K
elmont skrev:
Ett behörighetsintyg är det inga större problem att Photoshoppa (inte minst när man inte vet hur ett original ser ut) så att se ett sådant är kanske inte så mycket värt.
Det är att fråga Elsäkerhetsverket och det bör inte vara några problem för man vet väl vem man anlitat ?
Håller med,
behörighetsbevisen i original är utförda i A4 format på fint papper undertecknat med bläck från ESV.
Inget man har liggandes i servicebilen fint inramad direkt, utan något att hänga upp på kontoret snarare.

Hur många besöker sin lokala yrkesutövare i dennes lokaler när det finns telefon och e-post? :)
 
Oavsett vad som står skrivet och vad svensk standard föreskriver så skall man vid nybygge kunna anta:

Att alla vägguttag/mediauttag och strömställare är av samma serie.

Att takdosorna är korrekta och med krok. En takdosa skall klara max 15 kg lampa, och således bör den vara fastsatt i något annat är gips.

Om det skett en ändring i sista minut och en takdosa har behövt flyttas eller så när det är gipsat och klart kan jag förstå och acceptera rotdosa, men inte annars.

Det är bara att klaga och hålla inne pengar.
Påpeka för bisiktningsmannen.

"Ej fackmannamässigt utfört" är en nyckelterm att använda när du pratar med firman.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H
EyEr0n skrev:
Oavsett vad som står skrivet och vad svensk standard föreskriver så skall man vid nybygge kunna anta:

Att alla vägguttag/mediauttag och strömställare är av samma serie.

Att takdosorna är korrekta och med krok. En takdosa skall klara max 15 kg lampa, och således bör den vara fastsatt i något annat är gips.

Om det skett en ändring i sista minut och en takdosa har behövt flyttas eller så när det är gipsat och klart kan jag förstå och acceptera rotdosa, men inte annars.

Det är bara att klaga och hålla inne pengar.
Påpeka för bisiktningsmannen.

"Ej fackmannamässigt utfört" är en nyckelterm att använda när du pratar med firman.
de stämmer inte de du säger, bara för du anser något betyder inte de att det är korrekt.
finns inget som säger att man inte får använda olika fabrikat, krok i tak är absolut inget krav, att de ska monteras i kortling verkligen inget heller.

följt standard (omfattning, korrekt placering, jordfelsbrytare, höjder osv..) alltså fackmannamässigt
fackmannamässigt har inget med hur duktig du är som hantverkare att göra utan att du ska följa uppsatta regler.
tex. man kan vara usel målare men följa alla branschregler som finns då är de fackmannamässigt utfört.

TS kan absolut inte hålla pengar, har man inte skrivit bättre avtal än så får man skylla sig själv.
 
hul skrev:
de stämmer inte de du säger, bara för du anser något betyder inte de att det är korrekt.
finns inget som säger att man inte får använda olika fabrikat, krok i tak är absolut inget krav, att de ska monteras i kortling verkligen inget heller.

följt standard (omfattning, korrekt placering, jordfelsbrytare, höjder osv..) alltså fackmannamässigt
fackmannamässigt har inget med hur duktig du är som hantverkare att göra utan att du ska följa uppsatta regler.
tex. man kan vara usel målare men följa alla branschregler som finns då är de fackmannamässigt utfört.

TS kan absolut inte hålla pengar, har man inte skrivit bättre avtal än så får man skylla sig själv.
Ok.
Då säger vi såhär istället då.

Fackmannamässigt = att följa praxis.

Det är inte praxis att:
Blanda fabrikat eller att använda senildosor som takdosor vid nybyggnation.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H
EyEr0n skrev:
Ok.
Då säger vi såhär istället då.

Fackmannamässigt = att följa praxis.

Det är inte praxis att:
Blanda fabrikat eller att använda senildosor som takdosor vid nybyggnation.

Nej fackmannamässigt är inte att följa praxis.

Fackmannamässigt = följa branschregler (inget med hur duktig hantverkare man är eller om man tycker de är moraliskt korrekt osv.)

Praxis = oskrivna regler

så med andra ord de är inte praxis att använda blandade fabrikat vid nybyggnation med de är fackmannamässigt att göra de.
 
Njaaaa... nog läggs viss betydelse på "skicklighet" i begreppet fackmannamässigt? Om vi tänker oss en klamrad ledning, rak sträcka. Och slumpartat avstånd mellan kommers, 10 cm mellan några, 40 mellan andra, och ledningen klamrad i vågor. Eller om vi tänker oss en träpanel med synlig spikning, där raderna av spik mer ser ut som en EKG kurva än en rät linje.

Fast jag håller med, att alla brytare skall vara av samma fabrikat är nog inte en självklar fackmannamässigt. Däremot en väldigt stark indikation på klåpare, jag skulle som sagt undersöka om firman verkligen har behörighet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Ett behörighetsintyg är det inga större problem att Photoshoppa (inte minst när man inte vet hur ett original ser ut) så att se ett sådant är kanske inte så mycket värt.
Det är att fråga Elsäkerhetsverket och det bör inte vara några problem för man vet väl vem man anlitat ?
Fast om man får se behörighetsbeviset,så finns ju där de uppgifter som går att kolla mot elsäkerhetsverket.

En kollega anlitade för några år seda en elektriker via brabyggare. Han visade mig offerten och frågade vad mer han borde kolla. Jag föreslog att han borde begära en kopia på behörighetsintyget. Det hade framgått att firman var nystartad, enmansfirma. Nej det fanns ingen behörighet. Firma namnet var något i stil med xxxxx elservice. Ett förtroendeingivande namn.

