M
KickiLi skrev:
Det vet jag och det gjordes också.
Då missuppfattade jag din redogörelse. Men då måste ni ju följt deras rekommendation om tillvägagångssätt?
 
Ja, vi körde enligt de råd som fanns för slamfärg. Döm om min förvåning när deras inlejda konservator sade att vi skulle ha tagit bort all färg och målartvättat hela huset.
 
M
På bilden ser det ut som att det undre lagret är gult och fint, men nästa lager är nästan grått och flagnar? Slamfärg ska väl inte kunna flaga på det viset?
 
M
KickiLi skrev:
Ja, vi körde enligt de råd som fanns för slamfärg. Döm om min förvåning när deras inlejda konservator sade att vi skulle ha tagit bort all färg och målartvättat hela huset.
Ja nä så grova ingrepp ska man ju inte behöva göra. Här är deras guide, står inget om målartvätt där.
Ta kopia på sidan och gå till ARN med det om ni följt instruktionerna och om Gysinge vägrar ge med sig.
 
Lise Wichmann skrev:
Hade erat hus varit målat med annan färgtyp än slamfärg innan? Det låter ju konstigt om slamförg trillar av slamfärg.
Min "historia" slutade med att jag tvätta hela huset (11 x 16 meter och 8 meter i nock) grundligt med målarfärg och borste och skjöljde supernoga med ljummet vatten/vattenslang. Därefter målade jag om alltihopa med linoljefärg istället. Grundfärg, mellanstrykning, slutstrykning. Och valde en morkare nyans dessutom.
Hade en längre kommunikation med Gysinge. Den hölls i en god ton men han (Göran) försökte sig med flera fula (ja skulle kalla det fula faktiskt) förklaringar som skulle få dethela till att handla om att jag gjort något fel och att skulden låg på mig. Har sparat hela kommunikationen och läste den nyligen. Lite underhållande faktiskt.

Ommålningen tog en stor del av min semester 3 år i rad och gav mig men i form av inflammation i axlarna som först satt i i månader och efter det kroniskt ligger o väntar på minsta lilla upprepade rörelse ovanför axelhöjd så kommer den tillbaka, så var rädda om er!

Det ni kanske kunde göra är att anlita någon sakkunnig som kommer tittar och kan säga om ni gjort något fel eller om förgen inte är som den borde.
Usch de verkar inte roliga Gysinge.

Vilken linoljefärg valde du och hur blev resultatet?
 
Den gula färgen är nästan borta, men den grå började krackelera bara någon vecka efter den blev målad. Huset var så fint och det var en chock när vi såg det. Hela huset ser likadant ut, både skugg- och solsidor.
 
M
Men nu fattar jag inte - har ni målat om med linoljefärg eller slamfärg?
 
Vi målade om med Gysinges mörkare grå slamfärg. Tidigare hade vi den gula.
 
M
Och ni skurade med målartvätt så som Gysinge rekommenderar?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.