G
cpalm skrev:
App app app, att utmåla någon som bedragare kan t.o.m. vara straffbart (förtal). Hantverkare om jag får be.
Dumheter. En bedragare ska kallas bedragare! Är du så dum att du tror att dessa bedragare försöker stämma någon i Sverige för förtal? Det får vara nån måtta på aty vara politiskt korrekt.
 
Ironi. Tror. Jag. Det. Var.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
G
Det finns hyllmeter skrivna om dessa oseriösa hantverkare, eller snarare kriminella.

Välj och vraka bland artiklarna: http://knyt.se/blog/tag/oseriosa-asfaltslaggare/

Tyvärr är lagstiftningen långsam i Sverige och då dessa element inte vistar sig inne i centrala Stockholm där beslutsfattare befinner sig så är ärendena lågprioriterade. Allt har sin långsamma gång här. Exempelvis så kan de inte vräkas från en offentlig plats de slagit sig ner på hursomhelst, utan markägaren måste inkomma med formellt ärende till polis (är det kommunens mark kan ni säkert gissa vilken tid det tar), sedan ska polis inspektera och så sätts ett datum då vräkning ska ske. Dagen innan detta datum är de borta.

De har förstört för oerhörda summor genom åren, hotat äldre, utpressat husägare, totalförstört både bostäder och platser där de vistats. De betalar ingen skatt i Sverige eller i Irland. Deras barn är satta utanför samhället och skolsystem. Ändå låter vi i Sverige detta pågå. Myndigheter och lagstiftare är chockerande långsamma, de första som kom till Sverige kom för 15-20 år sen. I Tyskland lär de bli stoppade direkt vid gränsen så de åker till Sverige istället.

Det finns ändå något enkelt som du som privatperson kan göra. Köp inga tjänster från dem. Tipsa alla du känner att inte köpa tjänster från dörrknackade hantverkare. Be alla att sprida ordet om dem. Viktigt är att direkt säga nej/no i dörren och stänga, att inte börja prata om något. Då är de ganska snart igång på ditt hus vad du än menar att du sa. Då blir de hotfulla om du inte betalar. Först kostar det en summa, sedan en högre. De flesta vågar inte stå emot utan betalar. Och så kan de fortsätta ett tag till. Det här parallellsamhället vill vi inte ha i Sverige.
 
G
När de är uppe på taket, så plocka bort stegen och ring Kling & Klang. Innan Kling & Klang har kommit, så har de sannolikt hunnit svälta ihjäl på taket
 
G
Sist jag såg en "asfaltsläggarbil" med skyltar från England eller Irland, så gjorde jag min medborgerliga plikt. Stannade bilen, skrev ned registreringsnumret, noterade noggrant vilken bilmodell det var och eventuella igenkänningstecken på den. Sedan ringde jag polisen och bad dem skicka batonggruppen. Jag ringde också lokalpressen och gav dem info om var de var, så att de skulle ges möjlighet att -fortast möjligt- varna stadens invånare i morgondagens tidning. Vad polisen gjorde, det vet jag tyvärr inte. Asfaltsläggarbilen stod dock kvar 1 timme senare och det sprang fortfarande "britter" i området och knackade dörr hos folk. Tidningen visade inget intresse att stödja stadens invånare. Inte en rad! Det blir väl att vända sig till "Alternativmedia" istället nästa gång om man vill varna allmänheten och skydda äldre försvarslösa människor. Man får hoppas att deras telningar läser dessa så att nyheten når fram, då många äldre inte vet hur man tar del av sådana nyheter.
Vi återkommer till slutsatsen att Sverige är det enda land på jorden där "dåligt beteende har förtur och premieras" tillika skyddas av mainstreammedia på bekostnad av hederliga människor.
 
Ja det är väldigt återkommande att det är den som följer reglerna som drabbas av dem, medan de som bryter mot reglerna gynnas.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det är väl ändå en lite väl långtgående slutsats att "mainstream media" skyddar dåligt beteende. Bara för att de inte skriver om varenda fall av bedrägeri, stölder, urinerande mot privat husvägg, och annat dåligt beteende.

