvan rätt hyfsat, haft väldigt jämn temperatur från senhösten och hela vintern igenom egentligen (21-22°C). Men har haft lite hög innetemp nu senaste 2-3 veckorna (ca 23-24°C) och elementen har varit ljumna. När jag kollade pannan nu hade vi en framledningstemp på ca 39 grader.
Så kurvan är ju troligen inte helt optimal ändå

Såg i menyerna och instruktionsboken att det fanns en inställning som heter "Sommaravstägning"

Instruktionsboken skrev:
Sommaravstängning
Värmepumpen kan programmeras att stänga av rumsdriften
när utomhustemperaturen når ett förinställt värde.
Standardvärdet på den är 35°C, vilket ju i princip innebär att den inte ä.r aktiverad alls.

Ska jag ändra på kurvan, eller bara använda "sommaravstägningen" och sätta den på typ 10-15 grader?
Hur ska jag göra på kurvan för att inte "förstöra" inställningarna vid kallt väderlag?
 
Använd sommaravstängningen. Jag vet inte exakt hur det är på Daikin, men det brukar dessutom innebära att cirkulationspump och annat stannar när det inte finns något värmebehov.
 
kimf
Tack useless, då testar jag att få till den. Kommer ju innebära att den går på lite på nätterna nu ett slag fram över eventuellt. Men det hade ju varit samma med en justerad kurva. Men om det inte finns något annat som talar emot att köra med sommaravstänginen, så känns det ändå som det bästa eftersom kurvan i övrigt fungerat bra. Samt att det lär spara inte bara lite energi, utan även livslängd på cirkulationspumpen.
 
kimf
Märkte nu att lägsta temperaturen för sommaravstägning var 14 grader. Vilket gör att den endast kommer stänga av rumsvärmen mitt på dagen ibland nu under varma dagar. Hade hoppats jag kunde ställa den lite lägre. Men börjar med att köra den där, så får jag väl justera kurvan lite också om det behövs
 
Kanske idé att komplettera med en rumsgivare när du ändå håller på?
 
kimf
Yes, har faktiskt inte tänkt på det, en ska nog faktiskt göra det. Ska ändå både gjuta nytt golv och byta innetak i samband med köksrenoveringe nu. Köket är väldigt centralt i huset, så bra ställe att ha givaren på
 
K
Du har ju två inställningar, det ena är kurvan och den andra är förskjutningen.

Man brukar säga att när det är kallare än 0 så trimmar man inomhustempen på kurvan och över nollan så är det på förskjutningen man trimmar för bra inomhusvärme.

Kurvan/förskjutningen reglerar framledningstempen baserat på utetemp, så även om pumpen går vid +14 så är det väldigt låg framledningstemp den genererar, jag är övertygad om att det är förskjutningen/paralellförskjutning/finjusteringen (kärt barn har många namn) du skall dra ner på. Jag har min sommaravstängning inställd på +18, då slocknar circpumparna också.
Tyvärr har jag IVT, så jag kan inte guida dig i menyerna men principen är lika förde flesta pumpar.
 
Redigerat:
kimf
Tack kjell, menyerna lurar hag nog ut. Men visste inte riktigt vart jag skulle pilla bara =)

har varit svalare ute nu, så inväntar lite varmare vindar och provar sänka förskjutningen lite.
 
kimf
Well, vad jag kan hitta har jag inte direkt någon förskjutning i menyerna.

Display visar värmekurva för uppvärmning med inställningar för Daikin-enhet, rekommenderat för västkusten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser kurvan ut. Jag kan ändra alla 4 temraturerna. Detta är standardinställningen som Daikin rekommenderade att börja på för västkusten.
Bör jag då prova sänka min.värdet på framledningen (25 C) några grader, eller sänka maxvärdet på utetemperaturen (15 C) några grader?
 
K
Kolla efter "Framledningstemperaturkompensation", där kan man justera komforten när det är runt nollan.

Står även såhär i nistallationsanvisningarna
Ställs systemet in att jobba med en värmekurva så kan
slutanvändaren finjustera värmekurvan parallellt +/- 5°C
genom att trycka pil upp eller ner på kontrollpanelen
(finjustering)
Frågan är om du jobbar med kurva eller fast framledning?
 
kimf
Jag har ställt in den på att gå på kurva, så den kör på det. Men känner mig lagom trög nu egentligen. Kan ju såklart finjustera på startsidan på panelen där. Klart inte helt automatiskt. Men att sänka där är ju att sänka förskjutningen på själva kurvan.

Sänker jag där nu, då kan jag ju justera kurvan i nästa vinter för att höja framledningen något vid vinterkyla om det behövs.
 
K
Precis! finjustering vid plusgrader och kurvan vid minusgrader.
 
Hej.
Ett litet sent tips, flytta displayen centralt i huset så kan du använda den som innegivare.
 
kimf
Det var ett sent svar, men ganska smart svar likväl.

Men numera har jag faktiskt investerat i en ngenic.

En trådlös liten innegivare, och en enhet som man sätter på kabeln som går till utegivaren. Den lurar systemet genom att fejka utetemperaturen lite för att göra nivån inne i huset jämnare (och kanske spara en krona, även om jag tror det tar lååång tid för den att betala sig själv, den kostar nämligen motsvarande typ 5000kwh eller något sådant).

Köpte den mest för att det går att fjärrstyra pannan då, även sätta semesterläge när man är iväg, så den ser till att huset är varmt när man kommer tillbaka etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.