Som jämförelse känner jag ett exempel där husägare skrivit på en husaffär (befintligt hus) och fick förflyttning till annan ort. Uppgörelsen innebar att säljaren fick starta om sin försäljning. Har för mig att man köpte sig ur avtalet med 10% av köpeskillingen.

Men köper du av hustillverkare borde procentsatsen bli betydligt lägre.
 
Håller med Pelle. Läs vad som står i AA94. När jag läste igenom det kom jag fram till att om man bryter avtalet före slutavropet blir man av med handpenningen på 10.000 kr (och ritningarna får du nog behålla). Bryter man efter det så får man ersätta husföretaget för de kostnader som de har haft på grund av er och det kan bli mycket pengar beroende på hur långt det har gått efter avropet.
 
Du Pinger - exemplet jag nämnde ovan var kopplat till att husköparen hastigt blev kallad till arbete på annan ort. Det var alltså i detta fall köparens arbetsgivare som stod för kalaset ;D!
 
Hoppsan, har vi ett nytt hustillverkarnamn till "svarta listan" ?? Trist Pinger, men var glad att du inte hunnit längre i alla fall... :-/
 
Usch vad tråkigt för er Inger.

Vilket husföretag är det och vad var det som fick er att vilja bryta avtalet? Kanske kan vara bra för dem som inte skrivit avtal ännu.

//Anna
 
Hej hopp!!!

Går det att "hoppa av" innan slutbeställningen och "bara" förlora de 10000:- i handpenning.
Måste man ange speciella skäl? Eller går det att bryta kontraktet om man känner att detta inte är rätt?
 
velig_nybyggare skrev:
Hej hopp!!!

Går det att "hoppa av" innan slutbeställningen och "bara" förlora de 10000:- i handpenning.
Måste man ange speciella skäl? Eller går det att bryta kontraktet om man känner att detta inte är rätt?
Läs vad som står i AA94 paragraf 36. :) Jag vet att det är mycket enklare att bara slänga ut en fråga och se om någon vet men när det gäller avtalstexter så tycker jag att man ska läsa det själv.
 
Pinger skrev:
Om du bryter köpeavtalet - innan avropet - så är det kostnadsfritt.... skall så vara iallafall.
Så är det inte. Du blir minst av med erlagd handpenning.
 
Vad var det som fick dej att bryta avtalet ???
 
Pinger skrev:
Inte då!

Har du undertecknat slutbeställningen/slutavropet så får du räkna med att bli av med handpenningen eller betala in "skadestånd".

Har du inte kommit längre än till köpeavtal så kan man bryta.... Handpenningen betalar du dessutom inte in förrän nybyggnadskartan kommit....

Detta vet jag eftersom jag faktiskt HAR brutit ett köpeavtal...

Inger
Följer man AA94 så kan man bryta utan kostnad innan man fått accept på det påskrivna köpeavtalet. Därefter ska man erlägga en handpenning på 4000:- och när man får bygglovshandlingarna ska man betala 6000:-. Bryter du efter att du fått accepten på köpeavtalet så kan säljaren kräva dig på handpenningen (minst). Om man före avropet bryter på grund av att man får avslag på bygglovet, sjukdom eller skillsmässa (och andra allvarliga saker som förändrar ens möjligheter att genomföra köpet) så blir man bara av med handpenningen. Bryter man före avropet på grund av att man inte längre vill bygga hus eller fått kalla fötter så kan säljaren kräva en på "skälig" ersättning utöver handpenningen för sina kostnader.
Ungefär så står det i AA94. Sen kan det ju tänkas att inte alla följer det och släpper sina kunder billigare.
 
General Failure skrev:
Följer man AA94 så kan man bryta utan kostnad innan man fått accept på det påskrivna köpeavtalet. Därefter ska man erlägga en handpenning på 4000:- och när man får bygglovshandlingarna ska man betala 6000:-. Bryter du efter att du fått accepten på köpeavtalet så kan säljaren kräva dig på handpenningen (minst). Om man före avropet bryter på grund av att man får avslag på bygglovet, sjukdom eller skillsmässa (och andra allvarliga saker som förändrar ens möjligheter att genomföra köpet) så blir man bara av med handpenningen. Bryter man före avropet på grund av att man inte längre vill bygga hus eller fått kalla fötter så kan säljaren kräva en på "skälig" ersättning utöver handpenningen för sina kostnader.
Ungefär så står det i AA94. Sen kan det ju tänkas att inte alla följer det och släpper sina kunder billigare.
Det går att förhandla bort detta. I köpekontraktet där det oftast står en rad om 10' handpenning går att få struken. Hård mot de hårda......

Bryter man sedan kontraktet efter påskriven slutbeställning håller jag med någon ovanstående talare att det är självklart med någon avgift.
 
Pinger skrev:
När jag sa att jag ville byta bort IVT-pumpen (som jag pratat om många gånger) så var avdraget väldigt litet... Jag frågade flera gånger hur det kunde komma sig... Till slut svarade säljaren "-jag förstår inte varifrån du fått att det är en IVT-pump. Jag har räknat på en NIBE".  Inte undra på att han kunde lägga sig under konkurrenterna i kalkylerna.... garagetak och Nibe-pump. Inger
Med risk att vara lite off topic; Är det någon skillnad mellan IVT och Nibe? Är någon av tillverkarna bättre/sämre än den andra? Varför ville Du byta?
 
Hjääälp!

Vi vill bryta vårt köpeavtal!! Företaget har då genom en advokat skickat oss ett brev där de säger att det kommer att kosta oss ett skadestånd på för närvarande 175 000:-

Är detta rimligt >:( ???

Innan vi beslöt oss för att bryta avtalet kontaktade vi STR och enligt de är det rimligt med upp till 10 000:- fram till slutavrop.

Vad menas med "köpeavtal", "avrop"........

Kan vi känna oss lurade på 175 000:- för ingenting :'(

Tacksam för tips och råd.

Frida
 
Kontakta en advokat om ni seriöst vill bryta köpeavtalet, tror det är väl investerad tid samt pengar!
 
Joakim_-_Frida skrev:
Innan vi beslöt oss för att bryta avtalet kontaktade vi STR och enligt de är det rimligt med upp till 10 000:- fram till slutavrop.

Vad menas med "köpeavtal", "avrop"........
10000:- kan vara rimligt och det är nog den summa som står i ert kontrakt (i AA94).

Köpeavtal är det första pappret man skriver på när man ska köpa ett hus från en hustillverkare.

Avropsavtalet gör man när det är dags att sätta igång med tillverkningen av huset. Då går man igenom mer i detalj vad som ska levereras. Det blir alltså ett nytt papper att skriva på där man som kund godkänner det som ska levereras. Avropet görs oftast inte förrän bygglovet blivit godkänt.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.