Hej,

Inför förberedande eldragning i taket blev det en tankevurpa att dra kabelrören genom takbjälkarna 145mm. kabelrören borde givetvis ha dragits i glespanelen. Frågan är om hålen 20mm i diametern som kan skymtas på bilden, 2st respektive 3st i den andra takbjälken påverkar bärigheten avsevärt för att det måste bytas ut? inser även att det hade varit bättre att lägga hålen i neutrallagret men nu är dem där dem är. Behöver jag oroa mig att taket rasar in? övrig takkonstruktion är råspont, ströläkt, bärläkt och takplåt. snölaster är att räkna med. :confused:

Trätak med takbjälkar där kabelrör dragits genom hål med synlig elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
20 mm hål i bjälkar spelar normalt ingen roll i 145 mm höga bjälkar. Man bör undvika att placera hålen allt för nära bjälkarnas under- och överkanter.
 
Okej, jag tolkar det som att det inte bör vara något problem beroende på den mindre diametern, trots att hålen är lite väl i överkant?
 
Det är bättre att hålen är i överkant än i underkant. Trä tål tryck bättre än dragning. Men helst bör hålen vara på mitten. Sedan är det inte fel att fundera ut en helt annan väg för elrören.
 
Elrören kommer hamna i glespanelen. Tyvärr är hålen redan borrade men förhoppningsvis ingen större fara för takbjälkarna. Jag tar med mig erfarenheterna från detta.
 
Hålet ser dessutom ut att vara placerade mitt på längden, där momentet årsomsättning högst. Du kan nog betrakta det som att det sitter en 120 regel där. Men det rasar säkerligen inte. Det brukar vara bra marginaler.
 
Den tvära kröken på slangen i övre delen av bilden är helt omöjlig. Du kommer aldrig att få i några trådar där.

Ta en vanlig 1 liters målarfärgburk som mall. Om du böjer slangen runt burken så är det ungefär så tvär den får vara, helst skall den ha ännu större kurvradie än så.

Vet inte om jag fattar den tänkta konstruktionen. Men om det är meningen att det skall sitta glespanel under bjälkarna, så sitter ju dosan aldeles för djupt. dosan skall sitta i nivå med färdigt tak.
 
Dessutom så bör dosan monteras så att det blir isolering mellan den och yttertaket, annars har du en köldbrygga där, och får kondens inne i dosan.

Detsamma gäller slangen. Om den sitter på den kalla sidan av isoleringen så kan det bli kondens inne i slangen.

Den skall heller inte ligga inbäddad i isolering, typ mitt i, för då blir det istället för varmt inne i slangen när det går rejält med ström.

Slangen som har den tvära kröken vid taket, ser dessutom ut att ha en rätt tvär krök där den går in i dosan, inte heller det är bra.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.