Hej!

Jag byggde altan förra året och stolpskorna har redan börjat att rosta. Se bilden nedan.
Är det något att göra åt? Går det att måla över med hammarlack?

Rostig stolpsko under altan med synlig trådstång och träbjälke mot grusig mark och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj, det ser ut som blankförzinkad gängstång avsedd för inomhusbruk.
Hur många rör det sig om?
Hammarlack fäster på det mesta, skyddar och döljer.
 
Peter2400 skrev:
Oj, det ser ut som blankförzinkad gängstång avsedd för inomhusbruk.
Hur många rör det sig om?
Hammarlack fäster på det mesta, skyddar och döljer.
Alla är stolpar är inte lika dåliga men säg att det är ca 20 som har rostat.
 
Precis som Peter2400 skriver så ser det ut som om det är en blankförzinkad gängstång.

Skall man använda gängstänger utomhus så gäller det att välja rätt material i stången. Endast varmförzinkad eller rostfri gängstång kommer att klara utomhus klimatet. Den som säljer blankförzinkat för utomhus bruk borde få smäll på fingrarna då det är helt fel material. Det kan gå att förlänga tiden innan den rostar med lite ytbehandling men den kommer alltid att vara sämre än varmförzinkat och rostfritt material när det gäller att klara rostning.

I detta fallet vill man ju inte riva/lyfta trallen för att kunna byta stång så att rostskydda med färg ger ju i alla fall en viss förbättring men man får se över skyddet med jämna mellanrum om man vill hålla den helt rostfri.
 
fast att den blir brun sådär påverkar ju inget annat än utseendet så det är ju bara måla med valfri färg. Normalt sett så bygger man väl inte sådär överhuvudtaget.
 
Stefan1972, vad menar du med att man inte bygger sådär?
 
Jag körde med sånt på bromstrummorna till släpvagnen när jag renoverade den för några år sedan. Det blev iallafall en hård yta att lacka på. Hur mycket den sen bidrar till att bromsa ny rost vet jag inte eftersom jag inte har så mycket att jämföra med.
 
Jag hade reklammerat stolpskorna, enligt texten på deras hemsida så kan jag inte tolka det på annat sätt än att produkten är avsedd för utomhusbruk.
 
klepto2 skrev:
Stefan1972, vad menar du med att man inte bygger sådär?
vanligtvis gjuter man väl plintar så alla skor sitter i samma höjd utan en massa gängstång exponerad?
Den typen du valt är ju förvisso justerbar men det innebär inte att man ska använda dem helt utskruvade för då tappar man ju lite stabilitet om inte stången har kontakt med röret. Justerar gör man om det handlar om nå få centimeter. man använder inte justermånen för att kompensera för sluttande mark hur mycket som helst. Då gjuter man hellre med plintrör och får dem någotsånär i samma höjd till att börja med.
 
Redigerat:
klepto2 skrev:
Jag bryr mig inte om utseendet, bara det inte rostar igenom så altananen säckar ihop.

Det är dessa stolphållare jag använt: [länk]
He he, i byggmax beskrivning så står det ju överst att dem är förzinkade, längre ner i produktbeskrivningen står det att dom är galvade och det är väl en viss skillnad vad gäller korrosionsskydd. Oavsett vilket så är det väl bara gängan som har rostat, och det troligen pga att ytskyddet skadats då gängan använts. Tror nog att det bästa är att spruta på en ganska tunnflytande rostskyddsolja, typ tectyl som används till bilar.
Om du nu inte har gjutit fast stolpskon, hur har du då gjort nedåt mot marken, vad står stolpskon på ?
 
Stolpskon är med all säkerhet nergjuten men istället för att ha plintarna i samma höjd har ts valt att gänga isär dem helt.
 
Stefan1972 skrev:
Stolpskon är med all säkerhet nergjuten men istället för att ha plintarna i samma höjd har ts valt att gänga isär dem helt.
Självklart är dom fastgjutna. Jag resonerade som så att krafterna i sidled är relativt små jämfört med höjdled så de bör inte vara nåt större problem att ha dom utskruvade 10-15cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.