En sak jag inte förstår (har tagit upp det tidigare men inte fått någon klarhet i frågan): När jag eldar i kökspanna mot ack syns ingen rök överhuvudtaget, med undantag vid upptändning och kanske vid ilägg om jag glömt "mata" pannan regelbundet, då jag får till en kort stun av en svag, vit rökstrimma. Normalläget är lite värmedaller över skorstenen.

De jag känner som kör en miljöriktig modern panna (Calmar V33 och Albin Polar) generarar massor av synlig rök. Framför allt i uppstartsfasen och när fläkten drar på efter viloläge, men även under stora delar av eldningen. I helgen låg en vit rökdimma över hela nejden hos de jag besökte. I övrigt funkar systemen som de ska och eldas med torr ved.

Jag kan förstå att utsläppen av rökgaser som CO2 och metan blir högre med kökspannan/överförbränning. Men jag begriper inte hur man i diverse testresultat får hundrafalt högre prtikelutsläpp med "gamla pannor" i jämförelse med nya med omvänd förbränning.

Kan någon förklara? OK, vissa partiklar kanske är osynliga för ögat men synlig rök måste rimligtvis innehålla massor av partiklar (det är alltså inte enbart vattenånga, röklukten är mycket kraftigare än hemma hos mig).
 
Det är kanske skillnad i rökens koncentration och därför ser man röken tydligare i stora eldstäder? När det fex brinner och förgasas 5kg ved hos dej så brinner det kanske 50kg i en stor panna under samma tid.
Går också att jämföra effekten på elstäder - Calmar kan ge ca 30kW per timme och en kökspanna något mindre, eller? När man sen räknar ut mängder utsläpp per producerat kW så blir skillnaden synligare i mg/kW. Jag gissar att din kökspanna släper säkert ut mindre i mg/ timme men tydligen mer när man räknar utsläpp i mg/ kW. Eller testades kökspannan utan akumulatorer?
Det var mitt försök till svar ;).
gaia
 
Det låter ju som möjliga förklaringar Gaia. Min kökspanna genererar 23kW så jag tror nog mer på det du säger om större eldstadsutrymme. Men jag skulle gärna se fler förklaringar. Hur exempelvis Råd & röns test av kökspannor och vedspisar är utfört undrar jag verkligen - skillnaderna mellan pannor av samma slag är alldeles för stora för att det ska vara rimligt.

Men det jag närmast tänker på är en rapport från SP jag läste där man jämförde utsläpp från "pannor av gammal typ" (överförbränning) utan acktank och överförbränningspannor eldade mot acktank samt modern panna med acktank. Partikelutsläppen minskade kraftigt när överförbrännningspannan eldades mot ack men utsläppen var fortfarande skyhögt över moderna pannor med omvänd förbränning. Skulle gärna se utsläppsmätningar mellan "aktiva, kunniga och engagerade" och "okunniga och oengagerade" vedeldare ;)
 
Jag kan inte förklara fenomenet, men har märkt att för att det ska ryka hos mig måste det vara minst -5g...bortsett från 2-5min vid uppstart. Jag har en keramisk vedpanna med omvänd förbränning, dock självdrag (ingen fläkt). Eldar 50cm längder med torr al,björk och lite bok/ek blandat.
På väg till affären idag såg jag 3st ved eldare igång, 2av dom ser jag torkar och förvarar sin ved helt riktigt (2 vårar i luftiga vedbodar) den tredje vet jag inte hur han har sin ved.
Vet inte vad dom har för pannor men eftersom veden dom har är mest björk 50cm, så kan man ju tänkas att dom har minst lika bra grejer som jag.
Samtliga 3 eldade när jag paserade, 2st hade kraftiga rökpelare med vit/lätt grå rök(vattenånga?) den tredje hade lite mera vit/gul rök. Dom bor ganska nära varandra och det luktade inte gott :(. Väderlek +7 duggregn/fuktigt.

Tände min panna direkt jag kom hem och har eldat 5h utan någon synlig rök alls!!!
Detta har jag sett vid 100 tals gånger tidigare.Har också undrat vad detta beror på?
Kan man vara hyffsat säker på att man har en bra förbränning om det inte ryker?
Sotaren säger att det ser kanon bra ut och har minskat mina sotning intervaller nu.
 
Jag och min granne har samma huvudbry..

Min rök syns tydligt vid några minusgrader ute.. medans hans har vi aldrig sett..

Jag skulle tro att det handlar om vilken temp rökgaserna har när dom lämmnar skorstenen..

Ju nyare panna desto lägre temperatur som lämnar skorstenen dvs låg rökgas temp.

min granne hans rökgas temp är på ca 200-250 grader..

min rök gas temp ligger på ca 100 grader..

Dessa temperaturer är tagna direkt från pannan i panrummet dock.
 
Samma här.
Har vit rök som försvinner typ 1-2 meter från skorstenen.
 
Har vit rök som försvinner typ 1-2 meter från skorstenen.
Det borde ju däremot vara ren vattenånga. Finns säkert hos mig också men pga högre rökgastemp blir den inte synlig - den kondenseras inte förränden spritts ut i luften. Den rök jag oftast sett hos mina vänne med "riktiga" pannor har varit ren rökrök om ni förstår :) Ibland kraftig vit, ibland mer gulvit.
 
Jag får också vit rök 1-2m från skortenen, men först när det är minst -5.
Denna rök jag ser hos dom andra är kraftig vit/grå och tät och sträcker sig bortåt 7-10m från skortstenen redan vid som idag +7g.
Har nog med rökgastempen att göra som ni säger...bortsett från den gula röken som luktar illa.
Har dock läst någonstans att man hade för mycket luft om det inte rök vid ca:0g, gällde dock pellets.
 
