B
Vi är väldigt nära att skriva kontrakt på ett hus. Huset värms idag upp med en 30 år gammal elpanna i ett vattenburet system. Vi har funderat på om det är lika bra att sätta in en luft/vatten-värmepump direkt. Enligt närmsta IVT-center landar en totalentreprenad på lite drygt 100 bagare med bra grejer.

Sen har vi funderat på att sätta in en kamin också. Det kostar i runda slängar 40 bagare då det behövs en skorsten också.

Om vi bortser från braskaminens mysfaktor, finns det någon vits rent energimässigt med att göra dessa två åtgärder tillsammans? Ekonomiskt då. Eller är det bättre att bara välja braskamin eller luft/vatten?
 
Hur stort är huset och hur väl isolerat? Gamla eller nya fönster? Eldar ni mycket ?
 
Har ni öppen planlösning runt rummet där kaminen står och gratis eller riktigt billig ved så kan det spara en del pengar men det lär ändå dröja innan ni kan räkna hem investeringen på 40 kSEK rent ekonomiskt.
 
B
Just ja vad dum jag va att inte skriva om huset.

Det är en enplans villa (betongplatta) på 120 kvm. Öppen planlösning mellan samtliga sällskapsytor. En eventuell kamin kommer att installeras i vardagsrummet och således värma allt förutom sovrummen+badrum som är en yta om totalt 50 kvm.
Träfasad (om det spelar roll) med lösull uppe på vinden. 30 år gamla 3-glasfönster.

Huset är byggt 1988.
 
Redigerat:
Luft-vatten tveklöst, drygt att vara tvungen att elda men visst är det mysigt.

Jag tycker du borde installera värmepumpen direkt och sen eventuellt installera en kamin om ni är ute efter mysfaktorn. Värmepumpen ger ju dessutom en besparing på varmvattnet också.
 
Röstar också på luft/vatten och förbered slingor för vattenmantlad kamin om ni eldar mycket kan den värma vattnet/systemet kalla dagar :)
 
Varför inte bergvärme? För drygt 100' får man väl nästan en bergvärmepump med tillhörande borra i normal storlek?
 
B
@useless som jag förstått det är de allra nyaste värmepumparna i klass med bergvärme till en mindre investeringskostnad.

Eller har jag förstått det fel? Jag vet inte om det är så att effektiviteten blir sämre desto lägre utetemp för värmepumpen medans det för berg kanske är mer konstant?

De lärda får gärna inflika här.
 
Självfallet luft/vatten är bäst. Den är tom bättre än bergvärme.MEN kamin ska man ha för att det är mysigt. Du skriver ingenting om förbrukningen. Om den inte är så farlig då kanske räcker det med en kamin.
Om du kommer att sätta dit en kamin oavsett vilket värmesystem du har då är det bäst att prova kaminen först.
Annars vinner du inget ekonomisk på kamin eftersom luft/vatten är mycket mycket mer energi effektiv.
 
jo, i Skåne är det nog hugget som stucket om man bara ser till verkningsgraden. Nackdelen med luft/vatten är att man har en utedel som låter ganska mycket och prylarna ute har en (iallafall i teorin) kortare livslängd. Sen är det dyrare att byta ut luft/vatten-pumpen när det är dags eftersom man måste byta både ute- och innedelen. Med markvärme så kan man återanvända kollektorn och behöver bara byta prylen inomhus.

Sen är det svårare att dimensionera en luft/vatten om man vill ligga nära huset maximala effektbehov eftersom den då ger mycket högre effekt än vad huset behöver på sommaren. Men nu för tiden är väl dom flesta nya VP varvtalsstyrda, så det är kanske inget stort problem i praktiken.
 
B
Huset finns just i Skåne, Kristianstad.

Då kanske det är bäst att hålla fast vid den ursprungliga planen och installera luft/vatten?

Energibehovet idag är enligt energideklarationen följande:
dIoAwJG.jpg

Men det är beräknat på ett äldre par som bor där idag.
Vi är en småbarnsfamilj med allt vad det innebär, två vuxna och två barn. Bad och långduschar är vanligt förekommande :D Och med största sannolikhet en hel del spring ut och in.

Enligt energimyndighetens energikalkylatorn så är beräkningarna med vår livsstil 21900 kwh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.