Hej

Hade tänkt mig bygga en altan och vill isolera marken för att förhindra att det lyfter.
Tanken var följande konstruktion (uppifrån och ner):

Trall
Regelstomme
Betongplatta
5cm stenmjöl
10cm EPS cellplast
10cm singel
Markduk

Dock har jag hört olika bud på om EPS cellplast klarar av detta. Eftersom altanen inte kommer att ha tak så hamnar regn och snö så småningom i cellplasten i form av vatten. En del hävdar då att detta i slutändan kommer innebära att den vittrar sönder (antar att de syftar på nån typ av frostsprängning). Vad tror ni? XPS blir enormt mycket dyrare.
 
Puff på denna tråd. Ser att nästan 1400 pers har läst tråden, men ingen har svarst. Så intresse finns, men inte kunskap?
 
Är det tjäle du vill undvika så tror jag inte cellplasten hjälper så mkt. Du tillför ju ingen värme som håller kylan borta.
 
  • Gilla
Georg Sievert
  • Laddar…
H
Poxeman skrev:
Är det tjäle du vill undvika så tror jag inte cellplasten hjälper så mkt. Du tillför ju ingen värme som håller kylan borta.
klart cellplst funkar mot tjäle,funkar ju även tvärtom och isolerar mot kyla
 
  • Gilla
Georg Sievert
  • Laddar…
Tack Poxeman, jag var mest intresserad av EPS som stomme för altan då jag råkar ha ett antal rejäla EPS-block av 300 mm tjocklek över efter ett byggprojekt. Har hört att EPS inte tål UV-ljus men tänker att konstruktionen borde bli okänslig för tjälskjutning. Men du menar alltså att tjälen inte påverkas?
 
Min gamla tråd verkar ha vaknat igen. Då jag inte fick några svar hade jag glömt bort denna men nu tänkte jag att jag iaf att jag kan meddela vad vi gjorde. Efter lite funderande och tankar kring framtida inglasning med gjuten platta så valde vi XPS isolering istället (70mm). Stenmjölet las på främst för att kunna justera höjden på 40x40cm billiga betongplattor som användes som upplag till regelverket, men också som skydd mot uv-ljus.

Nu efter fem år måste jag säga att det har fungerat mycket bra, har inte rört sig någonting alls trots att vi bor i norra norrland. Dock är vi noga med att låta snön ligga kvar mars ut iaf. Självklart hjälper isoleringen mot tjäle!

När det blir dags för inglasning har vi byggt altanen delbar och kan då bara riva halva, skotta/sopa bort stenmjölet, lägga kantelement och sedan gjuta. Det jag inte tänkte innan som var lite bökigt var att när man bygger altanen helt flytande innebär det att man inte kan dra ned reglar som är lite böjda. Fick jobba lite extra och vända en del för att få det att svara undertill. Trallens tyngd hjälpte så klart också

Funderar du på samma konstruktion som jag kanske du bör tänka på skillnaden i tryckhållfasthet mellan EPS och XPS isolering, tror inte du kan räkna med att bygga till inglasning tex på befintlig altan med denna konstruktion on EPS isolering, den är för mjuk.
 
Poxeman skrev:
Är det tjäle du vill undvika så tror jag inte cellplasten hjälper så mkt. Du tillför ju ingen värme som håller kylan borta.
Helt fel, värme kommer tillräckligt från jordens innre, lägger man 50 eller 70 mm isolering så är det frostfritt under, även om man skottar bort all snö. Jag har det så i Umeå.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.