Är det rätt uppfattat att du vill ha bort kabeln helt och hållet från din tomt och att det finns andra möjliga alternativ att förlägga kabeln?

Hur djupt ligger kabeln? Ytligt skrev du, men vad är det i centimeter?
Ligger den i tomtgräns, eftersom du tänkt en häck eller korsar den tomten långt från tomtgränsen?

Sådana detaljer kan ju vara avgörande om någon neutral (typ domstol) ska avgöra om det är skäligt att ge ledningstillstånd.

En ledning hindrar inte plantering av häck (plantorna är i regel små och behöver ingen större grop), däremot kan det bli bekymmer för en kabelägare i framtiden att byta / lägga ner ny kabel på samma plats men då, om detta skulle behövas dras förmodligen kabeln annorlunda för att inte skada häcken när den växt upp..
 
Personligen skulle jag börjat med att kolla om det är grannen som sagt till fiberbolaget att han har avtal med dig att gräva på din tomt. I det fallet kan det ju vara bra för grannsämjan att prata ihop sig först och att du förklarar din situation.

Min fundering är om det är så att bara för att kabeln defacto läggs där, även om den läggs utan lov, så blir det som med ett svartbygge, att det efter X antal år rättfärdigas. Då måste du ju få dem att klippa eller gräva upp kabeln.

Annars skulle du ju skriftligt meddela både grannen och fiberbolaget att de lagt kabeln utan lov, att du vill att de bekostar snabb återställning av tomten och att du kommer att betrakta det om att det inte ligger nån kabel på din tomt vid framtida byggen och trädgårdsplanering, dvs gräver du av kabeln är det inte ditt problem - i detta fall vill du inte ha in nån på tomten som lagar kabeln utan de får då gräva den utanför din tomt. Om kabeln ligger kvar eller inte är väl egentligen skitsamma, bara du får tomten återställd och skriftligt bekräftat att du inte kommer bli drabbad om du gräver av den. Att de ska återställa tomten - vare sig kabeln ligger kvar eller ej - är väl självklart.

Tyvärr har jag förstått att finns ingen rimlig lösning på att dra en kabel eller sätta upp en basstation kan ett bolag begära nån slags ledningsrätt - då har man inte så mycket att sätta emot och ersättningen är rätt låg. Dock tror jag kabelbolagen hellre kommer till överenskommelse. Så det bästa är nog att de frivilligt erkänner att de lagt kabeln på din tomt utan lov och att du inte kommer beakta den om du ska bygga på tomten.

Vad är det för kabelbolag förresten?
 
roland53 skrev:
En ledning hindrar inte plantering av häck (plantorna är i regel små och behöver ingen större grop), däremot kan det bli bekymmer för en kabelägare i framtiden att byta / lägga ner ny kabel på samma plats men då, om detta skulle behövas dras förmodligen kabeln annorlunda för att inte skada häcken när den växt upp..
Hur tänker du då?
Rimligtvis, om man planterar en häck (vilket oavsett storlek på plantor kräver ca 50 cm grävdjup, fiberkablar läggs enligt min erfarenhet ofta på 20-30 cm på tomtmark, något djupare på gatumark), så faller det redan där, sedan växer rötterna som du påpekar, men det innebär ju inte att de gräver någon annan stans om det blir problem, nej då ryker häcken och man får skit för att man satte en häck där fast man vet att kabeln går där.
 
Anna_H skrev:
Hur tänker du då?
Rimligtvis, om man planterar en häck (vilket oavsett storlek på plantor kräver ca 50 cm grävdjup, fiberkablar läggs enligt min erfarenhet ofta på 20-30 cm på tomtmark, något djupare på gatumark), så faller det redan där, sedan växer rötterna som du påpekar, men det innebär ju inte att de gräver någon annan stans om det blir problem, nej då ryker häcken och man får skit för att man satte en häck där fast man vet att kabeln går där.
Nä, du kan väl inte få skit för åtgärder på din egen tomt om någon olovandes lagt något där, oavsett om det är i eller ovan mark.
Om kabelbolaget förlagt kabeln korrekt så är det lagt i ett skyddsrör ca 40 mm i diameter. Då kan kabeln bytas utan ytterligare uppgrävning.

Om detta ytterrör ligger nära där häcken ska växa hindrar den inte häckens utveckling och växtkraft.

