Jag blir inte klok på detta. Nån som vet hur mycket isolering under platta med vattenburen golvvärme som är det optimala? De flesta hustillverkare verkar ha 300, men trivselhus bara 160?! Säljaren påstår att man inte ska ha mer för att det påverkar väggarnas konstruktion på nåt sätt. Han menar att man då måste öka isoleringen i väggarna, som redan är 240...
Jag som trodde att man inte skulle ha under 300 unde plattan...

Kan någon opartisk person förklara detta?

/Pillan
 
Förklara kan jag inte men vårt Myresjöhus har 200mm isolering så det varierar nog en hel del.

/ Thomas
 
När vi gick ut med anbudsförfrågningar på vårt hus förra våren så svarade omkring 10 husfirmor.
Om jag minns rätt nu så hade 9 av 10 - 200 mm isolering, även Trivselhus. Däremot hade LB-hus 300 mm. 160 mm låter lite. Man vill ju förhindra värmeförluster neråt och om jag inte missminner mig så läste jag på någon hemsida att rekommendationen var att lägga minst 200 mm.

Vi har själva 250 mm isolering.
 
Läste en artikel av en sk,"kunnig" om att det kan uppstå problem, att fukt kan krypa upp i plattan när golvvärmen stängs av sommartid :-/ och att 300mm är minimum för att slippa dessa problem....men det råder nog delade meningar om det, själv skulle jag nog lägga 300mm.
 
Vi som Myresjöhusköpare har blivit tillfrågade om vi vill ha 200 eller 300 mm isolering i plattan. Enligt honom diskuterar experterna vad som är bäst. Skillnaden i pris är inte jättestor.

/Fredrik
 
Hej

Enligt vår säljare var det nya rön som var på gång. Jag ryggade inte tillbaka för kostnaden så den kan inte vara alltför hög. Det handlar inte om flera 10 tkr. Vi behövde inte bestämma oss i samband med slutbeställningen utan kan vänta till lite senare.

Vi har inte bestämt oss än utan kollar runt lite för tillfället.

/Fredrik
 
Jag diskuterade detta ämne med en husförsäljare som levererar grund med 200 mm isolering under plattan. Jag hänvisade till att experter säger att det ska vara minst 250 mm. Det är inte bra sa försäljaren. Efter ett tag mjuknar plasten om man lägger så mycket och det blir risk för sättningar.

Någon kommentar?

;D
 
Mjuknar? Låter osannolikt. Dessutom bygger man ju inte huset isoleringen. Det är ju marken under som är bärande.
 
jonasmj skrev:
Mjuknar? Låter osannolikt. Dessutom bygger man ju inte huset isoleringen. Det är ju marken under som är bärande.
Hur har ni byggt om ingen tyngd ligger på isoleringen ???
 
Kolla denna länk på detta forum.
http://www.byggahus.se/bygga/grund_platta.htm

Boverket har också bra information, dit kan man även ringa och ställa frågor. Kolla först in dett pdf-dokument som berör platta på mark - http://www.boverket.se/novo/filelib/nedladdn/golvvarme.pdf

Där framkommer det att man rekommenderar att isoleringen bör vara minst 250 mm.

Du kan även gå in på http://www.sundolitt.se/index_ie.htm som har produktfakta under sin meny produktguide. Detta är även en pdf-fil. Där kan man läsa om bl.a. tryckfasthet m.m.
 
Den här frågan dyker upp med jämna mellanrum och man ska inte stirra sig blind på enbart tjockleken utan även vilken typ av isolering man pratar om.

De flesta grunder har EPS cellplast som isolering, det är "vanlig" frigolit som har en öppen cellstruktur som suger i sig markfukten och förlorar en hel del av sin isoleringsförmåga med tiden.

Det man bör använda är istället XPS cellplast som är en helt sluten struktur och därför håller sin funktion betydligt bättre.

Cellplast komprimerar med tiden, och komprimeringen är angiven som en % sats av tjockleken. Alltså kommer ett tjockare lager att sjunka något mer än ett tunnare.

Visst, det finns angivna maxlaster för olika kvalitetssorteringar, men jag är övertygad om att man på sikt ändå får komprimering även om man håller sig under dessa gränsvärden.

Självklart ska man ha så bra isolering mot mark som möjligt och förutsättningarna är olika beroende på underlag, men man ska också ta hänsyn till andra effekter.

Det finns annat material än cellplast, t.ex skumglas eller foamglas som ska vara ännu bättre, men givetvis dyrare.
 
Wow! Mycket intressant. Det där har jag anat länge.
Det är väl iofs ingen fara så länge hela plattan sjunker rakt ner, men i verkligheten är väl chansen väldigt liten att den gör det. Och gör den inte det kommer sättningsskadorna som ett brev på posten.
 
att fukt kan krypa upp i plattan när golvvärmen stängs av sommartid
Fungerar inte frigolitisoleringen som en fuktspärr?
Det här med fukt vid avstängd golvvärme gäller främst oisolerade källargolv.
 
Jag tror att du kan hitta info om det på www.byggahus.se under Fråga experten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.