Jag vet att polis på vissa håll i landet har agerat, men det går ju inte att bura in folk bara för att de springer omkring och säljer en tjänst. Där de verkligen beter sig hotfullt, eller börja riva utan beställning etc. DÅ har de begått en handling som polis bör agera mot. Det skulle bli ett väldigt tråkigt samhälle om polisen skulle rycka ut mot alla former av dörrförsäljning, oavsett om det är majblomsförsäljning eller hantverkartjänster.
 
Det är nog i förebyggande syfte polisen/samhällsfunktionerna i detta land bör agera. Efteråt är det för sent som alla vet... Men vi är ju som sagt mest blåögda landet i världen...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
I utanförskapsområdena är det yrkeskriminella som styr och ställer. De områdena och deras vanliga invånare är nog förlorade. Politikerna och medierna har tigit och mörkat. Problemet har tillåtits bita sig fast och växa ohämmat. Så jo, medierna har stor del i hur kriminalitet får chans att växa.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
fsn skrev:
Varför då? Det är ju tattare. "Irlänska asfaltsläggare" är ett resande folk och har Romska rötter så att kalla dom tattare är allt annat än fel.
Nja, jo, nästan. Om jag inte minns SR-programmet "Språket" fel så betyder egentligen "tattare" inget annat än "främling". Vilket just zigenarna var (är?) ett tydligt exempel på. Men det kan även vara andra utsocknes. Så "irländsk asfaltsläggare" = tattare, ja. Men inte nödvändigtvis att tattaren är en "irländsk asfaltsläggare" eller ens zigenare. Det kan vara en lösdrivande lintott till Dalkarl som förirrat sig till Limhamn...
 
Redigerat:
  • Gilla
Herc och 1 till
  • Laddar…
Varje år kommer dessa pikeys och varje år så får vi läsa varningar om dem.
Hoppas vi får lättare att stänga dem ute med brexit.
Jag önskar att vi hade en fungerande polis och rättsväsen som kunde ta hand dem.
Kringresande hantverkare, jag blir så arg för dessa nyord istället för att kalla dem för vad de egentligen är.
Ibland lägger de asfalt och ibland lägger de om tak, bra utförda jobb är de inte kända för men däremot hot mot ensamma äldre.
 
Redigerat:
F
Enolf skrev:
Nja, jo, nästan. Om jag inte minns SR-programmet "Språket" fel så betyder egentligen "tattare" inget annat än "främling". Vilket just zigenarna var (är?) ett tydligt exempel på. Men det kan även vara andra utsocknes. Så "irländsk asfaltsläggare" = tattare, ja. Men inte nödvändigtvis att tattaren är en "irländsk asfaltsläggare" eller ens zigenare. Det kan vara en lösdrivande lintott till Dalkarl som förirrat sig till Limhamn...
Nja, jo, eller exakt så. Tattare är en benämning på romer och resande folk i allmänhet. Pikeys är tveklöst ett resande folk och det är klarlagt att det även finns romska rötter eller inslag hos Irländska Pikeys med så vad är problemet?
 
  • Gilla
Henkstar
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Det är nog i förebyggande syfte polisen/samhällsfunktionerna i detta land bör agera. Efteråt är det för sent som alla vet... Men vi är ju som sagt mest blåögda landet i världen...
Vad menar du med förebyggande?
Ska polisen agera mot EU-medborgare som veterligen inte begått brott?
 
Vi får ju bestämma om Sverige ska vara globalt med öppna gränser och full migration och om folk flyttar in på din tomt så får du ta ett banklån och driva en privat process.

Eller om det finns nåt alternativ till ovanstående.
 
  • Gilla
Herc och 1 till
  • Laddar…
Jag är ingen politiker, som tur är, men hoppas att det går att göra någonting för att försvåra för lurendrejarna. Kanske är något redan gjort eller på gång som jag har missat?! Det senaste är iaf att det ska bli enklare att avhysa folk från sin mark, verkar träda i kraft from 1/7. Bättre sent än aldrig.

Stefan Bengtsson skrev:
Vad menar du med förebyggande?
Ska polisen agera mot EU-medborgare som veterligen inte begått brott?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.