Sedan hittade han en kanonbra firma. De gjorde jobbet på halva den uppskattade tiden (löpande räkning) och ringde och undrade om det var ok att använda material de hittade. Han hade tänkt hempula och köpt slang och dosor. Men han avstod hempulet på min inrådan, han hade inte tillräcklig koll.
 
K
Har man inte beställt jobbet med lägsta godtagbara nivå i enlighet med AMA-EL (Allmän material- och arbetsbeskrivning för eltekniska arbeten) så är det svårt att får rätt så tillvida det inte uppfyller god elsäkerhetsteknisk praxis.

Sen att det är en oskriven regel att man sätter armaturdosa med riktigt lamputtag, eller använder samma serie så långt det är tillämpligt håller jag med om, men att avvika från det är inte fel såtillvida man inte avtalat annat.

Gällande enhetlighet finns följande att läsa i AMA 16
SL APPARATER OCH UTRUSTNINGAR FÖR MANÖVRERING OCH AUTOMATISKT STYRNING I ELSYSTEM
Apparater för samma ändamål inom en anläggning ska vara av samma fabrikat och typ samt anpassade till ledningssystem och förläggningssätt

SMB.11 Vägguttag högst 16A för allmänbruk
..... Vägguttag inom samma och likartade utrymmen ska ha samma design och överensstämma med strömställare

SMB.3 Lamputtag
Utlopp för ljusarmatur i eller vid tak ska i de fall armatur inte monteras över utloppet förses med lamputtag av ljus plast

SMB.31 Lamputtag för montering i armaturdosa i tak
Lamputtag i tak ska utföras i kombination med armaturdosa och armaturdoslock. Doslocket skall förses med infällt lamputtag och upphängningskrok.

SMB.32 Lamputtag för montering i apparatdosa i vägg
Lamputtag i vägg eller dylikt ska utföras för infällning i apparatdosa och placeras lägst 2m över golv.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
hul skrev:
de stämmer inte de du säger, bara för du anser något betyder inte de att det är korrekt.
finns inget som säger att man inte får använda olika fabrikat, krok i tak är absolut inget krav, att de ska monteras i kortling verkligen inget heller.

följt standard (omfattning, korrekt placering, jordfelsbrytare, höjder osv..) alltså fackmannamässigt
fackmannamässigt har inget med hur duktig du är som hantverkare att göra utan att du ska följa uppsatta regler.
tex. man kan vara usel målare men följa alla branschregler som finns då är de fackmannamässigt utfört.

TS kan absolut inte hålla pengar, har man inte skrivit bättre avtal än så får man skylla sig själv.
Är branschen så genomrutten att man tom måste avtala om sådana basic grejer att det ska vara i samma serie?
Ska tänka på det när jag ska handla en ny bil nästa gång så man inte får 4 olika fälgar.. Eller vänta, är det så absurt att det inte skulle ske?
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Tack och lov är det bara enstaka udda personer som tycker att det som hul skriver är ok. Men bara att det är någon är på tok för många.
 
  • Gilla
tommib och 6 till
  • Laddar…
Så här säger Lawline.se om fackmannamässigt

Innebörden av fackmässigt beror på vilken bransch det rör sig om. Enligt konsumentverket innebär kravet på fackmässigt utförande att arbetet utförs på ett sätt som normalt förväntas av en seriös fackman. Kravet innebär alltså att arbetet ska utföras i enlighet med de krav på kompetens och kvalitet som gäller inom den aktuella branschen. Att utföra ett arbete fackmässigt är att följa aktuell bransch regler och anvisningar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
hul skrev:
Nej fackmannamässigt är inte att följa praxis.

Fackmannamässigt = följa branschregler (inget med hur duktig hantverkare man är eller om man tycker de är moraliskt korrekt osv.)

Praxis = oskrivna regler

så med andra ord de är inte praxis att använda blandade fabrikat vid nybyggnation med de är fackmannamässigt att göra de.
Då kan jag alltså som hantverkare sätta upp begagnade grejjor, från olika serier och olika färger, dvs allt mysigt ifrån blandatlådan, hos en kund så länge kunden specifikt inte avtalat med mig om att det skall vara nya grejjer och vilken serie kunden vill ha på sina brytare.

Så länge brytaren funkar och det kommer ström ur uttaget är allt ok.

Kommer de sedan och klagar är det bara att hänvisa till att allt är korrekt då inget är avtalat.

Fan va gött.
Kommer underlätta mitt arbete betydligt.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
EyEr0n skrev:
Då kan jag alltså som hantverkare sätta upp begagnade grejjor, från olika serier och olika färger, dvs allt mysigt ifrån blandatlådan, hos en kund så länge kunden specifikt inte avtalat med mig om att det skall vara nya grejjer och vilken serie kunden vill ha på sina brytare.

Så länge brytaren funkar och det kommer ström ur uttaget är allt ok.

Kommer de sedan och klagar är det bara att hänvisa till att allt är korrekt då inget är avtalat.

Fan va gött.
Kommer underlätta mitt arbete betydligt.
Ok är väl en definitionsfråga - du kanske inte får några fler jobb och åtminstonde får ta en diskussion med kunden (även om det om det skulle gå till ett rättsfall inte skulle innebära förlust för dig)

Sen kan du förstås inte ta betalt för nytt material om du använder begagnat

/K
 
Tror nog att EyEr0n skrev sitt inlägg med glimten i ögat 😎
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.