Mögel behöver fukt för att växa - dvs föröka sej. Sedan kan de ligga i dvala som sporer. Tar man bort allt organiskt material städar ut ordentligt och tvättar ur med spordödande medel som borakol så minskar man mängden sprorer. Nårmalt finns de överallt både inne och ute. Åtgärdar man sedan anledningen till fukten så har inte sporerna något att växa i. Delar av vårat gamla hus var tilläggsisolerat invändigt på 70-talet med reglar direkt på en ospärrad benong platta. . Tillsammans med dålig dränering och höjd marknivå utanför blev detta ett mögelparadis. Nu är att organiskt material borta endast teglet kvar, lecakulor i grunden invändigt dränerat utvändigt, ny ventilation osv… Huset mår troligen bättre än det någon sin gjort!

Det går att fixa men det är inte gjort i en handvändning.

mvh plexi


Vet Ni varifrån fukten kommer?
 
Hej,

Om Ni inte har köpt huset, så hoppa över det.

Enda skälet som jag ser det, är att Ni får det till ett oerhört lågt pris.
 
Vore jag i Era kläder skulle jag inte köpa huset, så om de slängde det efter mig :surprised: :surprised:

Tänk er för!!!
 
Jag kan dessvärre inte ge dig några handfasta råd hur du rent praktiskt ska bli av med möglet, MEN jag tycker att lite allmän, vanlig och sund "bondnegativism" känns rätt passande i det här läget ;)

Vänd på frågan istället och svara på Varför ska vi köpa just det här huset??

Beror det på:
- Vi får det i princip "gratis".
- Vi är ganska händiga och har dessutom möjlighet att köpa stora mängder byggmaterial till bra priser.
- Vi har som alternativ till egen händighet och tid, god ekonomi.
- Vi har god kunskap och inser vidden av det 'projekt' vi ger oss in på.
- Läget på huset dvs. tomten är så till den milda grad perfekt och dessutom så attraktiv att det vid vår egen ev. försäljning framöver spelar mindre roll vad/vilket hus som står på tomten.

Svarar ni ja på de flesta (helst alla) frågorna så skulle jag säga: Kör så det ryker, i annat fall: Det kommer fler hus.

MVH//Christina.
 
LinaM skrev:
Vi är ju medvetna om att möglet inte försvinner, men jag borde ju ha rätt i att så länge allt skadat materil är borta och huset är torrt, så lever inte mögelsvamaprna?

/Lina
Jag kan desvärre inte lugna dig på den punkten, helt enkelt pga. att jag inte har de kunskaperna.

Maa. av att du själv inte heller vet svaret så skulle jag vilja lägga till en aspekt till, nämligen:

-Har ni barn, alt planerar ni att skaffa?? oavsett (nästan iaf. ;)) vad svaret på frågan blir så skulle jag råda dig att ta kontakt med någon sakkunnig inom forskningsområdet "barn och allergi" för att försäkra dig om, både att det är så som du hoppas nämligen att mögelsporerna inte "lever" så länge huset är torrt samt hur små barns hälsa kan påverkas av de där "levande eller ickelevande mögelsporerna" samt att växa upp/vistas dagligen i den miljö som blir aktuell i ert fall.

MVH och Lycka till, men förhasta er inte :) ;)//Christina.
 
Hejsan!

Varför inte anlita en expert på mögel för reda ut frågor.
Kanske kostar lite men det kan det kanske vara värt för att få svar på sina frågor och få en grundlig utredning av just detta hus.
Känner sig nog lite tryggare sen och har lite "kött" på bena.
 
Som Du ser på svaren, så reflekterar det också svårigheterna Ni lär få att sälja kåken i framtiden då det varit mögel i den. Och den problematik avs hälsa, med mera då mögel är inblandat.

Fråga banken vad dom tycker....

Rekommenderar STARKT att inte köpa en mögelskadad fastighet, om Ni inte har för avsikt att riva den och gör då avdrag på tomtpriset för rivningen...

Tyvärr. Det finns många hus till salu och det är knappast lönsamt att renovera upp ett mögelskadat hus.
 
Kanske skulle kunna pruta så mycket som möjligt och sen kolla vad det kostar att bygga nytt på tomten.
Det kostar en hel del att "renovera" så man skall kanske jämnföra mot vad det kostar att bygga nytt, med skatteregler och sådant som finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.