Jag har också funderingar kring det där med synlig rök.

Tidigare har vi eldat så miljöriktigt vi kunnat i gamla kombipannor, den röken har nog varit varm när den har lämnat skorstenen och den varken syntes eller kändes lukt av.

Nu har vi en modern panna med lambdastyrning och i vissa eldningsfaser så har vi mer eller mindre synlig rök, mest vit men den lämnar ändå efter sig den omisskänliga doften av vedeldning. Själv har jag en teori att det har att göra med för lite sekundärluft i förhållande till alltför finfördelad ved (vår ved är ännu så länge anpassad till gammal kombipanna, dvs för kort och inte så stora bitar). Eftersom vi har lambdastyrning så ställer ju pannan själv in primär och sekundärluft, och under större delen av eldningen så står primär på noll och sekundär på max, ändå stiger co2-halten till ca 18 (minns ej enheten). Jag hoppas att det blir bättre när vi börjar elda med 1/2-metersved som är grövre kluven, det borde innebära att det inte produceras mer brännbara gaser än vad sekundärluften förmår att bränna av.

Är det någon som vet vad co2-halten ska ligga på när det är optimala förhållanden?
 
Själv har jag en teori att det har att göra med för lite sekundärluft i förhållande till alltför finfördelad ved
Ytterligare en intressant teori. Du menar att veden läggs alltför kompakt? Mina exemplifierade vänner eldar dock med rejäla vedklampar. En del skulle säkert fylla vår pannas hela eldstadsutrymme  :)

Kan det vara så att det också beror på att automatiken är alltför "okänslig"? Om man är intresserad av eldning (låter ju iofs lite psyko...) och eldar rätt i en överförbränningspanna, justerar man hela tiden och håller koll på elden, medan en modern panna sköter sig själv och därmed kanske inte riktigt eldar optimalt.

Observera att jag inte ifrågasätter att moderna pannor har bättre utsläppsvärden än överförbränningspannor. Men just frågan kring partikelutsläppen i praktiken är intressant. Dessutom misstänker jag att resultatet av ett test av överförbränningspanna kan pendla mycket kraftigt beroende på hur man eldar.

Kontenta: Eldning i överförbränningspannor kan ge mycket stora utsläpp men kan också påverkas mycket kraftigt nedåt genom korrekt och engagerad eldning. Eller?

Kvarstår bara frågan kring rykande pannor med omvänd förbränning. Alltför okänslig automatik som måste kompromissa mellan optimal laddning och optimal förbrännning?
 
Kasch skrev:
Kontenta: Eldning i överförbränningspannor kan ge mycket stora utsläpp men kan också påverkas mycket kraftigt nedåt genom korrekt och engagerad eldning. Eller?
Detta håller jag med om.

Kasch skrev:
Kan det vara så att det också beror på att automatiken är alltför "okänslig"?
Automatiken är förvisso inget reglertekniskt under, det är rejäla överslängar när co2-halten ska regleras, hade inte fått godkänt när jag läste reglerteknik :D men det är nog inte det som är problemet. Den försöker hålla en viss specifierad co2-halt och bryr sig inte om något annat, problemet är bara att styrsignalen (sekundärluften) inte är tillräckligt stor.

Hur är det med dina vänner med rejäla klampar i pannan, har de dragit på ordentligt med sekundärluft och minskat primärluften? Din kommentar att det ryker extra efter i uppstartsfasen efter viloläge antyder ju att de inte eldar optimalt. Antingen lägger de i för mycket ved så att accarna blir fulla eller så är effekten större än vad laddomaten förmår forsla undan. Det senaste skulle kunna bero på att man har för mycket primärluft i förhållande till sekundärluften.
 
Överförbräning kommer alltid vara skitig. Hur torr o fin ved man än har.
Har man ingen efterbrännkammare där man förbränna alla gaser så släpper man ut mycket lort.

Står mycket intressant här
http://www.novator.se/bioenergy/wood/A3.pdf
 
Överförbräning kommer alltid vara skitig. Hur torr o fin ved man än har.
Återigen - självklart är omvänd förbränning normalt sett mer effektiv och renare. Men det var inte huvudfrågan. Det intressanta tycker jag är hur teori och praktik samverkar, hur skitig en omvänd förbränning kan bli om den görs på felaktigt sett respektive hur mycket man kan få ner utsläppen vid överförbränning genom korrekt eldning mot ack. Enligt SP:s testrapport sjunker partikelutsläppen drastiskt vid överförbränning mot ack i jämförelse utan. Skillnaden mellan överförbränning och omvänd förbränning är dock fortfarande alldeles för stor om jag jämför med mina egna "observationer" av eldning med mvänd förbränning.

Observera att jag bara funderar kring partikelutsläpp i praktiken. CO2 och metan m fl växthusgaser är naturligtvis osynliga och mycket lägre vid omvänd förbränning. Att bara prata om "lort" blir nog lite förenklat.
 
Din kommentar att det ryker extra efter i uppstartsfasen efter viloläge antyder ju att de inte eldar optimalt.
Jag vågar inte svara på hur de eldar även om de är starkt miljö- och energiintresserade. Men det är nog den springande punkten oavsett förbränningsteknik - hur väl systemet är konstruerat och hur väl det nyttjas.
 
ylven skrev:
Är det någon som vet vad co2-halten ska ligga på när det är optimala förhållanden?
Optimalt vid pelletseldning är 12-13% o det borde va samma med vedeldning..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.