Nu hänger jag med i vad du menar! En idé jag starkt skriver ned som alternativ.
Då borde detta större blancolån omvandlas i senare skede till ett bostadslån då tomten/fastigheten är färdigbildad.
känner bankmannen sen 20år tillbaka så tilliten borde finnas.
Tack
 
Jag har ingen egen erfarenhet av detta, men jag har uppfattat att det är så man gör, framförallt vid nyproduktion.
 
Det du behöver är markägarförklaringen
 
  • Gilla
Stuglife
  • Laddar…
Och den hjälper mig hur?

Det jag läst mig fram till ang. markägarförklaring är att i texterna så utgår dem ifrån att jag äger stugan.. att utifrån den punkten få denna markägarförklaring som då ger mig möjlighet att låna på stugan trots den ofria grunden?

Om vi utfår från min punkt just nu, att jag INTE äger stugan, hur hjälper markägarförklaringen mig då?

Hittepå Exempel : går till banken med köpekontrakt på Stugan 500 000:- , och markägaren följer med, med påskriven markägarförklaring för denna tomt som dagen efter påbörjar ärendet hos Lantmäteriet för avstyckning.

Skall då denna markägarförklaring ge banken någon slags säkerhet så dem kan lägga upp ett lån på Stugan(ofri grund) tills avstyckningen är klar och affären avslutas?

Svar uppskattas! Kanske tänker helt fel och missat något.. :)
 
Har du frågat banken hur de tycker du skall gå till väga? Jag slår vad om att banken har varit i denna situation tidigare.
 
Den arrenderade tomten ska vara avstyckad och klar med en egen fastighetsbeteckning. Punkt. Försökte få fram mer men det var min Banks slutgiltiga svar, inväntar samtal från andra banker under veckan.
 
Det var ju kanske inte det man förväntar sig från en bankkontakt man har haft i 20 år. Hoppas en annan bank kan ge mer konstruktiva förslag.

I princip så borde det här kunna vara en rätt bra affär för dig. Du köper en byggnad på ofri grund, och sedan köper du tomten separat från annat håll. Din totala kostnad för det här bör vara avsevärt lägre än om du köpt motsvarande fastighet med byggnad i ett paket. Såvida du inte betalar alldeles för mycket för byggnaden.

I gengälld får du nog räkna med avsevärt högre ränta på det lån du ev. kan få för byggnaden, under tiden fram till att allt är klart med fastigheten. och där kan ev. finnas en hake. Banken vill troligen se att din kalkyl fungerar även om du skulle få betala uppemot 10% ränta ett tag på det lånet. De kanske kan låna ut till 3 - 4 %, men vill se att du tål det plus 6 - 7 procentenheter.
 
Hur lång tid är det kvar på arrendet?
Om du köper tomten tar du då över arrendet kontraktet?
Vad händer om du köper tomten och husets ägare inte längre vill sälja?
Vad är värdet på huset om du köper tomten och arrendet går ut?

Det känns som ett avtal måste skrivas med både markägaren och husägaren så inget blir sittande med svartepetter.
 
Så är det.. om affären går igenom så är den jämförbar med dem som lyckas vara med i ombildning av hyresrätt till bostadsrätt.. Det är dvs värt den omständiga vägen man verkar måsta ta.

Får bilden av att det handlar om okunskap och i detta fall "jobbigt" då jag fått de svar jag fått från bankerna (2st).
Finns det ingen rutin = extra arbete för banken.

Då avstyckning av tomt verkar ta ca 11 månader så kan man ta kostnaden för den dyra räntan. Då tomten får fastighetsbeteckning så ska ett bolån kunna sättas upp inkl huset där då blancolånet får bakas in i bolånet.

Försökt hitta och läst igenom allt jag kan finna angående säkerhetsöverlåtning/markägarförklaring och slutsatsen där är att: jag redan renodlat äger stugan(arrendet) och kan då sätta den som en slags pant för att låna för renovering, båt, allmän kredit etc etc.

Tror däremot inte säkerhetsöverlåtningen ger mig någon fördel i och med lånet av stugan (blancolånet).
 
Marcus_L

I grunden handlar denna affär om att husägaren(arrendatorn) vill sälja sitt hus..

Jag som köpare har i samband med visningen av huset kontaktat markägarna som i sin tur godkänt mig att få köpa lös tomten direkt.

Och det är där vi står idag, hur hela finansieringen i slutändan ska se ut.

Hur jag ska få banken att godkänna ett visst lån för huset medans avstyckningen sker och i slutändan kan ett bolån sättas upp för tomten och det först "huslånet" bakas in.
 
I normala fall är ju en stuga på ofri grund värd lite mindre, just då det ju som du märkt är svårt att finansiera med lånade pengar. Dvs, det finns en rabatt inbyggd för den som har kontanta medel. Den tilltänkta kretsen köpare är begränsad när det inte går att buda med lånade pengar. Det är den rabatten som du nu försöker komma åt, fast med lån...

Man kan ju tycka att det skulle vara lönsamt för nuvarande arrendator att köpa loss tomten och sedan sälja en komplett fastighet.

Hur var det med arrende, kan du ta över arrende eller få ett nytt arrende, om du åtminstone kan få ihop till huset? Sen kan ju ett friköp komma senare.
 
Har ej kommit så långt att jag fått arrende informationen då utgångsläget redan från visningen var att tomten skall köpas lös.

Då säljaren är mån att få sålt det fort och smärtfritt så blev hela situationen för mig som förste intresserad köpare väldigt stressamt.

därav min tråd att finna alla vägar som går att finna.
Har ännu inte fått priset på stugan så står utan all information också.. nu spekulerar jag bara och hoppas på ett lågt pris..

Så fort jag får priset så har jag ett ekonomiskt utgångsläge..och förhoppningsvis en finansieringsplan som fungerar i fall som dessa !

Tack igen för alla svar! Ni har lett mig på rätt vägar där jag kunnat läsa på mer! :)
 
Låter lite som säljaren vill ha betalt som om det vore en färdig fastighet, men lägger jobbet/strulet/risken på köparen.
 
spekulerar endast utifrån hur marknadens priser ser ut i min stad.. och i vissa fall har arrenden kostat som en färdig fastighet pga läget på tomten.

Förhoppningsvis så kanske detta inte blir fallet för min del.. att priset faktiskt blir befogat men är till 99% säker att det endast inte blir 200-300k.. det vore en dröm i mina ögon
 
Frågan är att genom en sk. Säkerhetsöverlåtelse/markägarförklaring från nuvarande markägare ges till banken i samband med lånet på stugan.. då "pantsätter" jag stugan och min arrenderätt till banken.

I samband med detta skickas en anmälan för avstyckning på marken och en fastighet har bildats efter ca11månader.
Nytt bolån på fastigheten där då gamla stuglånet görs om och bakas in i det nya lånet.

All info jag finner ang säkerhetsöverlåtelse/markägarförklaring är då man ska låna på arrendestugan man redan äger..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.