Ska koppla på ett PEX-rör till en kopparkoppling. Allt är redan förberett av tidigare ägare/röris. Men när jag drar ihop det läcker det vid muttern på pex-röret, mellan mutter och den utanpåliggande kopparkransen på bild 2. Bör jag ha någon tätning där, eller är det bara dra hårdare? Som det ser ut nu blir det koppar mot koppar utan något mellan, så kanske inte så konstigt det läcker. På bild 1 syns en likadan koppling till höger, kan inte se någon packning eller tätningsmassa som sticker fram där så kanske bara är att straffa åt ordentligt?

Så här ser det ut.
PEX-rör anslutet till kopparkoppling med läckage vid muttern, tejp runt kopparledningen.
PEX-rör anslutet till kopparkoppling med synlig mutter och kopparfläns utan tätningsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ju ut som att det inte är någon koning i kopplingen utan att det ska täta mot en slätände. I så fall måste det finnas en packning för annars kommer det att läcka.
 
  • Gilla
johan_p
  • Laddar…
kulle
Det ska vara en planpackning där jag ritat rött
Rörkoppling med en planpackning markerad med röda streck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johan_p
  • Laddar…
Krilleman
Jag tror det är en förminskning som man bara ser toppen på och den undre delen kvar i kopplingen.

Lyft bort den också och rengör ordentligt från gängtapen!
 
  • Gilla
johan_p
  • Laddar…
Perfekt, satte en packning där och nu funkar det. En följdfråga blev det dock, för när jag fick tätt där och vred på vattnet så började det läcka i andra änden. Naturligtvis sprack hela muttern när jag skulle lossa och se om det saknades packning där med. Så en ny mutter alltså. Men då sitter ju den delen som Kulle ritade rött på i vägen för att få på den. Hur löser man det på enklast och snabbast sätt?
 
tommib
På ett PEX-rör får du kapa röret och "börja om", så vitt jag vet. Jag skulle inte rekommendera att försöka få loss klämringen.

Om röret blir för kort, skarva på en bit kopparrör.
 
  • Gilla
johan_p
  • Laddar…
Okej, det här är en ny värld för mig, mycket att lära :)
Behövs specialverktyg för att få dit klämringen?
 
Så här ser det ut med mått. Dumt att alla rördelar anges i delar av tum, inte helt lätt hitta rätt prylar..
Två närbilder av rördelar med mätta avstånd märkta: vänster visar röränden, höger visar gängad koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Onceuponatime
  • Laddar…
tommib
Nej, klämringen är en del av kopplingen och kläms dit när du drar muttern. Det är därför den är engångs, du kan inte få loss den igen. Stödhylsan kanske går att återanvända men jag är inte säker.

Du behöver en PEX-koppling, dvs mutter och klämring (och stödhylsa i förekommande fall om inte kopplingen har en inbyggd) för din valda dimension. 24mm är dock för mig en lite konstig dimension men jag kanske tänker fel...

Om du har lite spel i rören klarar du dig säkert även om du klipper av 4 cm, annars får du skarva på lämligt ställe med lite kopparrör. Egentligen ska man kapa med en speciell rörsax som garanterar att änden blir rak men på klena dimensioner, i min begränsade erfarenhet, går det bra med en vass sekatör. Det gäller att inte klämma ihop röret för mycket när man klipper så att änden blir oval.
 
  • Gilla
johan_p
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.