Om kabelröret skulle ligga exakt där häcken skall planteras så blir det häck ändå, även om man får rucka den 4 cm i sidled. Det påverkar inte häckens utseende. Detta justerar man med klippning.
Kan ju tycka att detta är ett petimeterproblem, men som jag uttryckt tidigare. Sättet som TS har blivit nonchalerad är oacceptabelt, ur min synvinkel.
Dock vet vi ju inte alla detaljer. Finns något skriftligt tillstånd från tidigare ägare, djupet där kabeln är förlagd mm.
 
Som jag fattar det så fanns det redan en kabel på det stället?

"Fiberbolaget hävdade också att de var tvungna att renovera de gamla kabel-tvdragningen och då samtidigt la ner fiber."

Då borde det rimligtvis finnas nåt servitut eller ledingsrätt?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
useless skrev:
Som jag fattar det så fanns det redan en kabel på det stället?

"Fiberbolaget hävdade också att de var tvungna att renovera de gamla kabel-tvdragningen och då samtidigt la ner fiber."

Då borde det rimligtvis finnas nåt servitut eller ledingsrätt?
Är ju upp till för grävande bolag/fiberbolaget att visa att det finns ett servitut/ledningsrätt där.

Rör det sig om en helt vanlig villatomt ?
 
Finns inga servitut eller ledningsrätter gällande kabel-tvn. Det rör sig om en i dagsläget obebyggd villatomt i anslutning till befintligt hus som står på en annan tomtbeteckning.
 
Oavsett vilket så tycker jag grävfirman har betett sig dåligt.
 
Är det alltså din obebyggda tomt som de grävt sig igenom ?
Finns det inget servitut/ledningsrätt så hade jag skickat ett mail till grävande bolag och berättat för de vad som gäller. Svarar de inte inom skälig tid; typ 1 vecka, så hade jag utan att skämmas klippt bägge kablarna och dragit ur rör/slang från din mark. Förutsatt att du har papper och är inskriven som ägare(lagfarten står på dig).
Alternativt så ger du grannen en chans att lösa det med grävande bolag innan du sätter spaden i marken och klipper till med saxen.
Kan de inte visa upp något servitut eller dyl så har de inget på din tomt att göra, så enkelt är det!
 
Man vinner inget på att klippa kabeln. Men det är ju läge att reda ut det juridiska. Det kan ju vara en rätt stor begränsning när man ska bygga om det finns ett ledningsservitut. Räkningen för klipparreparationen ska naturligtvis grävfirman ta.
 
Det är en riktigt dålig idé att förstöra kablarna även om de inte har rätt att lägga dem där.

Gör du det så är det skadegörelse och du blir ersättningsskyldig. Det finns inga förmildrande omständigheter.
Precis på samma sätt som om du eldade upp någons bil som står på din parkering.
 
Redigerat:
R
Ovan förslag om att klippa slangar och kablar är rent ut sagt idiotiskt. Det kan bli dyrt... mycket dyrt.
Kan ju vara såhär med: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ledningsrättslagen

Försök att lösa detta på så smidigt sätt som möjligt, du kanske kan få fiber indraget till din bostad utan kostnad som plåster på såren..
 
useless skrev:
Som jag fattar det så fanns det redan en kabel på det stället?

"Fiberbolaget hävdade också att de var tvungna att renovera de gamla kabel-tvdragningen och då samtidigt la ner fiber."

Då borde det rimligtvis finnas nåt servitut eller ledingsrätt?
Det är sällan att det görs servitut eller ledningsrätt för så här små delar. Det som upprättas är ett avtal som benämns Nyttjanderätt och det finns bl.a. beskrivet hos Lantmäteriet och skillnaden mot ledningsrätt.

Det är otroligt mycket felaktigt tyckande och påståenden i inläggen så jag rekommenderar er att istället läsa lite om detta med Nyttjanderätt och vad det innebär. Som ts skulle jag bli helt förvirrad av i vissa fall helt felaktiga påståenden ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fast ska tomten byggas tycker jag man ska få skriftligt på att ev kostnader som uppkommer vid flytt av kabel tas av bolaget,alt att du får ok att klippa kabeln om den ligger i vägen för nåt.
 
Lite info om skillnad med Nyttjanderätt och Servitut.
Sedan blir frågan om det muntliga avtalet, men någon form av överenskommelse finns utifrån att kabelTV-kabel finns nedgrävd på platsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.